• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19572
+
-

درخشش در فرصتی کوتاه

درخشش در فرصتی کوتاه

نیلوفر حامدی| 
از سال گذشته بسکتبال زنان ایران به‌واسطه لغو ممنوعیت حجاب این فرصت را پیدا کرد تا خودش را به دنیا نشان دهد. در این میان، بسکتبال 3نفره بیش از بسکتبال 5نفره  رشد کرده است. تا آنجا که تیم‌ملی 3نفره بسکتبال زنان ایران برای نخستین‌بار در مسابقات جام‌جهانی شرکت کرد. حضوری که اگرچه نتیجه فنی خاصی به‌همراه نداشت اما رقابت با بزرگان دنیای بسکتبال زنان درس‌های زیادی برای این تیم به‌همراه داشت. ضمن اینکه یکی از ستاره‌های بسکتبالیست ایران هم توانست در بین اسامی امتیازآورترین بازیکنان قرار گیرد.
جام‌جهانی بسکتبال 3نفره زنان از ۱۸ تا ۲۲ خرداد در فیلیپین برگزار شد و دختران بسکتبالیست ایران در گروه C این رقابت‌ها با تیم‌های قدرتمند آمریکا، روسیه، آندورا و اوگاندا هم‌گروه شدند. مژگان خدادی، سعیده علی، کیمیا یزدیان‌طهرانی و معصومه اسماعیل‌زاده ۴بازیکنی بودند که در ترکیب نهایی تیم‌ملی بسکتبال بانوان قرار گرفتند و به‌همراه نیک بیک لیک لی، سرمربی این تیم ١٦خرداد راهی فیلیپین شدند. نکته عجیب اینکه تیم 3نفره در حالی راهی فیلیپین شد که مسئول کمیته هم در سفر همراه با تیم بود. گلاره کاکاونپور که در کاپ آسیا هم همراه بازیکنان به چین رفت، هفته پیش هم در سفر فیلیپین حضور داشت تا حسابی آماج حملات منتقدان قرار گیرد.همچنین در آستانه اعزام، اسپانسر تیم‌ملی با فدراسیون قطع همکاری کرد. نکته دیگری که بازهم باعث شد فدراسیون زیر سوال برود این‌بود که چرا این‌قدر در برنامه‌ریزی‌هایش ضعیف عمل کرده که یک اسپانسر به همین راحتی می‌آید و هروقت دلش می‌خواهد می‌رود.
 ‌  یک برد اما به ارزش یک میدان
با تمام این حواشی دختران تیم‌ملی ١٨خرداد در اولین روز مسابقات برابر آمریکا، پرافتخار‌ترین تیم این رقابت‌ها به میدان رفت و با نتیجه 21بر7 مغلوب این تیم شد.ملی‌پوشان ایران یک ساعت بعد از بازی با آمریکا در دومین بازی خود با اوگاندا به رقابت پرداختند که هرچند برابر این تیم نمایش قابل قبولی از خود نشان دادند اما با نتیجه 18بر10 شکست خوردند. دختران بسکتبالیست اما در سومین بازی خود در رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال 3نفره برابر روسیه که مدافع عنوان قهرمانی است به‌میدان رفتند و با نتیجه ۲۲بر۱۲ از این تیم شکست خوردند. اما چند ساعت بعد و در آخرین بازی توانستند نخستین پیروزی‌شان را کسب کنند. شاگردان بیک لیک لی در مصاف آخر مقابل آندورا حاضر شدند و با نتیجه ٢١بر١٢ به پیروزی رسیدند. با این نتیجه تیم بسکتبال ایران در رتبه چهارم گروه C قرار گرفت و از صعود به مرحله بعد بازماند. 
   نام بسکتبالیست ایرانی بین امتیازآورترین‌های مسابقات
اما در کنار این خبر بد، خبرهای خوبی هم وجود داشت؛ اینکه سعیده علی، بازیکن تیم بسکتبال 3نفره ایران در پایان کار ایران در جام‌جهانی بسکتبال 3نفره زنان، در جمع ١٠بازیکن امتیازآور این رقابت‌ها قرار گرفت. او ٢٣امتیاز به‌دست آورد و همراه با آناستازیا لوگونوا روس در رده نهم قرار گرفت. سعیده علی درباره نخستین حضورش در مسابقاتی با این سطح بالا به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «حضور در چنین تورنمنتی برای ما دریایی از تجربه و اعتماد به‌نفس را به‌همراه ‌آورد. ما مقابل تیم آندورا که در رنکینگ، رتبه دوم را دارد توانستیم به پیروزی برسیم و این برد مفهوم بالایی برایمان دارد چراکه می‌بینیم می‌توانیم بهترین تیم‌ها را هم شکست دهیم.» او به واکنش سایر تیم‌ها به نخستین حضور ایران هم اشاره کرد و گفت: «بازی‌های خوبی را پشت‌سر گذاشتیم. مقابل روسیه که مدافع قهرمانی بود عالی جنگیدیم آن‌قدر که بقیه تیم‌ها هم تعجب کرده بودند و خیلی از عملکرد ما لذت بردند. واقعا در زمین چیزی کم نگذاشتیم و با تمام توان برای بهترین نتایج جنگیدیم. وقتی در نشست خبری بعد بازی گفتیم فقط دو سال است به مسابقات برون مرزی اعزام می‌شویم تمام اهالی رسانه تعجب کرده بودند و باورشان نمی‌شد در همین مدت کوتاه حضورمان این‌قدر رشد کرده باشیم.» سعیده علی همچنین درباره رتبه نهمی خودش بین امتیازآورترین بازیکن هم تاکید می‌کند «رویای من همیشه حضور در همین میدان‌ها بوده است. همیشه به حضور در مسابقات بزرگ و رتبه‌های خوب فکر می‌کنم و برای خودم بهترین نتایج را در نظر می‌گیرم. به نظرم باید برای رسیدن به نتایج بزرگ، بزرگ هم فکر کرد. خوشحالم که توانستم چنین نتیجه ای را کسب کنم هرچند این تازه اول راه برای من است. شک نکنید اگر حمایت ها ادامه داشته باشد به جاهای بهتری خواهیم رسید.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید