• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13285
+
-

رئیس‌جمهور درباره استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی نوشت:

مردم حق انتخاب دارند

روز گذشته در صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهور مطلبی درباره استفاده آزادانه مردم از شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بسیاری از کاربران تلگرام آن را به معنی لغو شدن احتمال فیلترینگ تلگرام،  درنظر گرفتند در شرایطی که در متن اینستاگرام رئیس‌جمهور هیچ اشاره‌ای به فیلترشدن یا نشدن تلگرام نشده و در هفته‌های گذشته حسن روحانی چندین بار جملات مشابهی در مراسم‌ها و دیدارهای مختلف خود بیان کرده است. در مطلب منتشره در صفحه رئیس‌جمهور آمده بود: «رفع انحصار و کمک به تقویت پیام ‌رسان‌های داخلی به‌معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند توامان در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند. دولت دوازدهم از فضای مجازی و امکان دسترسی به برقراری ارتباط مردم حراست خواهد کرد.»

این پیام در حالی روی صفحه شخصی رئیس‌جمهور جای گرفت که او در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که روز شنبه برگزار شده بود هم گفت: «فضای مجازی برای همین است،  برای نظارت عامه مردم است. فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر. با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمی‌شود. موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید. از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند خوششان نمی‌آید. ما باید بر مبنای حقوق شهروندی عمل کنیم. اطلاع،  نظارت و انتقاد حق مردم است. مردم از ما انتقاد کنند. ما دل‌نازک یا زودرنج نیستیم که با یک انتقاد آسمان و زمین را به هم بریزیم. ظاهرا هم غیراز دولت مردم نمی‌توانند از جای دیگری انتقاد کنند. مردم از رئیس‌جمهور هم انتقاد کنند چون بعضی‌ها از انتقاد از رئیس‌جمهور خوشحال می‌شوند. ما باید فضا را برای اطلاع مردم فراهم کنیم. حالا اینکه شبکه‌ای در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستی است ولی بگذارید مردم زندگی کنند.»

همچنین رئیس‌جمهور در دیدار نوروزی جمعی از وزرا،  استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رأی داده‌اند،  تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است،  گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی،  اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تأکید کرد: داشتن پیام رسان‌های ایرانی،  توانمند،  امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند،  بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام رسان‌های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد،  بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.» از ابتدای فروردین‌ماه و بعد از اعلام علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر فیلترشدن تلگرام در اواخر فروردین بسیاری از کاربران این پیام‌رسان خارجی نگران فیلترشدن تلگرام شدند. البته در شرایطی فروردین‌ماه به پایان رسید که تاکنون تلگرام فیلتر نشده و در طول این مدت هم مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند که هنوز تصمیمی برای فیلترینگ تلگرام گرفته نشده است. همچنین دو روز پیش شهیندخت مولاوردی،  دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در گفت‌وگو با پانا فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی را خلاف آنچه در منشور حقوق شهروندی آمده، دانست و درعین حال تأکید کرد که ممکن است براساس مصالحی این تصمیم گرفته شود. او گفت: «متولیان امر بر مسئله امنیت اطلاعات کاربران این پیام‌رسان‌ها تأکید دارند و طبق نظر اخیر مقام‌ معظم ‌رهبری نیز اهمیت این موضوع را بیش ‌از ‌پیش نشان می‌دهد. ما نیز به سهم خودمان درباره حفظ امنیت اطلاعات شهروندان در پیام‌رسان‌های داخلی پیگیر هستیم تا بتوانیم اعتماد مردم را برای عضویت در پیام‌رسان‌های داخلی جلب کنیم اما براساس نظر دولت باید انحصار پیام‌رسان‌های خارجی شکسته شود و پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند. درعین‌حال باید به حق انتخاب مردم نیز احترام بگذاریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید