• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16001
+
-

امضای 5 سند همکاری بین ایران و سریلانکا

روحانی: اگر 5کشور تضمین دهند که منافع ایران محقق می‌شود این توافق باقی خواهد ماند

دولت
امضای 5 سند همکاری بین ایران و سریلانکا

حسن روحانی رئیس‌جمهور که دیروز میزبان رئیس‌جمهور سریلانکا در تهران بود در نشستی خبری با بیان اینکه اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی اساس سیاست خارجی است گفت: بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران به هر توافقی که امضاء کرده کاملا پایبند بوده و در عین حال بسیار متأسفیم که آمریکا به‌عنوان یکی از طرفین توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تأیید سازمان ملل متحد هم قرار گرفته، این توافق را نقض و اعلام کرده که ازآن خارج می‌شود؛ این به‌معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی است.

روحانی افزود: اگر 5کشور دیگر طرف جمهوری اسلامی در این توافق با ایران همراه باشند و به توافقات خودشان عمل کنند و تضمین دهند که منافع ایران با تداوم برجام محقق خواهد شد، این توافق برخلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهور در ادامه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید دو کشور ایران و سریلانکا عنوان کرد و اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که دیروز شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد در عراق بودیم و اعلام می‌کنیم که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و به‌ویژه مردم فلسطین را که قدمت آن به 70سال می‌رسد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم، حمایت کرده و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.

کم‌توجهی به ظرفیت اقتصادی ایران و سریلانکا

روحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با ابراز خشنودی از سفر مایتریپالا سیریسنا رئیس‌جمهور سریلانکا به تهران، گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش‌ بازمی‌گردد و ده‌ها سال است که دولت‌های دو کشور نیز روابط سیاسی صمیمانه‌ای دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهارداشت: در گفت‌وگوهای امروز فروش نفت، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین ایران با توجه به سابقه ساخت سد و نیروگاه و احداث شبکه انتقال برق در سریلانکا، آماده ادامه فعالیت در این زمینه بوده و همچنین آمادگی خود را برای ارائه خدمات دیگر ازجمله ساخت و توسعه پالایشگاه و احداث راه‌آهن در سریلانکا، اعلام کرد و به تفاهماتی رسیدیم.

روحانی اظهار داشت: امیدوارم در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که به‌زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه موضوعاتی که در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی در نشست امروز مورد بحث قرار گرفتند، پیگیری شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گفت‌وگوهای امروز درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی به‌ویژه در زمینه علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا نیز گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و سریلانکا، موضوعات گردشگری و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو نیز مورد بحث قرار گرفت تا رفت‌وآمد مردم دو کشور تسهیل شود.

مایتریپالا سیریسنا رئیس‌جمهور سریلانکا با اشاره به اینکه روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا از سال 1961برقرار شده است، گفت: البته آغاز روابط واقعی دو ملت و دو کشور، به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و با افتخار اعلام کنم که امروز عزم خود را برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور به نمایش گذاشتیم.
حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح دیروز به‌طور رسمی از مایتریپالا سیریسنا رئیس‌جمهور سریلانکا در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد استقبال کرد.

با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا، 4 یادداشت تفاهم همکاری مشترک و یک برنامه مبادلات فرهنگی میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید