• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15171
+
-

افزایش کرایه ممنوع شد

شهروندان تخلف رانندگان را به اداره بازرسی یا روابط‌عمومی سازمان مدیریت حمل‌و نقل بار و مسافر اطلاع دهند

شهری
افزایش کرایه ممنوع شد




خدیجه ستارزاده | البرز-خبرنگار:

از ابتدای سال زمزمه افزایش کرایه‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی شنیده می‌شود. افزایش دستمزد در این صنف نیز مانند دستمزد کارگران و کارمندان حق طبیعی و کاملا قانونی است اما آنچه همیشه در این زمینه وجود داشته اعمال زودهنگام افزایش نرخ و همچنین مغایرت در مبلغ دریافتی توسط بعضی از رانندگان است که موجب نارضایتی شهروندان می‌شود. گاهی شاهد جر و بحث بین مسافر و راننده و سعی بر توجیه طرفین در مورد نرخ کرایه تاکسی هستیم. 


بی‌نظمی هرساله در نرخ تاکسی‌ها

یکی از شهروندان کرجی نسبت به افزایش نرخ خودسرانه برخی از رانندگان تاکسی خط سیزدهم به سه‌راه رجایی شهر اعتراض کرده و می‌گوید: کرایه این خط هزار و ۳۰۰ تومان است اما چند روزی است برخی از راننده‌ها هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند. 
 «محمد اصلانی» می‌گوید: هرسال این برنامه را داریم و رانندگان با افزایش غیرقانونی کرایه تاکسی موجب نارضایتی مردم و بی‌نظمی می‌شوند. 
وی می‌گوید: درست است که هرساله حقوق و درآمد‌ها افزایش پیدا می‌کند اما در بین رانندگان تاکسی این کار حتی قبل از اعلام قانونی و تعیین نرخ مشخص، انجام می‌شود. 


اظهارات یک راننده تاکسی

یک راننده تاکسی گردشی که مبلغی بیشتر از نرخ قبل دریافت می‌کند در پاسخ به این پرسش که مگر کرایه‌ها افزایش داشته، با صراحت می‌گوید: بله؛ از دیروز صبح افزایش نرخ‌ها اعلام شده است. 
«یوسف کاظم‌پور» لب به درد دل گشوده و می‌گوید: در همه کالا‌ها و خدمات افزایش قیمت داشتیم اما مردم به راننده‌های تاکسی که می‌رسند زورشان می‌آید مبلغی بیشتر بدهند. 

کاظم‌پور با بیان اینکه 2 روز پیش با ۳۰ درصد افزایش قیمت لاستیک خریداری کرده، می‌افزاید: با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی در کرایه ما چطور می‌توانیم زندگی را بچرخانیم. وی در پاسخ به اینکه اما هنوز افزایش نرخ کرایه تاکسی اعلام و رسمی نشده، می‌گوید: فرقی نمی‌کند امروز یا یک ماه دیگر، این حق ماست و با توجه به اینکه همه اقلام گران شده کرایه هم باید افزوده شود اما مسئولان کوتاهی می‌کنند. 


افزایش نرخ کرایه‌ها ابلاغ نشده است

مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری کرج اظهار می‌کند: لایحه افزایش کرایه ارسال شده است. این موضوع باید از سوی وزارت کشور تایید و به شهرداری‌ها ابلاغ ‌شود، اما هنوز نتیجه لایحه افزایش کرایه‌ها به دست شهرداری‌ها نرسیده است. 

 «محمدجلال سبزی» می‌گوید: رقم پیشنهادی برای افزایش نرخ کرایه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده اما هنوز مشخص نیست که چه عددی را تصویب و ابلاغ می‌کنند. وی می‌افزاید: البته این کار در تهران انجام و تصویب شده اما ما همچنان منتظر تصویب و ابلاغ این نرخ هستیم تا پس از تایید وزارت کشور و فرمانداری آن را اعمال کنیم. سبزی با بیان اینکه به رانندگان ابلاغیه‌ای در مورد افزایش قیمت‌ها داده نشده و رانندگان حق افزایش خودسرانه کرایه را ندارند، می‌افزاید: گشت‌های نظارتی در شهر حضور دارند و با هرگونه افزایش کرایه قبل از ابلاغ، رسیدگی و برخورد می‌کنند. 


برخورد قانونی با رانندگان متخلف

مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان حمل ونقل بار و مسافر کرج تاکید می‌کند: در کرایه اتوبوس‌های شهری هم هیچ ابلاغ و افزایش قیمتی نبوده و با رانندگانی که پیش از ابلاغ، اقدام به افزایش نرخ کنند برخورد می‌شود؛ مدرک آن‌ها اخذ شده و به کمیته انضباطی ارجاع داده می‌شوند. 

سبزی اظهار می‌کند: طبق کار‌شناسی و آمار به‌دست آمده درباره اتوبوس‌های درون‌شهری، هزینه سفر درون شهری هر شخص بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود که از این مبلغ بر حسب خطوطی که در شهر فعالی می‌کنند بین ۴۰۰ تا۶۰۰ تومان از مسافر دریافت و مابقی یارانه‌ای است که پرداخت می‌شود تا مردم از اتوبوس استفاده کنند. در حقیقت کرایه‌ای که از شهروندان بابت حمل و نقل عمومی دریافت می شود، بسیار ناچیز است و منطبق بر واقعیت نیست اما این جزو خدماتی است که شهرداری به مردم ارائه می‌دهد. 


افزایش نرخ اتوبوس کمتر از نرخ تاکسی‌هاست

سبزی می‌افزاید: افزایش قیمت اتوبوس‌ها کمتر از تاکسی هاست چرا که در اختیار شهرداری است و باید این امکانات را در اختیار مردم قرار دهد. 
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه زمان تکلیف نرخ کرایه‌ها مشخص و اجرا خواهد شد، می‌گوید: طبق سال‌های گذشته معمولا تا آخر اردیبهشت این وضعیت مشخص می‌شود اما بازهم نمی‌توان به طور قطعی گفت. 

مسئول ارتباطات سازمان حمل و نقل بار و مسافر کرج می‌گوید: بیش از ۱۳ هزار تاکسی در کرج فعالیت می‌کنند که ۶ هزار و۵۰۰ دستگاه به طور گردشی و مابقی هم در ۱۲۵ خط مسافران را جابه‌جا می‌کنند؛ همچنین بیش از۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در کرج فعال هستند. 

سبزی تاکید می‌کند: شهروندان در صورت دیدن تخلف و اضافه دریافتی توسط رانندگان می‌توانند با تلفن‌های بازرسی سازمان (۳۲۸۰۲۹۰۵) یا تلفن روابط‌عمومی سازمان (۳۲۸۰۵۰۲۲) تماس گرفته و اطلاع دهند و در اسرع وقت به این شکایات رسیدگی خواهد شد. 


ضرورت فراهم کردن امنیت خاطر رانندگان و مردم 

یک کار‌شناس مسائل شهری با بیان اینکه حمل و نقل عمومی از زیر بناهای اقتصادی و اجتماعی است، می‌گوید: برطرف کردن مسائل و مشکلات آن به برنامه‌ریزی‌های کلان و نظارت بالایی نیاز دارد، اما متاسفانه همیشه مشکلات و نارضایتی‌هایی وجود دارد.  

«احمد کتابی» می‌افزاید: در تعیین سیاست‌ها و همچنین افزایش نرخ دستمزد راننده‌های تاکسی یا اتوبوس باید دقت نظر بیشتری باشد و با توجه به شرایطی مانند گرانی دیگر کالا‌ها و خدمات و همچنین درنظر گرفتن اینکه این صنف از مردم هم در شرایط مساوی با دیگران زندگی می‌کنند باید به موقع برای تعیین کرایه‌های آن‌ها اقدام شود تا به صورت خودسرانه اقدام به این کار نکرده و موجب بی‌نظمی یا هرج و مرج نشوند. 
کتابی می‌گوید: البته افزایش کرایه توسط خود راننده‌ها کار درست و قانونی نیست و باید تابع زمان و قیمت مصوب باشند اما به دلیل مشکلات زیرساختی و ناهماهنگی در بعضی امور گاهی شاهد افزایش نابهنگام یا نامناسب قیمت و برهم خوردن تعادل در صنوف مختلف من جمله حمل و نقل عمومی هستیم. 
وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن بسترهای مناسب در بخش حمل و نقل عمومی و شرایط رانندگان، همچنین نقش آن در جامعه می‌گوید: با نظارت و رسیدگی مناسب در این بخش باید رضایت و امنیت برای آن‌ها و مردم تامین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید