• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21838
+
-

آغاز سفر روحانی به سوئیس و اتریش برای حفظ برجام

رویارویی با حربه ترامپ در اروپا

دیپلماسی
رویارویی با حربه ترامپ در اروپا

 همزمان با اظهارات تهدیدآمیز ترامپ درباره تحریم شرکت‌های اروپایی که با ایران کار می‌کنند، رئیس‌جمهور ایران سفر به قلب قاره اروپا را آغاز کرد تا با سران دو شریک اقتصادی اروپا یعنی سوئیس و اتریش رایزنی کند. مصاحبه حسن روحانی پیش از ترک تهران نشان می‌دهد که سفر او با هدف رایزنی‌های اقتصادی و بانکی و با محوریت برجام انجام شده است، هیأتی 100نفره از تجار ایرانی، روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند. پیش از سفر روحانی اخباری منتشر شد که اروپایی‌ها در حال نهایی‌کردن بسته پیشنهادی خود به ایران هستند؛ بسته‌ای که با هدف تضمین دسترسی ایران به بازار‌های نفت، تبادلات بانکی، بیمه و حمل‌ونقل در دست تدوین است.

در مراسم بدرقه رسمی رئیس‌جمهور به سوئیس که در پاسخ به دعوت «آلین برست» همتای سوئیسی انجام شد، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه دولت حضور داشتند.

در این سفر وزرای امور خارجه، بهداشت و معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، روحانی را همراهی می‌کنند.

بنا بر اعلام سایت ریاست‌‌جمهوری، قرار است روحانی پس از استقبال رسمی از سوی رئیس‌جمهور سوئیس در زوریخ، جهت انجام مذاکرات فی‌مابین از طریق بالگرد به «برن» پایتخت این کشور برود.

دیدار و مذاکره با رئیس جمهور سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های روحانی در سفر به سوئیس است. قرار است رئیس‌جمهور پس از 2روز اقامت در برن در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور اتریش، برن را به مقصد «وین» ترک کند.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم قرار بود در این سفر حضور داشته باشد اما در اخبار و تصاویر سفر رئیس‌جمهور به سوئیس نام و نشانی از او نبود. به نظر می‌رسد در پی تحولات بازار، رئیس جمهور نام او را از لیست هیات همراه خط زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور پیش از عزیمت به سوئیس، با بیان اینکه ‌شرایط امروز ما با اروپا کمی با گذشته متفاوت است، اظهار کرد: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی مخالفت می‌کند و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران و کشورهای تاثیر گذار همکاری کند.

وی افزود: توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5عمدتا به میزبانی 2کشور سوئیس و اتریش صورت گرفت و محل مذاکرات یا در سوئیس بود یا در اتریش بر همین اساس هر دو کشور تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند تا فضای مناسب برای مذاکرات انجام شود.امروز که آمریکایی‌ها بر خلاف مقرارت بین المللی از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خود را دارد به دلیل اینکه هر 5کشور و کل اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند، برجام بدون آمریکا باقی بماند.  وی اظهار کرد: ‌بنابراین سفر پیش رو فرصتی است که در زمینه آینده برجام و نیز توافقات با  اتحادیه اروپا مذاکره کنیم. همچنین با توجه به اینکه از دیروز ریاست اتحادیه اروپا بر عهده اتریش قرار گرفته به عنوان رئیس اتحادیه اروپا در این مقطع با آنها صحبت خواهیم کرد. همچنین قرار است راجع به بسته ای که اتحادیه اروپا ارائه می‌کند، صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همچنین مسائل دیگری همچون مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که ما از گذشته با اروپا و دیگران درباره آنها مذاکره کرده‌ایم و به این مذاکرات ادامه خواهیم داد. این مسائل راجع به سوریه و یمن و مسئولیتی که همه جهان در این مسائل دارند و نقشی که ایران می‌تواند در ثبات و امنیت خاورمیانه داشته باشد، است.

روحانی عصر دیروز وارد فرودگاه زوریخ شد و مورد استقبال رئیس‌جمهور سوئیس قرار گرفت.

هشدار ترامپ به شرکت‌های اروپایی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های اروپایی طرف تعامل با ایران تحریم می‌شوند، تأکید کرد: به‌طور قطع. این کاری است که حتما انجام می‌دهیم. رئیس‌جمهور آمریکا در‌ ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را بازمی‌گرداند. این اقدام با انتقاد بسیاری از کشورها به‌ویژه اروپایی‌ها که تعاملات تجاری با ایران دارند، مواجه شد. به گزارش ایسنا، ترامپ در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی اعتراض‌ها در ایران گفت: جمهوری اسلامی دیگر به مدیترانه فکر نمی‌کند و اکنون به فکر مشکلات خودش است. آنها شاهد اعتراضات در این کشور هستند. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت که اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران به‌طور قطع با مشکلی بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید