• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112882
+
-

عشق سرعت در قلعه مرغی

مسابقات اتومبیل‌رانی تهران با اقبال عمومی روبه‌رو شد

عشق سرعت در قلعه مرغی

  فرزانه‌ابراهیم‌زاده     

صدای گاز، کشیده‌شدن لاستیک‌ها بر سطح پیست، بوی لنت ماشین‌ها و فریاد شادی مردم در قلعه‌مرغی میان باد و توفان و گرد و خاک می‌پیچید؛ 27 اردیبهشت 1342 بود که نخستین دوره رسمی رالی سرعت تهران برگزار شد. در این رالی رانندگان ایرانی توانستند 4 مقام اول را به‌دست بیاورند. دهه 40، دهه ماشین بود، دهه سرعت، دهه جوانانی که عشق سرعت و ماشین بودند؛ ‌دهه آدرنالین. در این دهه همپای کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا که آن روزها الگو و مقصد بسیاری از ایرانیان شده بود، کورس گذاشتن جوانان با اتومبیل کم‌کم در زمین‌های اطراف تهران شکل گرفت. این کورس‌ها خطراتی داشت و سرانجام گروهی را به فکر سازماندهی آن انداخت. قدم اول راه‌اندازی مکانی برای برگزاری مسابقات بود. در آن زمان با تجهیز فرودگاه مهرآباد فرودگاه قلعه‌مرغی تقریبا متروک شد و البته مکانی مناسب برای برپایی پیست اتومبیل‌رانی . با آماده شدن پیست، قهرمانان سرعت ماشین‌هایشان را به سمت قلعه‌مرغی بردند. خطر سیل با توجه به بارندگی‌ها وجود داشت و هواشناسی از احتمال باران گفته بود؛ اما بنا به گزارش روزنامه‌ها تحت هر شرایطی از ساعت 1 تا 6 عصر مسابقات اتومبیل‌رانی  در فرودگاه قلعه‌مرغی برگزار می‌شد. کلاس نخستین مسابقات اتومبیل‌رانی  ایران با ماشین‌های غیرکورسی بود.
از مردم خواستند که برای دیدن این برنامه با اتومبیل وارد محیط محصور قلعه‌مرغی شوند و چتر و کلاه را فراموش نکنند. ژاندارمری ناحیه مرکز به دستور سرتیپ خسروانی برای برگزاری بهتر این مسابقات اطراف فرودگاه یک حلقه انتظامی تشکیل داد و انتظامات مسابقه را به‌دست گرفت. دسته موزیک ژاندارمری هم قرار بود در طول مسابقات اجرا داشته باشد. بلیت مسابقات 30 ریال بود و برای کسانی که ماشین نداشتند اتوبوس‌هایی از میدان 24 اسفند (انقلاب اسلامی) از ساعت 12 آماده جابه‌جایی بود. همینطور برای کسانی که با ماشین می‌رفتند دنلپ مسیری را مشخص کرده بود. از تماشاچیان خواسته شد برای اینکه اتفاقی نیفتد پشت آنترپوز لوله‌کشی بنشینند و به تذکرات گوش دهند. نکته جالب این که چون مدت مسابقات طولانی بود از شرکت‌کنندگان خواسته بودند با خودشان آب و غذا بیاورند.
روزنامه‌های روز شنبه 28 اردیبهشت 1342 در میان خبر سیل‌ مشهد و خراب شدن سفینه فضایی آمریکا، خبر برگزاری این مسابقات را با تیتر رانندگان ایرانی چهار مقام اول را به ‌دست آوردند، منتشر کردند. به گزارش روزنامه اطلاعات این مسابقه که 5 ساعت طول کشید، در 5 قسمت و 8 دسته با شرکت 50 راننده در میان استقبال 5 هزار نفر از مردم تهران برگزار شد. در حین برگزاری این مسابقات باد و توفان زیادی در گرفت اما در نهایت مسابقه برخلاف اعلام قبلی در 2 دسته تورینگ یعنی اتومبیل‌های معمولی و گراند تورینگ ماشین‌های کورسی انجام شد. در تورینگ 1300 ایرج صفاری و شاهرخ ریشارد، اول و دوم شدند. در دسته تورینگ 1600 ژاک ژنو از آمریکا اول شد. داریوش امینی و امیر ایلخان برندگان دسته تورینگ 3000 شدند و برنده تورینگ بالای 3000 توماس هانکیس از آمریکا بود. در گراند توریوزیزم، امیل شهربانی و هژیر داریوش برنده کلاس 1500 شدند و باقی برندگان از کشورهای آلمان و آمریکا بودند. بهترین راننده نیز ژاک ژنو بود که بهترین رکورد را به جای گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید