• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 دی 1399
کد مطلب : 120133
+
-

سال کبیسه فناوری

دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰ با وجود ویروس کرونا تحولات مهمی را تجربه کرد و حالا امیدها به پیشرفت بیشتر در ۲۰۲۱ است

سال کبیسه فناوری

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

 پیش‌بینی‌ها از سال2020 میلادی درست از آب درنیامد. طبیعی هم هست، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که جهان در این سال دچار یک همه‌گیری سخت شود. به گزارش روزنامه فایننشنال‌تایمز، رویدادی که باعث گسترش دور‌کاری و کار از منزل شد و تحولی دیجیتال را در زندگی همه ما به‌وجود آورد. همانگونه که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در ‌ماه آوریل گفته بود، این شرکت ظرف 2ماه، توانسته 2سال پیشرفت را تجربه کند، کل دنیا نیز در این زمینه نوعی توسعه را مشاهده کرده است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که اگر آینده را امروز تجربه می‌کنیم، ولی این توسعه در دنیا به‌صورت یکسان نبوده است. دنیا در سال2020 اتفاقات عجیب و غریبی را به‌خود دید که البته بسیاری از آنها زیر سایه بیماری کووید-19 قرار گرفت. با این حال بیایید نگاه به موضوع‌های مهم فناوری در حوزه اینترنت اشیاء (The Internet of Things) در سال2020 داشته باشیم.

توسعه در همه‌گیری

اپلیکیشن زوم(Zoom) یکی‌از بهترین‌ها در سال2020 به‌حساب می‌آید، زیرا شرکت در یک کنفرانس ویدئویی را به یک فعل تبدیل کرد. در این میان البته ارزش این شرکت نیز همزمان با توسعه کار از 4میلیارد به 18میلیارد دلار رسید.

بزرگان فناوری بزرگ‌تر شدند
اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیسبوک تا‌ ماه نوامبر بیش ‌از 12تریلیون به ارزش کل بازارهای خود اضافه کردند، زیرا سرمایه‌گذاران به‌خوبی شاهد آن بودند که شرکت‌های بزرگ فناوری، بهتر و سریع‌تر از دیگران از بحران ویروس کرونا فرار کردند. داستان کرونا به‌طور حتم سال2021 را نیز درگیر خود خواهد کرد و خطر بزرگ در کمین غول‌های فناوری، حضور و برنامه‌ریزی سیاستمداران و نهادهای نظارتی است که می‌خواهند قدرت خود را در دوطرف اقیانوس اطلس کنترل کنند. از سوی دیگر چین نیز با غول‌های خود درگیر این موضوع شده است. علی‌بابا امروز تحت تحقیقات ضد‌انحصاری قرار گرفته و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

سال خوش هکرها
هکرها در سال2020 فرصت بیشتری داشتند و به کاربران حمله می‌کردند. در واقع آنها وقت بیشتری را در اینترنت به‌صورت بی‌رحمانه‌ای سپری کردند. یکی از جالب‌ترین مدل هک‌ها نیز مربوط به سرقت اطلاعات واکسن   کووید-19 بود که رواج بسیاری داشت و کشورهای مختلف، یکدیگر را متهم به این کار کردند. در واپسین روزهای سال ‌جاری میلادی نیز هکرهای روسیه متهم به حملات سنگین به شبکه‌های دولتی آمریکا شدند تا سال2020 با یک حمله سایبری حسابی به پایان برسد!

موفقیت‌ها و شکست‌های تصویری

درحالی‌که در سال2020 همه روی مبل لم داده و خود را قرنطینه کرده بودند، شرکت نتفلیکس توانست تعداد مشترکان خود را از مرز 200میلیون عبور دهد. وضعیت رقیب این شرکت یعنی دیزنی هم تقریبا به همین منوال بود. اگر این دو را بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش فیلم برنده در سال2020 بدانیم، در مقابل باید بگوییم که Quibi بزرگ‌ترین بازنده بوده است. آنها به‌دلیل استقبال کم و مشکلات مالی مجبور شدند که پس از 6ماه کار را تعطیل کنند.

داستان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مخابراتی
نبرد تجاری آمریکا و چین در ‌ماه سپتامبر، وارد فاز جدیدی شد و تیک‌تاک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اشتراک فیلم در دنیا و همچنین یک پیام‌رسان محبوب با محدودیت‌هایی از جانب دولت ایالات متحده روبه‌رو شد. شرکت‌های هوآوی و SMIC نیز با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کردند.

توسعه ماشین‌های تمام‌برقی

جمعه گذشته، تسلا به بالاترین میزان ارزش سهامش در تاریخ رسید و در یک سال که با محدودیت‌های کرونایی روبه‌رو بودیم، رکورد 600میلیارد دلاری بازار سهام را کسب کرد. در مقابل سایرین نیز در این زمینه رشد و توسعه خوبی داشته‌اند. برنامه «آی‌کار» (iCar) خودروی الکتریکی شرکت اپل نیز که قول تولید آن تا سال2024 داده شده است نیز یکی از مهم‌ترین موارد در سال2020 محسوب می‌شود. آیا اپل می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب تسلا باشد؟ اوبر در این ‌ماه از برنامه‌های خود برای تولید خودروهای مستقل منصرف شد، اما Zoox که توسط آمازون در‌ ماه ژوئن با قیمت یک میلیارد و 200میلیون دلار خریداری شده، به تازگی از روبوتاکسی خود رونمایی کرده است که فرمان ندارد و می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، تقریبا 24ساعت کار کند.

سال موفق برای واکسن و هوش مصنوعی
علم با ساخت، تولید و توزیع واکسن‌های ایمن همه دستاوردهای مربوط به فناوری در سال2020 را به‌دست آورد، اما فناوری با پیشرفت درهم آمیخته است. شرکت هوش مصنوعی انگلیسی DeepMind اعلام کرد که می‌تواند ساختار پروتئین‌ها را پیش‌بینی کند که دستیابی به چنین موفقیتی می‌تواند سرعت کشف داروهای جدید را افزایش دهد. همچنین GPT-3، یک مدل نسل جدید زبان، با شباهت آن به هوش انسان باعث ایجاد احساس در دنیای هوش مصنوعی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید