• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18256
+
-

پاساژ تخلفات

شهرداری واحدهای متخلف مرکز خرید ایران را پلمب کرد

گزارش
پاساژ تخلفات




حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

در روز‌های گذشته شاهد انتشار اخباری در رسانه‌ها درباره تخلف یک مرکز تجاری در مجاورت پیاده‌‌راه بوعلی با نام پاساژ ایران بودیم که نگرانی‌هایی را برای شهروندان همدانی ایجاد کرد. بعد از شکایت‌های مختلف، حکم پلمب برای برخی واحد‌های تجاری این مرکز خرید صادر شده است. 


نداشتن پایان‌کار

رئیس هیات‌مدیره و مدیر مرکز خرید تجاری ایران به همشهری می‌گوید: با بارندگی‌هایی که در روز‌های اخیر داشتیم به یکباره شاهد فرونشست 5 سانتیمتری پاساژ ایران در یکی از بخش‌ها و بالا ‌زدن آب و فاضلاب از کف مرکز خرید بودیم. 
احمد کربلایی‌بشیر با بیان اینکه کف مرکز خرید آسیب دیده است، اضافه می‌کند: برای بررسی و رفع مشکل به شهرداری منطقه مراجعه کردیم و مشخص شد این ملک که در سال 67 یا 68 ساخته شده است پروانه پایان ‌کار ساختمانی ندارد و مالک نقشه ساختمان را در زمان ساخت تغییر داده و این اقدام او به استعفای مهندس ناظر منجر شده است. 

وی ادامه می‌دهد: این مرکز خرید 64 واحد تجاری دارد اما برخی واحدها 2 کنتور دارند به این دلیل هم در بخش فیوز‌ها 80 کنتور دیده می‌شود. مالک تخلف‌های خود را تا جایی ادامه داده است که با امضای مهندس ناظر، ساختمان را بدون حضور وی ساخته است. حتی با بررسی دقیق‌تر مشخص شد مالک در ورودی مرکز خرید بخشی از راه‌پله را تصرف کرده و به مغازه خود افزوده است، حتی سقف زیرزمین را متصرف و مانع عبور جریان آزاد هوا در این مرکز خرید شده است. در واقع بیش از مجوز اولیه ساخت، واحد تجاری در این مرکز خرید ساخته و سامانه بهداشتی و نمازخانه به واحد تجاری تغییر داده شده است.

 همچنین مالک مسیر انتقال فاضلاب مرکز تجاری مجاور (وحدت) را از زیربنای این مرکز عبور داده و به ازای آن 2 واحد تجاری دریافت کرده و یکی از ستون‌ها‌ی مقابل مرکز خرید (ستون بار‌بر) را کم کرده است. این مرکز خرید حق انشعاب آب دارد و سا‌ل‌هاست آبفا قبض‌های آن را برای ما می‌فرستد. به دلیل پایین بودن سطح زیرزمین از خیابان مسیر فاضلاب به خروجی قنات متصل است. 
کربلایی‌بشیر با بیان اینکه بر این اساس ما شکایت کردیم، می‌افزاید: کمیسیون 3 نفره کارشناسان رسمی دادگستری اعلام کرد‌ه‌اند این بنا به لحاظ فنی ایمنی کافی ندارد و از آهن‌های فرسوده برای ساخت آن استفاده شده است و مالک باید همه تخلف‌ها را اصلاح کند و مسیر فاضلاب را هم مسدود و به شبکه فاضلاب شهری متصل کند. البته به دلیل پاسخگو نبودن مالک مسئولیت را به شهرداری سپردند که این کار‌ها را انجام دهد، کف مرکز خرید را اصلاح کند و هزینه‌‌های آن را از مالک طبق قانون دریافت کند.
 همچنین این واحد تجاری از نظر آتش‌نشانی هم نا‌ایمن تلقی شده است و مالک باید اقدام‌هایی را در این حوزه انجام دهد. 


اقدام شهرداری

امیر فتحیان‌نسب مدیر منطقه یک شهرداری همدان هم می‌گوید: مالک در مشاعات تخلف‌هایی داشته است که در حال حاضر با حکم کمیسیون ماده 100 این واحد‌های متخلف پلمب شده‌اند. همچنین تخلف‌های دیگری دارد که در شهرداری پیگیری قانونی می‌شود.
 رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلف‌های شهری شهرداری همدان هم می‌گوید: در اسفند سال 96 تخلف‌هایی را در این مرکز خرید مشاهده کردیم و مانع اجرای آن شدیم. اکنون هم با بررسی‌هایی که انجام دادیم 2 واحد‌ تجاری متخلف را پلمب کرده‌ایم. طبق قانون مالک باید برای رفع تخلف‌ها اقدام کند. محمد‌رضا فیضی‌منش در ‌این‌ باره که چطور این تخلف در دل شهر و در زمان مسدود بودن پیاده‌راه انجام شده است، می‌افزاید: افرادی که به ساخت‌وساز غیر‌مجاز رو می‌آورند از شیوه‌های مختلفی برای پنهان کردن تخلف خود استفاده می‌کنند. این واحد هم از این شیوه استفاده کرده است، ضمن اینکه در ساعت‌های مشخصی از شبانه‌روز مسیر پیاده‌راه برای بار‌گیری یا تخلیه بار باز است و امکان دارد در این بازه زمانی این تخلف رخ داده باشد. 
سال قبل برای پیشگیری از ادامه تخلف این مرکز خرید با استفاده از جرثقیل حجم زیادی از مصالح ساختمانی را از سقف این بازار خارج کردیم تا مانع ایجاد مشکلات بعدی برای این مرکز تجاری شویم. 
طبق قانون وظایف محوله را قاطعانه اجرا می‌کنیم و روزانه هم پلمب واحد‌‌های تجاری این مرکز خرید را بررسی می‌کنیم که فک پلمب 
نشود. 


اعلام موارد نقص ایمنی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات  ایمنی شهرداری همدان می‌گوید: موارد نقص ایمنی پاساژ ایران به مدیریت این مرکز اعلام شده است. محمد‌رضا بیاناتی در گفت‌وگو با همشهری با یاد‌آوری اینکه پایش ایمنی ساختمان‌های تجاری و اداری و مسکونی شهر همدان را در سال‌های 95 و 96 برای 2900 واحد اجرا کرده‌ایم، اضافه می‌کند: در تاریخ 19 فروردین سال قبل طبق پایشی که برای پاساژ ایران داشتیم، کارشناسان آتش‌نشانی به مواردی از نواقص ایمنی برخورد کردند که از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد: نبود راه ایمن مناسب برای خروج اضطراری و ضروری، نرده استاندارد برای پیشگیری از سقوط اطفال و مراجعه‌کنندگان، رایزر‌های خشک و تر، راهنمای تعیین‌کننده طبقات و راه خروج با شبرنگ شب‌نما، منبع تغذیه برای مشخص شدن مسیر خروج در زمان قطعی برق، نصب نشدن پمپ خاموش‌کننده آتش‌نشانی و مخزن مرتبط، وجود نداشتن کپسول‌های آتش‌نشانی 6 کیلویی پودر و هوا و سی او 2 با ظرفیت 4 کیلو‌گرم در همه طبقات، سیم‌کشی نامناسب برق در فضای داخلی واحد‌‌های تجاری، اجرا نشدن فیوز محافظ جان در هر واحد و نبود برق اضطراری مستقر در مرکز  خرید. وی می‌افزاید: همه این موارد را به صورت مکتوب در قالب 14 بند هشداری و لازم‌الاجرا به رئیس هیات‌مدیره و مدیر مرکز تجاری ایران اعلام کردیم و در یک بند آن هم تاکید شد که در صورت بروز هر حادثه‌ای در این مرکز خرید، همه مسئولیت‌ها برعهده مالک است.

حتی رونوشت آن را هم به مسئولان استان مانند مدیر‌ کل مدیریت بحران استانداری، مدیر کل پدافند غیر‌عامل استانداری، فرماندار شهرستان همدان، مدیر‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان، معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری استان، رئیس اتاق اصناف و سرپرست امور شهری و شورا‌های استانداری همدان ارسال کردیم که مطلع باشند این مرکز خرید با چه مشکلاتی مواجه است.


نمونه‌برداری از مصالح ساختمان

رضا مقصود‌خواه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان می‌گوید: با بررسی میدانی که از محیط این مرکز خرید انجام دادیم برخی ایراد‌های فنی مشخص شد، اما نظر رسمی را باید کارشناسان رسمی دادگستری اعلام کنند و در صورتی که نیاز به نظر تخصصی این سازمان باشد باید از مصالح ساختمان نمونه‌برداری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید