• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21330
+
-

دیدار ترامپ-پوتین؛ 3هفته دیگر در اروپا

دیدار ترامپ-پوتین؛ 3هفته دیگر در اروپا

2هفته پس از دیدار تاریخی دونالد ترامپ با رهبر کره‌شمالی، خبرها از برنامه‌ریزی برای دیدار او با ولادیمیر پوتین حکایت دارد تا رئیس‌جمهور آمریکا یکی دیگر از وعده‌هایش را هم حتی در ظاهر عملی کرده باشد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که خود زمانی یکی از سرسخت‌ترین دشمنان روسیه در دولت آمریکا به شمار می‌رفت، دیروز طی سفر به مسکو ابتدا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و سپس با ولادیمیر پوتین دیدار کرد تا زمینه را برای نشست روسای جمهور 2کشور فراهم کند. پیش از این ترامپ در دوره تبلیغات ریاست‌جمهوری آمریکا بارها گفته بود که برای نزدیکی واشنگتن و مسکو تلاش خواهد کرد. این وعده ترامپ در حالی مطرح می‌شد که دو طرف بر سر مسائل مختلفی ازجمله درگیری‌های سوریه، بحران اوکراین و بعدها در ماجرای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دچار تنش بی‌سابقه شدند. تنش میان 2کشور اکنون در وضعیتی است که طی تمام‌ سال‌های پس از جنگ سرد، بی‌سابقه بوده است.

با این حال، دونالد ترامپ هرجا توانسته از ولادیمیر پوتین تعریف کرده و به تأکید گفته که آمریکا و روسیه باید به سمت تنش‌زدایی پیش روند. او 3‌ماه پیش نیز در پی پیروزی دوباره پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری، طی تماسی تلفنی به او تبریک گفت. ترامپ همان موقع هم به همتای روس خود گفت که به‌زودی با او دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، پوتین دیروز در دیدار با بولتون ابراز امیدواری کرد که این دیدار نقطه آغازی برای نزدیکی آمریکا و روسیه و همچنین عبور از اختلافات موجود میان دو طرف باشد. او در عین حال تأکید کرد که روابط میان مسکو و واشنگتن به هیچ وجه در شرایط خوبی نیست و این وضعیت ناشی از درگیری‌های سیاسی داخلی آمریکاست. بولتون نیز خواستار ازسرگیری دیدارهای مقام‌ها و دیپلمات‌های 2کشور شد و گفت: «در سال‌های دور، حتی در اوج تنش میان 2کشور، دیدار دیپلمات‌های آمریکایی و روس هرگز متوقف نشد. این موضوع برای هر 2کشور ضروری است و رئیس‌جمهور آمریکا نیز بر آن تأکید دارد.»

مذاکرات برای انجام دیدار ترامپ با پوتین برخلاف دیدار او با کیم‌جونگ اون، آنقدرها مورد استقبال اروپایی‌ها قرار نگرفته است. کشورهای اروپایی روسیه را تهدیدی برای صلح و امنیت در اروپا می‌دانند و همچنان به‌خاطر بحران اوکراین با مسکو دچار اختلافات بسیار هستند؛ اختلافاتی که البته تحریم‌هایی را هم نصیب روس‌ها کرد. حتی آمریکا نیز در دوره باراک اوباما، روسیه را به‌خاطر حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین هدف تحریم‌های جدید قرار داد. پس از آن، ماجرای دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا بود که بیشترین تنش را در روابط دو طرف ایجاد کرد. دیپلمات‌های آمریکایی و روس در اقدامی متقابل اخراج شدند و روابط دوجانبه به پایین‌ترین سطح خود طی چند دهه گذشته رسید. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند حتی اگر دیدار 2رئیس‌جمهور انجام شود، نمی‌توان به بهبود روابط میان 2کشور امیدوار بود.

رسانه‌های اروپایی معتقدند اکنون که رابطه آمریکا و اروپا به سردی گراییده، واشنگتن بیش از پیش به سمت احیای روابط با مسکو متمایل شده است و شاید به همین دلیل بود که دونالد ترامپ 3هفته پیش طی نشست سران کشورهای عضو گروه 7 در کانادا گفت که به اعتقاد او روسیه باید بار دیگر به عضویت گروه 7 درآید.

نشست ترامپ و پوتین احتمالا تا 3هفته دیگر یعنی زمانی که ترامپ برای شرکت در نشست سران ناتو در اروپا حضور دارد، در پایتخت اتریش یا فنلاند برگزار شود. 2رئیس‌جمهور سال گذشته در حاشیه نشست سران گروه 20 در هامبورگ آلمان دیدار کردند، اما دیدار پیش رو، نخستین دیدار مستقل آنها خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید