• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19369
+
-

گیاه دارویی به‌جای چمن

احسان خلیل پور| پژوهشگر دارویی:

از آن‌جا که چمن در چند ماه از سال یعنی در فصل تابستان و زمستان خشک میشود و برای نگهداری از چمن در بلوارها نیازمند آب فراوان هستیم از این‌رو شهرداری‌های استان آبی را که برای گسترش فضای سبز در اختیار دارند، به‌منظورنگهداری از چمن به فاضلاب تبدیل می‌کنند. کودهای مصرف شده برای نگهداری چمن در بلوارها و بزرگراه‌ها هم باعث می شود نیترات موجود در کود را به خاک منتقل کند و خاک آلوده شود. 

این وضع می تواند آبهای زیرزمینی را به نیترات آلوده کند. از طرفی به گفته دانشمندان، چمن بر گرمای زمین اثر می گذارد. بنابراین به شهرداری‌ها توصیه میکنند به‌ جای کاشت چمن که هزینه گزافی دارد، گیاهان دارویی بومی را بکارند تا هم مردم و نسل‌های جوان گیاهان بومی شهر را بشناسند و هم با کاشت و نگهداری از گیاهان دارویی در بلوارها، سنت توجه به گیاهان دارویی در میان مردم جا بیفتد.

 این روزها نسل گیاهان دارویی در حال انقراض است. با کاشت این گیاهان در بلوارها می توان از انقراض آنها جلوگیری کرد، چرا که با کاشت این نوع گیاهان نادر، کشاورزان، کشتکاران و برداشت کنندگان گیاهان دارویی توجه شایانی به این گیاهان خواهند کرد. با تولید گیاهان دارویی و عرضه آن به شهرداریها منبع درآمدی برای کشاورزان ایجاد می شود و از مهاجرت آنان و خالی شدن روستاها جلوگیری خواهد شد.

‌شهرداری‌های استان حتی می توانند با کاشت گیاهان دارویی و بیان نکاتی از این گیاهان در بلوارها فواید این گیاهان را به مردم معرفی و مردم را با نامهای بومی گیاهان دارویی آشنا کنند. با کاشت گیاهان دارویی نه فقط از گرم شدن زمین جلوگیری می کنیم، آب کمتری هم هدر خواهد رفت و نیترات هم به خاک و آب‌های زیر زمینی افزوده نمی شود.

کشت گسترده گیاهان دارویی در فضاهای سبز عمومی شهرها، به کود و آب کمتری نیاز دارند و به زیبایی شهر کمک شایانی خواهند کرد. برخی از گیاهان دارویی چون «بابونه،گل ماهور، ختمی و مغربی» همیشه سبز هستند و مختص یک یا 2 فصل هم نیستند. برخی از گیاهان دارویی بوی مطبوعی دارند و باعث می شوند فضای اطراف خود را خوشبو و معطر کنند و این یکی دیگر از فواید استفاده از گیاهان دارویی در بلوارهاست. بوی برخی گیاهان دارویی بر آرامش و روان افراد اثر می‌گذارد. از این رو می توان با کاشت این نوع گیاهان آرامش را به مردم هدیه کرد.

 مردمان بسیاری از کشورهای غربی چون آلمان در بلوارها و بزرگراه‌ها گیاهان دارویی مناطق خود را کشت کرده اند.  با این اوضاف زمان آن رسیده است تا مدیران شهری ما هم توجه بیشتری به منابع داخلی داشته باشند و برای عملی کردن شعار اقتصاد مقاومتی گام موثر در این زمینه بردارند. اجرای اقتصاد مقاومتی به معنای این است که باید از کارهای کوچک به فکر برداشتن گام‌های بزرگ‌تر باشیم. با اجرای کاشت گیاهان دارویی از واردات این گیاهان از کشورهای همجوار یا اروپایی جلوگیری شده و حتی می‌توانیم به عنوان صادر‌کننده گیاهان دارویی در جهان معرفی شویم.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید