• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22640
+
-

تغییر ساعات اداری؛ عبور موقت از بحران

باید برای ذخیره انرژی در ساختمان‌ها از معماری سنتی استفاده شود

گزارش
تغییر ساعات اداری؛ عبور موقت از بحران

مطهره حاجی‌قاسمی|  قزوین - خبرنگار:

فصل تابستان همواره یکی از فصول پرمصرف انرژی در کشور به شمار می‌‌‌‌رود. مسئولان کشوری هر سال در این فصل با تغییر ساعت کار اداره‌های دولتی و سایر نهاد‌‌‌های ذی‌ربط سعی در صرفه‌جویی در مصرف برق دارند تا استان‌‌‌های مختلف کمتر در طول روز با خاموشی‌‌‌‌ مواجه شوند.

متاسفانه رعایت نکردن استانداردهای لازم در ساخت اماکن اداری در استان قزوین یکی از عوامل استفاده بیش ازحد از انرژی برق درادارات است و درمواقع بروز بحران و کمبود برق تنها راه حل باقی مانده کم کردن ساعات اداری است. این امر خود سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است‌ و دستورهای این‌چنینی در شرایط بحرانی فقط مساله مصرف برق را به‌صورت موردی حل کرده و عملا دردی را دوا نمی‌کند. بعد از عبور از تابستان و رد کردن موقت بحران کمبود برق باید به رفع نقایص ساختمان‌‌‌های اداری بپردازیم تا با استفاده کمتر از نور الکتریکی در ساعات اولیه صبح گام اول را در صرفه‌جویی و استفاده بهینه از مصرف برق برداریم. با اجرای این طرح طبق اعلام مسئولان برق استان 50 درصد صرفه جویی  شده است.


نیاز به تغییرات بنیادی

یک مهندس معماری در این رابطه به همشهری می‌‌‌‌گوید: امروزه استفاده درست، بهینه و هوشمندانه از روشنایی طبیعی مورد توجه روز‌افزون معماران قرار گرفته و تأثیرات مهم تابش نور خورشید را بر کاهش مصرف انرژی الکتریکی و کاهش مستقیم مصرف و بار گرمایش وسرمایش ساختمان‌‌‌ها اهمیت آن را به عنوان منبعی بی‌انتها، در دسترس و ارزان بر همگان آشکار ساخته است. داریوش رحمانی می‌‌‌‌افزاید: اهمیت ‌استفاده از نور در روز در افزایش کیفیت و کارایی فضا، سلامتی روحی، روانی و جسمی ساکنان و نیز کاهش مصرف انرژی امری است که کتمان‌پذیر نیست؛ پس کم‌کردن ساعات اداری فقط به‌صورت کوتاه‌مدت این مشکل را حل کرده است و باید با مشورت گروه‌‌‌های مهندسی و حرکتی بنیادین نه‌تنها در استان بلکه درسرتاسر کشور مورد بررسی قرار گیرد و جلوی مصرف بی‌رویه برق ‌‌در سال‌‌‌های آتی گرفته شود.

وی درادامه با اشاره به ساخت خانه‌‌‌های قدیمی ‌می‌‌‌‌افزاید:همان‌طور که از معماری اصیل ایرانی به‌یاد داریم در 50 سال گذشته منازل طوری طراحی می‌‌‌‌شدند که در زمستان‌‌‌ها گرما را نگه دارند و درفصل‌‌‌های گرم سال به‌طور طبیعی از بادهای محلی برای خنک شدن ‌استفاده می‌‌‌‌شد که نمونه‌ای از این معماری در خانه ‌امینی‌‌‌های قزوین موجود است و باز گشت به معماری اصیل ایرانی، به‌صورت نوین می‌‌‌‌تواند بار مصرفی انرژی برقی را کاهش دهد.

یک بانوی خانه‌دار مدیریت در مصرف برق و آب را لازم می‌داند و به همشهری می‌‌‌‌گوید: انچه ‌‌مسلم است کشور با بحران کم‌آبی روبه رو است و قطعی ادواری آب و یا خاموشی نوبتی برق چاره اصلی نیست‌. زهرا توسلی گفت: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده باید مدیریت در مصرف بهینه آب و برق را به فرزندان خود از سنین کودکی بیاموزند تا در کشور کم‌آبی مانند ایران با بحران آب و برق و جیره‌بندی و قطعی آب روبه رو نشویم‌. وی کم کردن ساعات اداری را اگر چه به ظاهر امری پیشگیرانه در مصرف برق خواند اما درباره معایب این اقدام به همشهری گفت: ‌‌کم‌تر شدن ساعات اداری کار کارمندان شاید بتواند کمکی در کاهش مصرف انرژی برق کند اما عملا با انجام این کار بسیاری از افراد از کارهای عادی و روزمره خود بازمی‌مانند‌ و با طی مراحل دریافت مرخصی از محل کار خود با تعطیلی اداره مورد نظر روبه رو می‌‌‌‌شوند و این روند در دراز‌مدت مشکلاتی را برای افراد پیش می‌‌‌‌آورد.کاهش یک‌ساعته کار ادارات استان نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برق و آب خواهد داشت. یک کارمند اداره مخابرات به همشهری می‌‌‌‌گوید: با کم کردن ساعات اداری کاملا موافقم و پیشنهاد انجام این کار را از طرف مسئولان عملی هوشمندانه در روند کاهش مصرف برق می‌‌‌‌دانم.

محمد جعفر حاجی‌قاسمی‌پور با ابرازخرسندی از کاهش ساعات اداری به همشهری می‌‌‌‌افزاید: قطعا با کاهش ساعات اداری مصرف نیز کاهش می‌یابد و کارمندان راضی‌تر به خانه‌‌‌های خود می‌‌‌‌روند و علاوه بر کمک به کاهش مصرف انرژی برق، سطح انرژی افراد بالاتر می‌رود و می‌‌‌‌توانند ساعات بیشتر‌ی در کنار خانواده باشند. وی در ادامه افزود: البته نگاه به کاهش ساعات اداری نباید فقط یکطرفه و خوشبینانه برای کارمندان باشد بلکه افراد باید در مدیریت مصرف اصولی برق وآب و کمک به مصرف بهینه در منازل خود نیز اقدامات لازم را انجام دهند و دولت و مسئولان را در اجرای برنامه مصرف انرژی یاری کنند.


فرهنگ استفاده از انرژی باید اصلاح شود

شهردار شهر قزوین در گفت‌وگو با همشهری در خصوص تغییر پیک بار مصرف برق در ساعات اداری افزود: آنچه ‌‌مسلم است کاهش یک ساعت از وقت اداری باعث صرفه‌جویی در برق استان خواهد شد ولی قطعا بعد از عبور از بحران گرما و فصل تابستان باید در این خصوص کارهای بنیادین صورت پذیرد تا بتوانیم به‌صورت اصولی‌تر‌ به حل مشکل کم‌آبی و کمبود برق‌ در استان بپردازیم.
علی صفری در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف انرژی در شهر گفت: تغییر فرهنگ مصرف برق و استفاده بهینه از آن و آموزش بیشتر به مردم از برنامه‌های شهرداری است.

وی در ادامه، ‌معماری ساختمان‌های اداری را زمینه‌ساز مصرف بی‌رویه برق در شهر دانست و گفت: مشکلات ساختمان‌های اداری و نداشتن روشنایی مناسب از دیگر مشکلات و زمینه‌ساز مصرف زیاد برق است که باید اصلاح شود.
شهردار قزوین گفت: کم‌شدن ساعت کار‌ نباید سبب شود که کارها در ادارات به‌طور ناقص انجام شود و کارمندان باید در انجام ‌‌امور‌ مردم کوشا باشند. وی این تصمیم را بسیار موثر خواند و افزود: مردم باید بدانند که برق آسان به‌دست نمی‌آید و اگر درست مصرف نشود هر‌سال‌ بااین معضل روبه رو خواهیم بود.
شهردار قزوین افزود: مدیران هر سازمان با آگاهی از ضرورت صرفه‌جویی و نیز قیمت برق مصرفی ‌باید کارکنان را برای جلوگیری از اتلاف انرژی برق تشویق کنند. 
وی همچنین استفاده ازلامپ‌های رشته‌ای و استفاده از رنگ‌های روشن در ادارات را یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق خواند و افزود: مراقبت از خاموش بودن تمام لامپ‌ها در ساعات‌ غیر اداری شهر را در صرفه‌جویی هرچه بیشتربرق یاری می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید