• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16962
+
-

شهردار جدید تهران درمراسم تحلیف:

منافع‌مردم را به منافع‌ خودم ترجیح می‌دهم

شورا
منافع‌مردم را به منافع‌ خودم ترجیح می‌دهم

حامد فوقانی|خبرنگار:

مراسم تحلیف شهردار جدید پایتخت دیروز برگزار شد تا شورای شهر تهران آخرین گام خود را برای انتخاب شهردار بردارد.

به‌همین منظور سیدمحمدعلی افشانی در حضور معاونان فعلی شهرداری تهران رأس ساعت 9صبح به صحن شورای شهر آمد تا سوگندنامه را قرائت کند و رسما بهشت‌نشین شود. در این میان تعداد خبرنگاران و عکاسان هم در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسید.

افشانی، شهردار تهران قبل از آنکه متن سوگندنامه را بخواند، با خودش و خدایش هم عهد بست؛ آنطور که گفت: «پیش از هر سوگندی با خود و خدا عهد می‌کنم منافع مردم را بر منافع گروهی ترجیح دهم.» او سپس از زحمات محمدعلی نجفی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم تشکر کرد و گفت: « 29اردیبهشت (سالروز انتخابات سال96) یادآور حماسه‌ای است که باعث شد سرنوشت شهر تهران و سایر شهر‌ها به‌دست کسانی سپرده شود که به لحاظ فکری و عملکرد مورد تأیید مردم بودند و مردم به آنها گفتند ما شما را می‌پسندیم و ما هم باید پاسخ دهیم که حتما قدردان عمل شما خواهیم بود با عمل خویش.» افشانی سپس به خط‌مشی خود برای اداره پایتخت پرداخت؛ «در برنامه‌های ارائه شده من در صحن شورا بر تلاش در جهت ارتقای زندگی شهروندان و رضایتمندی آنان تاکید شده بود و امیدوارم در این مسیر گام برداریم. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم و بسیار ضروری و حیاتی است این است که باید به عدالت رفتار کنیم. اصول مدیریتی من بر 3اصل استوار است: 1- حاکمیت قانون 2-رعایت حقوق انسانی و 3-تعامل منهای تحمیل.»

شهردار تهران افزود: « لازم می دانم از رئیس شورای اسلامی شهر تهران که تمامی این فرایند را مدیریت کردند، قدردانی کنم. در این دوره مسئولیت من بسیار سنگین تر شده است. اینکه 19 نفر به من رای دادند، بیانگر این نیست که آن 2‌نفر دیگر با من مخالف بودند بلکه بدین دلیل بود که تمامی داوطلبان توانا بودند و از سوی دیگر اعضای شورا برای انتخاب خود به طور قطع دلیلی داشتند.» افشانی گفت: «از امروز همه ما باید در کنار هم و در راستای برنامه‌ای که در ابتدا ارائه کردم، در جهت ارتقای کیفیت زندگی پیش رویم. بیماری، بیمار را از پا نمی اندازد، بلکه نا امیدی است که بیمار را از بین می برد. حال با وجود همه مشکلات که از آنها خبر داریم، با امید به همراهی همه ذی نفعان و مسئولان امیدواریم، قدمی اساسی برای رفع مشکلات مردم برداریم و با عنایت به خداوند کارنامه قابل قبولی را ارائه دهیم.»

آسیب‌های اجتماعی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت کارها

شهردار پایتخت در حاشیه شصت و پنجمین جلسه رسمی شورا با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد پیگیری تخلفاتی که در زمان دکتر نجفی احصا شده بود نیز توضیحاتی را ارائه داد. محمدعلی افشانی گفت: «هر تخلفی که صورت گرفته باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ باید کاملا از موضوع آگاه باشم و تخلف صورت گرفته را از مراجع قضایی مرتبط و قانونی پیگیری کنم. با رسانه‌ای کردن هر نوع تخلف قبل از اثباتش مخالف هستم.» او با بیان اینکه طی دو سه روز آینده کنفرانس خبری با اصحاب رسانه برگزار خواهم کرد، گفت: «در این کنفرانس برنامه خود را به صورت کامل ارائه می‌کنم که البته پیش از این برنامه‌های خود را برای اداره شهر به شورای شهر ارائه کرده‌ام.  به‌طور قطع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی جزء برنامه‌های اصلی سال 97 قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری جدید آلودگی هواست. به خاطر داریم که سال گذشته قریب به یک ماه دانش‌آموزان نتوانستند به مدرسه بروند و به همین دلیل برآنیم برای کاهش آلودگی با تکیه بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تلاش کنیم.»

 شهردار تهران گفت که نوسازی حمل و نقل عمومی نیز جزء تاکیدات و برنامه‌های رئیس جمهور است. افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی دستفروشان گفت: «رسیدگی به وضعیت دستفروشان نیز جزء برنامه‌هاست اما مسائلی در اولویت هستند که بر کل شهر تاثیرگذارند.» او همچنین در خصوص تغییر معاونان در شهرداری تهران گفت منطق این است که هر مدیری که توان انجام ماموریت را داشته باشد و پاکدست بوده و رضایت مردم را نیز در پی داشته باشد، در مجموعه بماند و اساسا دنبال تغییر نیست و با کسب شناخت در طول زمان تغییرات را ایجاد می‌کند.

شتاب در خدمت

رئیس شورای شهر تهران نیز در ابتدای جلسه روز گذشته برای افشانی آرزوی موفقیت کرد و در ادامه اولویت‌های کاری را برشمرد. محسن هاشمی ضمن تبریک فرارسیدن‌ماه مبارک رمضان از این‌ماه به‌عنوان‌ماه انسان‌سازی‌ و اخلاق،‌ ماه نیکوکاری و کمک به همنوع،‌ ماه معنویت و همدلی یاد کرد و در ادامه همانند شهردار پایتخت، به بیان مطالبی راجع به 29اردیبهشت پرداخت.

او گفت: «نخستین روزکاری جناب آقای افشانی را که با سالروز 29اردیبهشت، مصادف شد به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این دوره فعالیت مدیریت شهری، با حمایت همه جانبه اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، فصل درخشانی در خدمت به مردم رقم بخورد.» هاشمی گفت: «انتظار شورای شهر تهران که با رأی بالا و نود درصدی خود، شهردار جدید را انتخاب کردند، شتاب در خدمت است.» او در ادامه اولویت‌های کاری را اعلام کرد که عبارتند از: اصلاحات ساختاری و چابک‌سازی‌ پیکره مدیریت شهری، تمرکز در حوزه حمل‌ونقل عمومی، شفاف‌سازی‌ فرایند مدیریت شهری، اصلاح منابع مالی و افزایش اتکا به درآمد پایدار، شتاب بخشیدن به فرایند نوسازی بافت‌های فرسوده و تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران.

دیروز شورا 2دستور جلسه دیگر هم داشت. نخستین دستور جلسه مربوط به بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران بود.

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح این لایحه گفت: «این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد به‌مدت 3ماه تمدید شود. همچنین شهرداری تهران موظف است با هماهنگی کمیسیون برنامه و بودجه طرح جامعی درخصوص چگونگی اخذ مطالبات شهرداری در چارچوب احکام ماده 59قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» پیش از اتمام مدت تعیین شده برای تصویب به شورا ارائه کند.»

در این بین، چند عضو شورا ازجمله محمد سالاری و افشین حبیب‌زاده با تصویب لایحه مخالفت کردند. حبیب‌زاده معتقد بود شهرداری از فرصت لازم برای تهیه طرح جامع استفاده نکرده و تمدید چنین مهلتی، یعنی تثبیت عددی که برای تخفیف درنظر گرفته می‌شود. سالاری نیز اعتقاد داشت می‌توان 23درصد تا آخر سال ملاک عمل باشد و با توجه به مقتضیات مثل تورم، وضعیت ساخت‌وساز و سود بانکی میزان تخفیف تصویب شود. حسن رسولی نیز بر این نظر بود که دو امر وصول مطالبات و مدیریت بدهی‌ها باید در اسرع وقت موردتوجه مدیریت کنونی شهرداری تهران قرار گیرد.

سرانجام کلیات این لایحه به تصویب رسید و پیشنهاد تمدید 3ماهه هم مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت. همچنین مقرر شد شهرداری تهران لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران را ظرف 3ماه تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کند. گفتنی است در شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، شهربانو امانی نطق پیش از دستور داشت که به سالروز انتخابات 29اردیبهشت و لزوم کوچک‌سازی دولت مرکزی ارتباط پیدا می‌کرد. او گفت: «در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، باید بی‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام شود و به مرحله اجرا در‌آید.»

تعطیلی برخی موزه‌ها

تنها تذکر دیروز را حجت ‌نظری، عضو جوان شورای شهر ارائه کرد. او با اشاره به رایگان شدن بازدید از موزه‌ها و افزایش ساعت بازدید در روزه جهانی موزه گفت: «این مسئله را می‌توان تنها در موزه‌های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشاهده کرد و در کنار آن، خانه موزه‌های زیرمجموعه شهرداری نیز پذیرای شهروندان تا ساعت 10شب بودند. اما متأسفانه موزه‌های مربوط به سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اعم از موزه گمرک، موزه سکه، موزه ارتباطات، موزه ملک، موزه استاد صنعتی که شخصا به آنها مراجعه کردم، اجازه بازدید به شهروندان را نمی‌دادند و بسته بودند.» او همچنین نکته‌ای در مورد آرامگاه لطفعلی‌خان زند در بازار تهران بیان کرد: «متأسفانه مقبره لطفعلی خان زند در امامزاده زید مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و در مقاطعی انبار سنگ و انبار فرش امامزاده بوده است.»



   متن سوگندنامه افشانی

سیدمحمدعلی افشانی با قرائت سوگندنامه در صحن شورا بر اجرای عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی قسم یاد کرد. متن سوگندنامه شهردار منتخب تهران به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
إِنَّ‌الله یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها (سوره نساء، آیه ۵۸)
«خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان بازگردانید.»

من به‌عنوان شهردار منتخب شورای اسلامی پنجم شهر تهران در محضر خداوند سمیع و بصیر، شهروندان گرانقدر و اعضای محترم شورای شهر سوگند یاد می‌کنم که:

 ۱- در اجرای تمام مأموریت‌های محوله، همواره خداوند بزرگ را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خویش بدانم.

 ۲- برای انجام هرچه بهتر وظایف خود تمام دانش و تجربه خویش را با انتخاب همکاران و مدیران امین، پاکدست، کارآمد و شایسته توأمان به‌کار گیرم.

 ۳- با بهره‌مندی از خرد جمعی و با تکیه بر اصل مشارکت مردم در امور، برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهری، شرایط مناسب را فراهم سازم.

 ۴-در راستای شفافیت‌بخشی به امور، پاسخگویی به افکار عمومی، توجه به جریان آزاد اطلاعات، پذیرش نظارت جامع و اجرای کامل مصوبات قانونی شورای محترم را نصب‌العین قرار دهم.

 ۵- عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانم قراردهم.

این خبر را به اشتراک بگذارید