• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 23 فروردین 1397
کد مطلب : 11928
+
-

مقصد بعدی نقدینگی سرگردان در روزهای فریز دلار

همشهری سناریوهای احتمالی سرمایه‌گذاری در بازارها را بررسی می‌کند

سرمایه گذاری
مقصد بعدی نقدینگی سرگردان در روزهای فریز دلار

2روز پس از فریز شدن قیمت دلار آمریکا روی 4200تومان با تصمیم دولت و حمایت بانک مرکزی، برخی خبرها از افت تقاضا برای دلار حکایت دارد. مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد برخی افراد تصمیم گرفته‌اند پول‌شان را در دیگر بازارها به‌ویژه پیش‌خرید سکه بهار آزادی سرمایه‌گذاری کنند.

افزون بر اینکه اختلاف نرخ سایر ارزهای خارجی در بازار آزاد با نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی همچنان وجود دارد، هرچند روند قیمتی ارزهای خارجی در برابر ریال ایران روندی کاهشی پیدا کرده است. همزمان خبرها و البته آمارها از کوچ بخشی از نقدینگی سرگردان به سمت خرید اوراق تسهیلات مسکن حکایت دارد به‌گونه‌ای که قیمت این اوراق از زیر مرز 60هزار تومان طی 2روز اخیر روندی صعودی را تجربه کرده و به 77هزار تومان افزایش یافته است. سؤال اصلی این است که با تدبیر جدید ارزی مشترک دولت و بانک مرکزی، پول‌های سرگردان به سمت چه بازارهایی حرکت خواهد کرد و مهم‌تر اینکه آیا انتظار دولتی‌ها برای حفظ ثبات در اقتصاد محقق خواهد شد؟

بیم و امید در بازار مسکن

به گزارش همشهری، افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در 2روز اخیر بیش از آنکه ناشی از احتمال رونق خرید و فروش در بازار مسکن باشد، از سرمایه‌گذاری برخی شهروندان دارای قدرت ریسک متعادل‌تر و عمدتا دارای قدرت پیش‌بینی میان‌مدت از تحولات ماه‌های آینده بازار مسکن حکایت دارد. این در حالی است که بازار مسکن الان در توهم قیمتی فروشندگان و صبر و انتظار خریداران به‌سر می‌برد و دست‌کم تا رسیدن فصل تابستان و آغاز فصل جابه‌جایی بازار اجاره‌بها و کاهش تردید سمت عرضه و تقاضا به‌نظر نمی‌رسد میزان خرید و فروش و البته قیمت رشدی بیش از میزان رشد زمستان سال گذشته را تجربه کند.

استقبال از پیش‌فروش سکه

با ریسک احتمالی سرمایه‌گذاری در بازار ارز و اعلام سیاست برخورد با نگه‌داری ارز به میزان بیش از 10هزار یورو و قاچاق اعلام شدن آن، برخی از کسانی که سرمایه‌های خود را در بازار ارز نگه‌داشته بودند، به‌تدریج به فروش ارزهای خود و تبدیل آن به سکه اقدام می‌کنند، دست‌کم به 2دلیل روشن؛ نخست اینکه قدرت نقدشوندگی سکه نظیر دلار و سایر ارزهای جهان‌روا بالاست و دوم اینکه نرخ اعلام شده بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه در سررسید‌های احتمالی با توجه به نرخ‌های اعلام شده، همچنان دارای جذابیت است و به‌نظر می‌رسد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی هم به‌دلیل شدت گرفتن تنش‌های سیاسی و بین‌المللی در حال تقویت شدن است.

دیروز هم میزان مراجعه شهروندان به شعب بانک ملی برای پیش‌خرید کردن سکه محسوس بود و به‌نظر می‌رسد پناهگاه نخست سرمایه‌های سرگردان در روزهای پس از التهاب ارزی، فعلا خرید سکه‌های پیش فروش باشد.

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز

فریز شدن قیمت دلار آمریکا هم باعث شده تا سرمایه‌گذاری روی سایر ارزهای جهان‌روا به فرماندهی یورو و سایر ارزهای اروپایی تا اندازه‌ای تقویت شود که نشانه آشکار آن را می‌توان در شکاف قیمتی سایر ارزهای خارجی بین نرخ اعلامی بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد رصد کرد.
هرچند سطح معاملات و میزان خرید و فروش دیگر ارزهای خارجی در بازار آزاد ارز ایران شفاف نیست اما دست‌کم آمارهای منتشر شده از نرخ بازار با نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط اختلاف 30درصدی را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود با آغاز سیاست عرضه در بانک‌ها و صرافی‌ها با نرخ‌های رسمی، بخشی از این اختلاف قیمت‌ از بین برود اما این انتظار که صف تقاضای فیزیکی برای همیشه برچیده شود، دست‌کم تا زمان اجرایی شدن سیاست ارزی جدید کمی دور از دسترس خواهد بود. از سوی دیگر هنوز تردیدها نسبت به سپرده‌گذاری ارزی نزد بانک‌ها به قوت خود باقی است و همه در انتظار شفاف‌تر شدن سیاست دولت و بانک مرکزی و ضمانت پرداخت سود و اصل سپرده‌های ارزی هستند.

نحوه پیش‌فروش سکه

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، برای یکسان‌سازی‌ نرخ ارز و به‌منظور همسان‌سازی‌ بازار سکه به‌عنوان بازار همراستا با بازار ارز، امکان عرضه سکه به متقاضیان در تمام شعب بانک ملی ایران و با سررسیدهای متفاوت فراهم خواهد شد. همچنین به‌منظور ایجاد امکانات بیشتر برای متقاضیان پیش‌خرید، ودیعه و نگهداری سکه‌های خریداری شده پس از سررسید (موعدتحویل) به‌صورت امانت نزد بانک ملی ایران درصورت توافق بانک و خریدار نیز فراهم خواهد بود.

افزون بر اینکه قرار است در آینده نزدیک امکان جا‌به‌جایی و تبادل سکه‌های خریداری شده از طریق کارت سکه تحویل شده به متقاضیان به‌صورت الکترونیک و از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک نیز فراهم شود تا از این طریق خطرات ناشی از جا‌به‌جایی و نگهداری سکه نزد متقاضیان کاهش یابد.

آخرین آمار فروش سکه

بانک ملی دیروز خبر داد تا‌کنون بیش از 2میلیون و 91 هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده است. بر این اساس، سال گذشته طی 2مرحله پیش‌فروش سکه، بیش از یک میلیون و 200هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد، درخواست پیش‌فروش بیش از 803هزار قطعه سکه به‌صورت یکساله بوده است. همچنین در سال‌جاری نیز تا پایان روز 19فروردین 891هزار قطعه سکه را متقاضیان پیش‌خرید کرده‌اند که از این تعداد، پیش‌فروش حدود 562 هزار قطعه سکه به‌صورت شش ماهه بوده است.





این خبر را به اشتراک بگذارید