• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1147
+
-

رد نیترات در آب گرگان

مسئولان بهداشت وجود بیش از حد مجاز نیترات را ‌در آب آشامیدنی شهر گرگان رد می‌کنند، اما یک مسئول شهری در این باره هشدار داده است

آب آلوده
رد نیترات در آب گرگان

  هرچند مسئولان گلستان وجود نیترات بیش از حد استاندارد در آب مرکز این استان یعنی گرگان را رد می‌کنند، اما یک مسئول شهری در جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان بر این موضوع صحه می‌گذارد و آن را نگران‌کننده می‌داند.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، میزان بالای نیترات و نیتریت در منابع غذایی و آب آشامیدنی یکی از عوامل محیطی موثر بر بروز سرطان است؛ معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان در بیست و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان که چندی پیش برگزار شد، به این موضوع اشاره کرده و گفته بود:‌ ما باید نیترات موجود در آب ضلع شمالی شهر را بپذیریم و به دنبال رفع این مشکل باشیم.

با وجود این‌که این مسئول شهری در جلسه‌ای علنی به صراحت از افزایش نیترات آب گرگان و پیامدهای آن سخن به میان آورده است، عبدالمطلب مزیدی، رئیس مرکز بهداشت گرگان در گفت‌و‌گو با همشهری آن را رد می‌کند و می‌گوید: شبکه آبرسانی گرگان به هیچ‌وجه آلوده به نیترات نیست.

 

بلای نیترات 

مسئول برنامه ثبت سرطان کشور با بیان اینکه نیترات یک عامل سرطان‌زاست، به همشهری می‌گوید: می‌توان نیترات را در فست‌فودها و غذاهای مانده جست‌و‌‌جو کرد. در این باره تحقیق شده و آثار سرطان‌زایی آن هم اثبات شده است، اما درباره سرطان‌زا بودن نیترات آب با قطعیت نمی‌توان نظر داد.

غلامرضا روشن‌دل با بیان این‌که سرطان‌زا بودن نیترات موجود در آب نیاز به تحقیق بیشتر دارد، می‌افزاید: در برخی پژوهش‌ها آمده است که کودهای شیمیایی و حیوانی مورد استفاده در کشاورزی، تخلیه حجم انبوهی از فاضلاب‌ها در طبیعت، نبود سیستم دفع فاضلاب شهری، دفع سنتی و نادرست فاضلاب‌های خانگی و جاری شدن شیرابه‌های زباله‌ها موجب افزایش نیترات در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. 

 

2 دهه تخلیه فاضلاب 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که فضولات انسانی در منطقه گردشگری سوگله و فاضلاب خانگی در اطراف گرگان تخلیه می‌شود. با وجود این، امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان آلودگی آب سفره‌های زیرزمینی گرگان در نتیجه تخلیه این فاضلاب ها در منطقه سوگله را رد می‌کند و به همشهری می‌گوید: فاضلاب آن بخش از شهر که به شبکه فاضلاب وصل شده است، مستقیما به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و فاضلاب بخشی هم که شبکه ندارد، امحا می‌شود که برای این امحا موقتا مکانی در کنار استانداری تعبیه شده است.

امیرعبدوس در حالی موضوع امحای موقت را مطرح می کند که تخلیه فاضلاب فضولات انسانی در 300 متری استانداری گلستان از حدود 2 دهه پیش انجام می‌شود و عملا نمی‌توان 2 دهه را موقت نامید. 

 

اظهارات ضد و نقیض 

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گلستان هم در توضیح دفع فاضلاب در منطقه گردشگری سوگله به همشهری می‌گوید: این طرح به دلیل برخی از مشکلات اعتباری و اجرایی طبق برنامه زمان‌بندی مربوطه برای کل شهر به طور کامل اجرا نشده است.

رقیه ایوبی درباره وجود نیترات بیش از حد استاندارد در آب اظهار می‌کند: اگر نیترات در آب زیاد باشد، مرکز بهداشت اجازه استفاده از آب را نمی‌دهد. با وجود این ادعا، اما معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان به همشهری می‌گوید: اطلاعاتی که درباره وجود نیترات در آب گرگان در صحن علنی شورا اعلام کردم از شرکت آب و فاضلاب دریافت شده بود.

علیرضا حاج محمدعلی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت آب و فاضلاب استان وجود نیترات بیشتر از حد استاندارد را به شهرداری اعلام کرده بود، پاسخ مثبت می‌دهد و می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان، نیترات آب را در برخی از مناطق شهر بیشتر از حد معمول می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید