• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 مهر 1399
کد مطلب : 113202
+
-

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال همشهری

تصویب‌نشدن FATF به سود ترامپ تمام شد

ربیعی: در سایه تحریم‌های غیرقانونی و تروریسم اقتصادی آمریکا، متأسفانه کشورها و شرکت‌های کمی حاضر به تعامل مالی و بانکی با ایران هستند

تصویب‌نشدن FATF به سود ترامپ تمام شد

 تصویب‌نشدن لوایح مبارزه با تامین مالی تروریسم و جرائم سازمان‌یافته فراملی، فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مضاعف کرده‌است. این لوایح سال گذشته به بایگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان سپرده شدند، اما آثار واقعی آنها لابه‌لای بازگشت تحریم‌های آمریکا دیده می‌شود. سخنگوی دولت درباره تأثیر تصویب‌نشدن لوایح مرتبط با FATF در افزایش قیمت ارز و اینکه «با وجود تحریم‌های 18بانک ایرانی، آیا پیوستن ایران به FATF بلاوجه نبود» به همشهری گفت: به‌رغم آنکه، قرار‌گرفتن در لیست‌سیاه FATF عواقب منفی برای اقتصاد کشور دارد، اما در واقع عکس آن معادله‌ای که اشاره کردید، در حال اتفاق افتادن است. همپوشانی وارد‌شدن ایران به لیست‌سیاه FATF و شرارت‌های آمریکا در اعمال تحریم‌ها، کاملا به سود رژیم ترامپ تمام‌شده و آمریکا تلاش دارد که با مقصر جلوه‌دادن ایران در عدم‌پذیرش استانداردهای ‌FATF از زیر بار مسئولیت وارد‌کردن فشار مضاعف بر مردم شانه خالی کند. ما به نوبه‌خود مسئله لوایح مربوط به FATF را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد اما براساس تجربیات چند سال گذشته، حتی اگر این مسئله هم نمی‌بود، در سایه تحریم‌های غیرقانونی و تروریسم اقتصادی آمریکا، متأسفانه کشورها و شرکت‌های کمی حاضر به تعامل مالی و بانکی با ایران هستند. عدم‌پذیرش استانداردهای FATF دستاویزی برای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات تحریمی آمریکا فراهم کرده، ولی دولت مصمم است که نه اجازه چنین سوءاستفاده‌ای را به آمریکا بدهد و نه در برابر بی‌توجهی به اهمیت FATF در برخورداری از تعامل‌های سازنده و مثبت مالی و بانکی با جهان بی‌اعتنا بماند.

آماده میانجیگری هستیم
سخنگوی دولت از آتش‌بس هفته قبل جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در همسایگی شمال ایران استقبال کرد و گفت: ما از هرگونه ابتکاری که بتواند موجب توقف جنگ میان آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش‌بس و جلوگیری از کشته‌شدن انسان‌ها شود، حمایت می‌کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در 2کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضعگیری‌های سایر مسئولان رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت میانجیگری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین 2 کشور اعلام کرده است. علی ربیعی درباره مواضع ایران در درگیری‌های اخیر منطقه قفقاز تصریح کرد: ایران یکی از کنشگران معدودی است که با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. بر این اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم، دسترسی یکسانی به‌خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و‌ با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم. او یک مورد نقض آتش‌بس و به خاک و خون غلتیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی‌گناه شهر گنجه را دردناک توصیف کرد و افزود: لازم است که نگرانی و تأسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته‌شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم‌تکرار این حوادث درحالی‌که منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تأکید کنم.

بنای دولت مچ‌گیری نبوده است
علی ربیعی در بخشی از نشست هفتگی خود با خبرنگاران به مسئله جریمه افراد متخطی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا هم پرداخت. او با اشاره به تصمیمات سختگیرانه‌تر ستاد ملی مقابله با کرونا خطاب به مردم گفت: این سختگیری‌ها ازجمله جرائم انجام‌شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌هاست. اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار است، هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی می‌طلبد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۲درصد در سطح کشور و ۳۲درصد در تهران، تأکید کرد: ستاد ملی به‌دنبال این است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی مرتب دست‌ها آنچنان باید نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک ناهنجار تبدیل شود. درخصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی را دریافت کرده‌اند. به گفته او «استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است.» علی ربیعی با بیان اینکه در سطح شهر خیلی محترمانه و با شیوه‌های پیش‌بینی‌شده از آنها جریمه اخذ می‌شود، افزود: باید این امر را به هنجار تبدیل کنیم، باید منکر باشد. ما چشم‌اندازی نداریم که این بیماری کی از بین می‌رود، جامعه خودش باید حساس باشد. بنای دولت مچ‌گیری از جامعه نبوده است؛ شما هم قرار نیست از دولت مچ‌‌گیری کنید. چیزی که مربوط به جان و سلامت است، در همه کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد. ما باید مراعات کنیم. رفت‌وآمدهای خانوادگی بیشتر شد و سالمندان را مبتلا کردند و الان بیش از ۸۰‌درصد از مبتلایان امروز سالمندان هستند.

چرا کشور تعطیل نمی‌شود؟
ربیعی همچنین درباره علت عدم‌تعطیلی کشور در موج سوم کرونا، گفت: جریمه فی‌نفسه به‌دنبال نشان‌دادن ناهنجاری با انگشت است و قصد ما از جریمه، بازدارندگی است. ما بیشتر دلمان همراهی و همکاری جامعه و نظارت همگانی را می‌طلبد و این جرائم در بخش‌های غیرفردی به اندازه کافی اثرگذاری دارد. ما چشم‌اندازی برای از بین رفتن کرونا در آینده نداریم و تعطیلی را راه‌حل مناسبی نمی‌دانیم و بنا‌براین تعطیلی راه‌حل مناسبی نیست و به جای تعطیلی باید به‌دنبال زندگی براساس پروتکل‌ها باشیم. البته در استان‌ها به استانداران اختیار دادیم هر صنف و شغلی را که تشخیص می‌دهند، بتوانند تعطیل کنند و صنوف پرخطر نیز تشخیص داده شدند و در تهران نیز این شناسایی صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید