• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16032
+
-

به وقت سانس‌های فوق‌العاده

همشهری از احتمال ادامه نمایش بعضی فیلم‌های نوروزی تا تابستان به بهانه طرح اکران افطار تا سحر گزارش می‌دهد

سینما
به وقت سانس‌های فوق‌العاده


مسعود میر/ خبر‌نگار
سحرگاه پنجشنبه که بزند نخستین روز رمضان‌المبارک از راه رسیده و البته به تبع این اتفاق، سبک زندگی ما هم دستخوش تغییر خواهد شد. چند سالی هست که همزمان با آغاز این ماه طرح‌هایی برای ارتقای فضای فرهنگی و رونق اتفاقات هنری در گوشه و کنار شهرها برگزار می‌شود. مهم‌ترین این اتفاقات در حوزه سینما شاید همان طرح اکران فیلم در سینماها در ساعات نیمه‌شب و تا پیش از اذان صبح است که به طرح افطار تا سحر معروف شده است. اصل ماجرا این است که با توجه به افت تعداد مخاطبان سینماها به‌خاطر روزه‌داری، نمایش فیلم‌ها از ساعات بعد از افطار تا سحر ادامه می‌یابد و البته طرح تشویقی بلیت نیم‌بها در طول روز هم به‌صورت تکمیلی به این طرح افزوده می‌شود تا سینما در ایام‌ ماه رمضان به حاشیه رانده نشود. براساس آمارهای موجود لااقل در سینماهای شهر تهران که میزبان این طرح بوده‌اند در ایام ماه رمضان خبری از به حالت تعطیل درآمدن سالن‌ها نبوده و مردم نشان داده‌اند که از این تغییر سبک زندگی در جابه‌جایی ساعات تماشای فیلم بدشان نیامده است. مصداق این ادعا برنامه‌های ویژه یکی از پردیس‌های پایتخت است که به‌جز نمایش فیلم‌های روز در سالن‌هایش برنامه‌های نمایش ویژه هم تدارک می‌بیند و مخاطبان را به سینما می‌کشاند.

معادلات نمایش فیلم در ‌ماه رمضان امسال البته هنوز بی‌جواب است و اگر اتفاق خاصی نیفتد، بناست در جلسه امروز شورای صنفی نمایش تصمیمات جدیدی گرفته شود؛ تصمیماتی که می‌تواند رمضان امسال را به رمضانی سینمایی بدل کند یا در روزهای نه‌چندان گرم حضور تماشاگران در سینماها آن را به ماهی راکد مبدل سازد.



حرف اول: درخواست

تا الان مشخص شده که بناست امسال هم طرح اکران ویژه‌ ماه مبارک رمضان برگزار شود. با این حساب، سینماها از پنجشنبه 27اردیبهشت‌ماه براساس این طرح 2بخش اکران خواهند داشت؛ بخش اول سانس‌هایی که قبل از ساعت17 فیلم‌ها را نمایش می‌دهند که بلیت این سانس‌ها نیم‌بهاست و بخش دوم سانس‌هایی که از ساعت17 آغاز می‌شوند و تا 2ساعت قبل از اذان صبح روز بعد ادامه می‌یابند، که فروش‌ بلیت در این سانس‌ها به‌صورت تمام‌بها خواهد بود.

البته طبق نظامنامه اکران سال97، نمایش فیلم‌های سینمایی در ایام ‌ماه مبارک رمضان دارای شرایط خاصی است که در مهم‌ترین آنها هر 2هفته اکرانشان، یک هفته محاسبه خواهد شد. نکته مهم‌تر اما این است که فیلم‌هایی که در حال اکران هستند، نمی‌توانند به نمایش خود در طرح اکران‌ماه مبارک رمضان ادامه دهند و نمایش فیلم‌ها در این طرح مشروط به دریافت حواله‌ای خواهد بود که پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی باید از شورای صنفی نمایش دریافت کند.

محمدقاصد اشرفی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سینماداران در گفت‌وگو با همشهری درباره احتمال ادامه نمایش بعضی فیلم‌ها مانند «به وقت شام»، «مصادره» و «لاتاری» در ایام ماه رمضان می‌گوید: «طبق قانون این فیلم‌ها نه‌تنها دوره 7هفته‌ای اکران خود را سپری کرده‌اند، بلکه به‌خاطر فروش خوب مشمول ادامه اکران 3هفته‌ای مکمل هم شده‌اند؛ بنابراین بعد از 10هفته اکران این فیلم‌ها دیگر نباید در گروه‌های سینمایی به نمایش درآیند.» این عضو شورای صنفی نمایش البته تأکید می‌کند که باید منتظر نتایج جلسه امروز شورای صنفی بمانیم چون ممکن است به‌صورت ویژه بخشنامه‌ای صادر شود و ادامه اکران بعضی فیلم‌ها در ‌ماه رمضان میسر شود.



حرف دوم: بهت

«درباره حواله‌های نمایش در ‌ماه رمضان روز دوشنبه (امروز) در شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری خواهد شد اما این یک قاعده است که سانس‌های فوق‌العاده جزو برنامه نمایش فیلم‌ها محاسبه نمی‌شود و با این قاعده، فیلم‌هایی مانند به وقت شام، لاتاری و حتی مصادره می‌توانند در ‌ماه رمضان هم به نمایش خود ادامه دهند.» این حرف‌های غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش به همشهری درباره احتمال ادامه نمایش بعضی فیلم‌ها بیش از سقف 10هفته‌ای است. فرجی همچنین توضیح می‌دهد که به وقت شام و لاتاری تا روز چهارشنبه 9خرداد به اکران خود ادامه خواهند داد و بعد از آن هم درصورت پر کردن کف فروش هفتگی می‌توانند در ایام تعطیلات خرداد نیز به اکران خود ادامه دهند، چون کمتر تهیه‌کننده‌ای راضی می‌شود در آن روزها فیلم خود را اکران کند. او در پاسخ به این سؤال که اگر اکران 4هفته‌ای‌ ماه رمضان طبق آیین‌نامه جدید اکران، 2هفته محاسبه شود، ادامه اکران این فیلم‌ها تا آغاز تابستان محتمل خواهد بود یا نه، می‌گوید: «بله اگر این فیلم‌ها کف فروش را پرکنند، می‌توانند تا ششم تیرماه سالن داشته باشند. البته این حرف‌ها صرفا گمانه‌زنی است و اصلا امکان دارد این فیلم‌ها همین هفته کف فروش را پر نکنند و از چرخه اکران خارج شوند.»

فرجی همچنین درباره فیلم‌های دور بعدی اکران هم می‌گوید: «فعلا فقط قرارداد فیلم «دلم می‌خواد» ساخته فرمان آرا در پردیس زندگی امضا شده و قرار است این فیلم بعد از جشن دلتنگی اکران شود و برای دیگر فیلم‌ها باید منتظر جلسه امروز شورا باشیم.»



حرف آخر: افطار تا سحر سراسری

بعضی از پخش‌کنندگان سینما درخواستی را به شورای صنفی نمایش ارسال کرده‌اند مبنی بر تصمیم‌گیری برای اجرایی شدن طرح اکران ویژه‌ ماه مبارک رمضان در شهرهای دیگر که اگر مقبول شورای صنفی نمایش قرار گیرد، اتفاق بزرگی در گیشه سینماهای کشور روی می‌دهد. علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران پیش از این هم در گفت‌وگویی تأکید کرده بود: «طرح اکران‌ ماه مبارک رمضان در سال‌های قبل تنها در تهران دنبال می‌شد و فکر می‌کنم این طرح در سال‌جاری بتواند در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز با توجه به سالن‌های جدیدی که در شهرها باز شده است، اجرایی شود.»

با این همه باید منتظر جلسه امروز شورای صنفی نمایش بمانیم و ببینیم که تصمیمات این شورا تنها فروش را در سینما مورد توجه قرار خواهد داد یا اینکه تلاشی هم برای اکران فیلم‌های متنوع و جدی‌تر در سینماها مدنظر قرار می‌گیرد. فعلا که در بر پاشنه تضمین ادامه فروش بعضی فیلم‌ها می‌چرخد.

این خبر را به اشتراک بگذارید