• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 دی 1399
کد مطلب : 120867
+
-

قدرت‌نمایی مردمی در سالگرد وداع با سردار

صدها هزار نفر از شهروندان عراقی و یمنی با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به خیابان‌ها آمدند

خاورمیانه
قدرت‌نمایی مردمی در سالگرد وداع با سردار

 بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی طی 48ساعت گذشته شاهد برپایی مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس بوده؛ مراسمی که به‌گفته رسانه‌های منطقه‌ای در برخی از کشورها به‌رغم محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا «خیره‌کننده» بوده است. بدون شک در این میان، گسترده‌ترین اجتماعات مردمی در عراق و شهر بغداد برپا شده است. هزاران نفر از شهروندان عراقی در بامداد روز گذشته، ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی اصلی با در دست داشتن شمع و تصاویری از شهدای مقاومت در میدان تحریر و همچنین نزدیکی فرودگاه بغداد تجمع کرده و علیه دولت آمریکا شعار دادند. به روایت شبکه المنار، حرکت انبوه خودروها به‌سوی میدان تحریر باعث شد تمام راه‌های منتهی به مرکز شهر بغداد طی ساعات طولانی مسدود باشد. همزمان با حرکت شبانه مردم به سوی میدان تحریر و فرودگاه بغداد، سازمان حشد شعبی نیز ساخت یادواره حادثه ترور فرماندهان مقاومت را با قرار دادن آهن‌پاره‌های باقیمانده از خودرو حامل شهید سلیمانی در محل وقوع حادثه ترور به پایان رساند. شبکه المیادین در توصیف بنای این یادواره می‌نویسد: طراحی ساده اما گیرا و جذب‌کننده که تا همیشه، جنایت آمریکا را برای تمامی کسانی که از این نقطه عبور داشته باشند به یاد خواهد آورد.
اما مراسم اصلی در بغداد از ظهر روز گذشته با اجتماع صدها هزار نفر از حامیان مقاومت در میدان تحریر آغاز شد. عناوین اصلی این اجتماع، «دفاع از حاکمیت ملی عراق» و «گرامیداشت یاد شهدای مقاومت» بود. یک سال قبل دقیقا در چنین روزی، میلیون‌ها نفر از شهروندان عراقی به دعوت مقتدی صدر، روحانی و سیاستمدار شیعی این کشور در واکنش به ترور فرودگاه بغداد به خیابان‌ها آمده و شعارهای تندی را علیه آمریکا سر دادند. اگرچه پارلمان عراق، فردای آن روز در نشستی اضطراری، قطعنامه الزام دولت به اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق را صادر کرد اما تا‌کنون، اقدام جدی از سوی ائتلاف در این زمینه صورت نگرفته است. انیس نقاش، کارشناس امور استراتژیک درباره جزئیات این پرونده به شبکه المیادین می‌گوید: تحولات یک سال گذشته در عراق نشان داده نیروهای اروپایی ائتلاف مبارزه با داعش، برخلاف آمریکا تمایل چندانی برای باقی ماندن در خاک عراق ندارند. خروج تدریجی نیروهای انگلیسی، استرالیایی و حتی اسپانیایی از این کشور به مقصد سایر پایگاه‌های نظامی در منطقه، ازجمله کویت دلیلی بر این مدعاست. آمریکا نیز طی این یک سال ناچار شده به‌منظور حفظ امنیت نیروهای خود، تمام پایگاه‌های نظامی در عراق را تخلیه کرده و صرفا در پایگاه عین‌الاسد استقرار داشته باشد. این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: آمریکا به خوبی می‌داند که چشم‌انداز روشنی برای حضور نظامی در عراق وجود ندارد و تداوم وضعیت فعلی، هزینه‌های متعددی را متوجه این کشور خواهد کرد. اجتماع روز گذشته مردم عراق در بغداد، علاوه بر منابع حامی محور مقاومت در سایر رسانه‌های منطقه‌ای نیز بازتاب قابل توجهی داشته است. شبکه الجزیره در این‌باره گزارش داد: ازدحام جمعیت در مراسم بامداد و ظهر روز یکشنبه نشان می‌دهد اراده حامیان ایران و حشد شعبی برای انتقام از آمریکا جدی است. در این گزارش همچنین با اشاره به تأثیر احتمالی موج مردمی یادشده بر تحولات سیاسی داخل عراق آمده: بخشی از پایگاه اجتماعی عراق انتظار دارد دولت مصطفی الکاظمی پیش از پایان کار خود، عملکرد روشنی در زمینه پیگیری حقوقی حادثه ترور و یا خروج نیروهای آمریکایی از عراق داشته باشد.

اجتماعات مردمی در یمن، لبنان و فلسطین
پس از عراق، یمن دومین کشوری به‌حساب می‌آید که در سالگرد ترور سردار سلیمانی، شاهد اجتماع بزرگ مردمی بوده است. این اجتماع به دعوت جنبش انصارالله، با حضور گسترده مردم در خیابان‌های مرکزی صنعا برای شنیدن سخنان سیدعبدالملک الحوثی، رهبر مقاومت یمن برگزار شد. ازجمله نکات قابل توجه در این مراسم، حضور حسین ایرلو، سفیر ایران در کنار مفتی اعظم و وزیر خارجه یمن بود. روزنامه العربی الجدید در این‌باره می‌نویسد: عربستان سعودی، معرفی سفیر ایران برای صنعا را نوعی دهن‌کجی به سیاست‌های خود در یمن به‌شمار می‌آورد و بر این اساس، حضور سفیر ایران در مراسم روز گذشته در صنعا، پیامی روشن برای ریاض به‌همراه دارد.
از سوی دیگر، لبنان و فلسطین نیز طی روزهای گذشته برنامه‌ها و مراسم متعددی برای گرامیداشت نخستین سالگرد ترور فرمانده محور مقاومت برگزار کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که از میان آنها، مانور نظامی مشترک گروه‌های مسلح در نوار غزه بیش از همه توجه رسانه‌های منطقه و جهان را به‌خود جلب کرده است. شبکه سی‌ان‌ان در این‌باره می‌نویسد: هدف از شلیک‌ موشک‌های حماس و جهاد اسلامی در سالگرد ترور قاسم سلیمانی، ارسال پیام آمادگی نظامی برای اسرائیل است. ادای احترام گروه‌های مختلف لبنانی، از حزب‌الله تا شهروندان غیرنظامی این کشور به تصاویر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در جنوب لبنان و ضاحیه نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سالگرد حادثه فرودگاه بغداد بود.

سخنان شخصیت‌های برجسته مقاومت
سیدحسن نصرالله: دبیر کل حزب‌الله لبنان

در دوران سردار سلیمانی، روابط ایران با تمام گروه‌های مقاومت در سطح منطقه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت. به‌دلیل باور ایشان به آرمان فلسطین، کمک‌های ایران هرگز به گروه‌های مقاومت در غزه قطع نشد. با گذشت یک سال از حادثه ترور هنوز تلخی آن احساس می‌شود اما اینها نباید مایه ناامیدی مردم باشد؛ مقاومت امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر است. بزرگی و مظلومیت شهیدان حاج قاسم و یاران او در تاریخ ماندگار خواهد بود.  اگر ایران حاج قاسم سلیمانی را قهرمان ملی بداند، ما در لبنان و حزب‌الله او را قهرمان فداکاری، وفا و دفاع از مظلومان در جهان و عالم اسلام می‌دانیم؛ چرا که او نه‌تنها برای شیعیان بلکه برای همه مسلمانان و غیرمسلمانان مانند مسیحیان و ایزدیان تلاش و فداکاری کرد. اگر شهادت فرماندهان محور مقاومت نبود، شعار اخراج نیروهای آمریکا از منطقه به شعاری که ملت‌های منطقه برای تحقق آن تلاش می‌کنند، تبدیل نمی‌شد. قصاص قاتلان و عاملان ترور سردار سلیمانی و همراهان او وظیفه هر انسان آزاده و شریف است و عادلانه این است که آمران و مجریان ترور آنها قصاص شوند.

قیس خزعلی، فرمانده عصائب اهل حق

قاسم سلیمانی، گرانقدرترین سرمایه خود یعنی جانش را در راه امنیت مردم منطقه، مبارزه با تروریسم و اشغالگری تقدیم کرد. خون او و حاج ابومهدی المهندس، مسئولیتی بزرگ در مسیر ماست که جز با انتقام از بانیان این جنایت پایان نخواهد یافت. مسئله میان ما و اشغالگران، مسئله خون است.

فالح الفیاض: رئیس سازمان حشد شعبی

سلیمانی و مهندس برای هدف بزرگی به شهادت رسیدند؛ این هدف عبارت است از زیر پا گذاشتن تمام اختلافات فرقه‌ای و قومی برای مقابله با دشمنان همیشگی مردم منطقه. در سالگرد این روز تلخ از مردم می‌خواهم از حشد شعبی، میهن و مرجعیت خود دفاع کنند؛ منافع ما جز از طریق وحدت حاصل نخواهد شد.

حیدر العبادی: نخست‌وزیر پیشین عراق

امروز سالگرد ترور فرماندهانی است که برای شکست داعش در کنار ما جنگیدند. ترور این 2فرمانده، در حقیقت نقض حاکمیت ملی و امنیت عراق بود. ما همواره نسبت به پیامدهای ورود عراق در نبردهای ویرانگر هشدار داده‌ایم. منافع ملی کشور ما جز از طریق تعهد به تصمیم‌های حکیمانه و ساختار قانون محقق نمی‌شود.

عمار حکیم: رئیس جریان حکمت ملی

نقش حماسی این 2 فرمانده بزرگ در نبرد با جبهه‌های تروریسم هیچگاه فراموش نمی‌شود و شهادت آنها با توجه به جایگاه ارزشمندی که در قلب دوستداران خود دارند، هنوز پس از یک سال دردآور است. این 2شهید نه‌تنها نزد مرد ایران و عراق، بلکه برای سایر مردم منطقه نیز عزیز بودند. این حادثه باید منشأ وحدت کلمه و دوری از هرگونه تفرقه باشد.

سیدعبدالملک الحوثی؛ رهبر جنبش انصارالله یمن

یاد شهید زمانی است که ما در آن اراده خود را تجدید کرده و از شهدا و فداکاری‌های آنان یاد کنیم و البته از آن درس بگیریم. ما نسبت به خون این‌دو شهید احساس مسئولیت می‌کنیم و بر این اساس، راهشان را برای مبارزه با طاغوت‌های جهانی و منطقه‌ای ادامه خواهیم داد. آزادی غزه و پیروزی حزب‌الله در لبنان، نمونه‌هایی موفق از الگو‌های جهاد و شهادت برای ماست.

این خبر را به اشتراک بگذارید