• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117461
+
-

مرگ یک و نیم میلیون نفر بر اثر کرونا

آلودگی هوا هر سال 7میلیون جان می‌گیرد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران: فروردین امسال، پاک‌ترین و مهر، آلوده‎ترین ماه‌های تهران بودند

همایش
آلودگی هوا هر سال 7میلیون جان می‌گیرد

دومین روز رویداد کلیماتون با سخنرانی برخی شرکت‌کنندگان درباره مشکلات محیط‌زیستی تهران ادامه پیدا کرد. این گردهمایی جهانی که به مسائل پیش‌روی شهر‌ها می‌پردازد به میزبانی شهرداری تهران و به شکل مجازی برگزار شد.
به‌گزارش همشهری، در این مراسم، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی سخنانی با موضوع «چالش ارتقای کیفیت هوا» گفت: اگر نحوه زیست شهری در تهران تغییر نکند، شاهد تغییرات سریع اقلیمی و گسترش روزافزون مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود که افزایش دمای هوا در این کلانشهر ازجمله آثار و تبعات آن برای سال‌ها و دهه‌های آینده است.
حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه خسارت اقتصادی آلودگی هوا در جهان نزدیک به 5هزار میلیارد دلار است، افزود: ویروس کرونا که یک سال است همه جهان را به‌خودش مشغول کرده، تا امروز کمتر از یک‌ونیم میلیون فوتی داشته؛ درصورتی که هر سال در دنیا حدود 7میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا داریم.
او درباره جایگاه تهران و ایران در بین کلانشهرها و کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا با توجه به آلاینده ذرات معلق زیر 2.5میکرون، گفت: از این نظر در رده‌بندی سال2019، ایران در رده 27کشورهای دنیا و تهران در ردیف 24کلانشهرهای جهان قرار دارند و دهلی هند و داکای بنگلادش به‌ترتیب در رتبه‌های اول و دوم پایتخت‌های آلوده جهان ایستاده‌اند.
شهیدزاده تصریح کرد: اگر به تقویم کیفیت هوای پایتخت نگاهی بیندازیم، روند غلظت آلاینده‌های تهران رو به کاهش بوده و اگر 6‌ماه اول امسال را با مدت مشابه سال گذشته از روش مشابه محاسبه و مقایسه کنیم، کیفیت هوای نیمه نخست امسال از سال گذشته، کمی بهتر بوده و به‌ویژه بهار سالم‌تری داشتیم؛ البته در پاییز امسال، این کفه به سمت سال قبل سنگینی می‌کند و پاییز پارسال به‌دلیل بارش‌‌های بیشتر، هوای بهتری داشتیم و در مجموع، فروردین امسال، پاک‌ترین و مهر، آلوده‌ترین ماه‌های تهران در 8‌ماه گذشته بودند.
وی در مورد منابع اصلی تولید آلایندگی هوای تهران گفت: منبع اصلی آلودگی تهران، منابع متحرک شامل خودروهای سواری، خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها هستند که 61درصد ذرات معلق و 83درصد آلاینده‌های گازی را تولید می‌کنند و البته در این میان، سهم صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را نیز باید مورد توجه قرار داد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه حدود ۳۵درصد از آلاینده اصلی هوای تهران، ناشی از تردد خودروهای دیزلی است، خاطرنشان کرد: 7درصد خودروهای سبک فرسوده تهران، 38درصد آلاینده‌های مجموع خودروهای سبک را تولید می‌کنند و این آمار، راه را به ما نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که در ابتدا باید سراغ چه خودروهایی برویم و نکته قابل تأمل این است که قانون مصوب در این‌باره داریم، اما متأسفانه اجرای این قوانین با مشکلاتی روبه‌روست.
وی درباره دلایل عمده تسریع تغییرات اقلیمی در تهران افزود: افزایش گازهای گلخانه‌ای به‌دلیل ازدیاد استفاده از سوخت‌های فسیلی، تبدیل فضای سبز و باغ‌های اطراف و داخل شهر به کاربری‌های صنعتی، مسکونی و اداری و تولید روزافزون گاز متان به‌علت دفن انبوه زباله‌های تولید شده ازجمله عوامل سرعت‌گرفتن تغییرات اقلیمی در تهران است.
شهیدزاده درخصوص راهکارهای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی در تهران گفت: ایجاد محدودیت برای تغییر کاربری اراضی، جلوگیری از توسعه محدوده شهر، افزایش پوشش گیاهی، جدیت در اجرای طرح‌های ترافیکی کاهش و کنترل آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و جایگزینی وسایل نقلیه پاک با وسایل نقلیه آلاینده از راه‌حل‌های کاستن از تغییرات سریع اقلیمی تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید