• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14258
+
-

قطار گرانی خودرو

سایپا قیمت خودروهای کم تیراژ و مونتاژی خود را تا 9میلیون تومان افزایش داد

قطار گرانی خودرو

علی ابراهیمی/ خبر‌نگار
بازار خودروی کشور که از ماه‌های پایانی سال گذشته متاثر از توقف ثبت سفارش و افزایش نرخ ارز با جهش قیمتی خودروهای خارجی مواجه شده و شکاف قیمتی این خودروها در شرکت‌های وارد‌کننده و حاشیه بازار افزایش یافته بود، دیروز گرانی رسمی تا 9میلیون تومانی قیمت محصولات تولید مشترک و مونتاژی کم تیراژ سایپا، شوک تازه‌ای به بازار خودرو وارد کرد. شرکت‌های خودروسازی داخلی که با ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ممنوعیت افزایش قیمت‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال، نرخ خودروهای رده قیمتی بیش از 45میلیون تومان را ثابت نگه داشتند اما طی چند‌ماه اخیر با مدیریت بازار از طریق کاهش فروش نقدی و پیش فروش، تقاضا برای اینگونه خودروها در بازار را حفظ کرده بودند. اما روند گرانی خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل سایپا با رشد چند میلیون تومانی آن دسته ازخودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست، از دیروز آغاز شد. گرچه تاکنون قیمت این خودروها در حاشیه بازار نسبت به قیمت فروش شرکت‌های خودروسازی اختلاف قیمت چند میلیون تومانی داشت اما با افزایش رسمی قیمت‌ها، فاصله قیمت شرکتی و حاشیه بازار محصولات سایپا باز هم بیشتر شده است.به نحوی که قیمت حاشیه بازار ساندرو استپ‌وی اتوماتیک از 63 به 72 میلیون و 500هزارتومان و پژو 207 اتوماتیک از 59 میلیون به 63 میلیون تومان افزایش یافته است.  این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که هنوز شورای رقابت به درخواست‌های خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری(خودروهای کمتر از 45میلیون تومان) پاسخی نداده و در سال گذشته نیز به‌دلیل رکود حاکم بر بازار، خودروسازان از اعمال مجوزهای افزایش قیمت محصولات‌شان که شورای رقابت ارائه کرده بود، تا چندین‌ماه بعد خودداری کرده بودند.



گرانی محصولات سایپا از 8اردیبهشت

قائم‌مقام بازاریابی و فروش سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، ضمن تأیید بخشنامه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی این شرکت اعلام کرد: افزایش قیمت 4تا 9میلیون تومانی برخی محصولات سایپا از 8اردیبهشت‌ماه به نمایندگی‌های فروش این شرکت ابلاغ شده و از 9اردیبهشت‌ماه جاری اعمال شده است. علیرضا محمودی با بیان اینکه قیمت جدید محصولات سایپا و پارس خودرو با احتساب هزینه‌های عوارض و مالیات ارزش افزوده، خدمات، بیمه، پست، کارت هوشمند و شماره‌گذاری محاسبه شده است، افزود: افزایش قیمت‌ ابلاغ شده این محصولات به‌دلیل رشد قیمت تمام‌شده تولید ناشی از افزایش نرخ ارز و گرانی مواداولیه و سایر هزینه‌های جانبی بوده است. به گفته وی، این افزایش قیمت‌ها با درخواست ارائه شده سایپا به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل تعیین قیمت این شورا ارتباطی نداشته و قیمت خودروهای پرتیراژ مذکور بعد از بررسی و ابلاغ شورای رقابت قابل اجرا خواهد بود. براساس بخشنامه جدید شرکت سایپا، قیمت محصولات اعلام شده سایپا افزایش یافته و متقاضیانی که این محصولات را پیش خرید کرده بودند نیز از 8اردیبهشت‌ماه جاری باید تسویه حساب‌ خودروها را با قیمت‌های جدید انجام دهند. مطابق این بخشنامه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سراتو اتوماتیک آپشنال 2هزار سی‌سی بوده که با رشد9میلیون تومانی به 113میلیون تومان رسیده است.



انتقال گرانی وارداتی‌ها

جهش قیمت خودروهای خارجی از بهمن‌ماه سال گذشته موجب شد تا علاوه بر افزایش قیمت 100تا 200میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای خارجی در حاشیه بازار، شرکت‌های واردکننده نیز رشد قیمت این محصولات را در دستور کار قرار دهند به‌نحوی که قیمت محدود خودروهای وارداتی زیر 100میلیون تومان به بیش از 150میلیون تومان افزایش یافت و تقاضای خرید برای خودروهای کمتر از 100میلیون تومان خارجی به بازار خودروهای قیمت متوسط به بالای داخلی (رده قیمتی 50تا 80میلیون تومان) منتقل شد اما افزایش تقاضا و کاهش عرضه اینگونه خودروها در بازار، شرایط را برای افزایش قیمت خودروهای مونتاژی داخلی به بهانه گرانی ارز فراهم کرده و اکنون قیمت اینگونه خودروها به قیمت قبلی خودروهای وارداتی نزدیک شده است. همچنین افزایش قیمت خودروهای مونتاژی سایپا به بهانه گرانی ارز در حالی صورت گرفته که خودروهایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود با ارز مرجع 3هزار و 300تومانی وارد یا تولید شده و آثار دلار تک نرخی 4هزار و 200تومانی بر بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی خودروسازان 4‌ماه دیگر قابل مشاهده خواهد بود.



سازمان حمایت پاسخگو باشد

افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی چند‌ماه گذشته و افزایش قیمت خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت توسط سایپا در حالی صورت می‌گیرد که شورای رقابت خود متولی تنظیم دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای رده قیمتی کمتر از 45میلیون تومان قلمداد می‌شود. براساس قانون وظیفه حذف قیمت‌های حاشیه و ساماندهی بازار اینگونه خودروها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌طور مشخص سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، دیروز وحید منائی، معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی این سازمان از ارائه پاسخ در مورد علت گرانی محصولات سایپا به خبرنگار همشهری خودداری کرد. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه گرانی یا ارزانی خودروهای وارداتی یا خودروهای خارج از ضوابط قیمت‌گذاری، ارتباطی به این شورا ندارد، به خبرنگار همشهری گفت: وزارت صنعت باید براساس دستورالعمل تنظیم بازار، نسبت به حذف قیمت‌های حاشیه بازار یا گرانی بی‌دلیل خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل اقدام کند و این شورا فقط وارد بازار خودروهایی می‌شود که شرایط انحصاری دارند. رضا شیوا افزود: همه خودروهای موجود در بازار کشور مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست بلکه خانواده خودروهای پراید و پژو در چارچوب این ضوابط، قیمت‌گذاری می‌شود. به گفته وی، هرگونه افزایش قیمت خودروهای مشمول ضوابط قیمت‌گذاری خارج از چارچوب و دستورالعمل ابلاغ شده شورای رقابت غیرقانونی بوده و شورا آن را پیگیری خواهد کرد. اما درصورت شکایت مشتریان، خودروهای داخلی و وارداتی که مشمول ضوابط این شورا نیستند، افزایش قیمت این محصولات را بررسی خواهد کرد.



  خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت را بشناسید

بنابر اعلام شورای رقابت، این شورا وظیفه تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌های کارخانه و حاشیه بازار خودروهای پرتیراژ داخلی را دارد که بازاری انحصاری داشته و به‌دلیل محدود شدن شرکت‌های عرضه‌کننده این خودروها به یک یا دو خودروساز، احتمال شکل‌گیری تبانی و انحصار در قیمت و عرضه این خودروها وجود دارد. با این تعریف همه خودروهای خانواده پراید(تیبا) و سمند و پژو(به جز مدل‌های جدید تولید مشترک) که قیمتی کمتر از 45میلیون تومان دارند، مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده و شرکت‌های خودروسازی برای گرانی این خودروها باید هر ساله درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارائه کنند و این شورا نیز براساس فرمول تعیین شده و با درنظر گرفتن نرخ تورم بخشی، بهره‌وری، ارتقای کیفیت و... میزان افزایش هر ساله قیمت خودروهای داخلی را تعیین و برای اجرا به ‌خودروسازان ابلاغ می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید