• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112644
+
-

سفر ظریف به چین در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی

دیپلماسی
سفر ظریف به چین در آستانه لغو تحریم تسلیحاتی

  وزیر خارجه در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک دیروز بار سفر بست؛ مقصد او چین بود. چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت و از نزدیک‌ترین دوستان ایران هستند که نقش مهمی در برجام داشتند؛ با این حال به‌نظر می‌رسد محور اصلی رایزنی‌های ظریف در چین علاوه بر موضوعات سیاسی و منطقه‌ای، تجارت و شاید سلامت باشد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران دستور کار سفر ظریف را تبادل نظر در مورد تحولات بین‌المللی، منطقه‌ای و گسترش روابط دوجانبه ذکر کرد و افزود: 2 کشور در عرصه‌های مهمی مانند مقابله با یکجانبه‌گرایی و مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها اتفاق نظر دارند.
خطیب‌زاده بعداز ظهر دیروز هم در صفحه توییتر خود نوشت: «در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین، 2 کشور مصمم به گسترش بیش از پیش مشارکت راهبردی با یکدیگر هستند. با وجود فشار حداکثری ایالات متحده، چین شریک نخست اقتصادی ایران است.»
چانگ هوا، سفیر چین در تهران هم سفر ظریف به این کشور را براساس دعوت وانگ‌یی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عنوان کرد. ایران و چین در جریان سفر 5سال قبل رئیس‌جمهور چین به ایران برای انعقاد یک قرارداد تجاری تفاهم کردند که به برنامه جامع 25ساله معروف است؛ البته در دو، سه‌ماه اخیر ادعاهایی درباره این قرارداد منتشر شده بود، اما از طرف مقامات ایران تکذیب شد.
قرارداد ایران و چین نخستین بار با حمله محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق به چالش کشیده شد، اما مدتی بعد در خارج هم مورد اعتراض قرار گرفت و اکانت فارسی توییتر وزارت خارجه آمریکا، با انتشار چند توییت این سند همکاری را همچون قرارداد «ترکمانچای» توصیف کرد. غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزارت خارجه در آن زمان با اشاره به این توییت‌ها گفت : «طبیعی است که کشورهای غربی نگران روابط ایران و چین باشند.»
از جمله ادعاهایی که درباره قرارداد ایران و چین مطرح شد واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها و یا تخفیف در فروش نفت به چین بود اما مقامات وزارت خارجه این ادعا‌ها را مضحک توصیف کردند.
در جریان بیانیه مشارکت جامع راهبردی ایران و چین که بهمن سال94 منتشر شد طرفین بر مذاکرات برای رسیدن به چارچوبی برای همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، راه‌آهن، بنادر، انرژی، صنایع، تجارت و امنیتی – دفاعی توافق کرده بودند. سفر ظریف به پکن یک هفته مانده به اتمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه2231 شورای امنیت انجام شده است، در شرایطی که گفته می‌شود چین و روسیه خود را برای این موعد و فروش سلاح، جنگنده و دیگر ادوات نظامی به ایران آماده کرده‌اند.
ظریف دفعه قبل چند هفته قبل از علنی شدن شیوع کرونا در ایران یعنی دی‌ماه سال98 به چین سفر کرده بود، کشوری که گفته می‌شود ویروس کرونا نخستین‌بار از شهر ووهان در این کشور انتشار یافته است.
ایران و چین از بعد از شیوع کرونا همکاری‌های بهداشتی هم داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد در جریان سفر ظریف به این کشور رایزنی برای دریافت دارو و اقلام پزشکی مرتبط با کرونا از محورهای مذاکرات باشد.
وزیر خارجه همچنین دوم مهرماه هم برای رایزنی با همتای روس به مسکو سفر کرده بود.
ایران مثل چین با روسیه هم یک قرارداد بلندمدت به طول 20سال دارد که مدت اجرای آن سال آینده به پایان می‌رسد و به گفته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه قرار است این قرارداد تمدید شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید