• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111364
+
-

صعود بورس در یک روز منفی

اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بورس منتفی شد

صعود بورس در یک روز منفی


  دیروز صعودشاخص کل بورس تهران با افت قیمت سهام 67درصد از شرکت‌ها همزمان شد

 شاخص کل بورس تهران دیروز درشرایطی صعود کرد که قیمت سهام اغلب شرکت‌ها نزولی بود. همزمان با این تحولات روز شنبه بورس تهران در یک ابلاغیه مهم، نوسان‌گیری را در بازار سهام تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. در عین حال خبرهای دریافتی همشهری حاکی‌است: موضوع اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازارسهام منتفی شده است.
به گزارش همشهری، دیروز شاخص کل بورس تهران 4هزار واحد رشد کرد و به یک میلیون و 615هزار واحد رسید. این رشد در شرایطی اتفاق افتادکه قیمت سهام 67درصد از شرکت‌های بورس افت کرد و فقط قیمت سهام 27درصد از شرکت‌ها بالا رفت. طبق بررسی‌های انجام شده نوسان قیمت سهام 17شرکت بزرگ بورس نقش بسیار پر رنگی بر شاخص بورس دارند و نیمی از روند منحنی شاخص به این 17شرکت وابسته است. در نتیجه هر نوع کاهش یا افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها می‌تواند اثر زیادی بر شاخص کل داشته باشد. به همین دلیل اغلب سهامداران حرفه‌ای، شاخص هم وزن یا افراد حرفه ای‌تر شاخص قیمت هر وزن را ملاک تصمیم‌گیری‌های خود قرار می‌دهند. این موضوع به اعتراض برخی سهامداران نسبت به نحوه محاسبه فرمول شاخص منجر شده چنان که برخی خبر‌ها نشان می‌دهد مسئولان بورس تهران در تلاشند شاخص جدیدی برای معاملات بورس طراحی‌کنند که بیانگر نوسان‌های واقعی قیمت سهام شرکت‌ها باشد.

مهم‌ترین رویدادها
آغاز مبادلات روزشنبه بورس، با صدور اطلاعیه بورس تهران مصادف بود. اطلاعیه‌ای که روند دادو ستد‌های روزگذشته را تحت‌تأثیر خود قرار داد. براساس این اطلاعیه معاملات روزانه سهام ممنوع اعلام شد. به این معنا که هیچ سهامداری نمی‌تواند درهمان روزی که سهام یک شرکت را خریده همان سهام را دوباره بفروشد. این ابلاغیه در واقع نوعی اعمال ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بازار سهام است. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد علت صدور این ابلاغیه حمایت از بازارگردان‌ها در بازار سهام است تا بتوانند با فشار کمتری از سهام شرکت‌ها حمایت کنند. بیش از 3هفته است که بازارگردان‌ها براساس مصوبات شورای بورس برای حمایت از بازار وارد عمل شده‌اند و در تلاشند از طریق انجام عملیات بازارسازی، مانع از نزول بیشتر قیمت‌ها شوند اما بررسی معاملات نشان می‌دهد، برخی سهامداران پشت سر معاملات بازار سازان به‌صورت روزانه در حال نوسان‌گیری هستند و این موضوع در کار آنها خلل ایجاد کرده است.
دومین رویداد مهم روز گذشته بازار سهام به انتشار خبر لغو احتمالی مصوبه اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام مربوط بود. پیش از این شورای بورس براساس قانون رفع موانع تولید اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار تصویب کرده بود. اما خبر‌های دریافتی همشهری نشان می‌دهد نمایندگان با اختصاص این منابع، که برآورد می‌شود معادل 25هزار میلیارد تومان باشد، مخالفت کرده‌اند. استدلال مخالفان این است که برداشت از صندوق توسعه ملی، منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود. اما نگاهی به مصوبه شورای بورس نشان می‌دهد استدلال مخالفان مغایر با سازو کار اجرایی و نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی است. براساس مصوبه شورای بورس اولا قرار نبود این منابع از صندوق کسر شود بلکه قرار بود منابع در صندوق توسعه بازار سرمایه سپرده‌گذاری شود و دوم اینکه قرار بود این برداشت از منابع ریالی صندوق توسعه ملی انجام شود. به این معنا که منابع ارزی از طریق بانک مرکزی به ریال تبدیل نمی‌شد. برآورد می‌شود لغو مصوبه اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه ظرف روز‌های آینده اثر نامطلوبی بر معاملات بر جای بگذارد. دیروز همچنین در نشست شورای‌عالی بیمه مقرر شد با تغییراتی در آیین‌نامه شماره ۹۷ سقف خرید سهام توسط صنعت بیمه افزایش یابد. بر این اساس به شرکت‌ها و مؤسسات بیمه‌ای اجازه داده می‌شود تا 20درصد بیشتر از سقف پیش‌بینی شده نسبت به خرید سهام از بازار سرمایه اقدام کنند. این مصوبه می‌تواند ظرف روز‌های آینده اثر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

مقدار معاملات
در داد و ستد‌های روز گذشته سهامداران جمعا 11هزارو 261میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس خریداری کردند که نسبت به روز‌های ابتدای سال کاهش محسوسی نشان می‌دهد. میزان معاملات روزانه بازار سهام از ابتدای سال روند رو به رشدی را سپری کرده بود و تا 20مرداد امسال به‌طور روزانه در حال افزایش بود به‌طوری که در برخی روز‌ها ارزش کل روزانه معاملات حتی به 28هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. با آغاز نزول شاخص بورس ارزش روزانه معاملات کاهش یافت و اکنون به‌طور میانگین به سطح 10هزار میلیارد تومان رسیده است. دیروز همچنین جمع کل ارزش بازار سهام به 7264هزار میلیارد تومان رسید.




 مکث
دفاع از ممنوعیت نوسان‌گیری


مدیرعامل بورس تهران در مورد ممنوع شدن خریدو فروش سهام در یک روز گفت: این تصمیم که تا اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار بود و نهاد ناظر بازار سرمایه آن را مصوب کرد. علی صحرائی گفت: اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی بازار را به‌عهده می‌گیرند نباید با نوسان‌گیری روبه‌رو شوند. این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست؟ توضیح داد:خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از دیروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه‌گذاران به بازار نباید یک روزه باشد. صحرائی ادامه داد:از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی است و موافقان و مخالفانی دارد، اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است، تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده‌تر از همیشه فراهم شود. او از ممنوع شدن معاملات الگوریتمی سهام شرکت‌های بورس و فرابورس هم دفاع کرد و گفت: این رویه توسط ماشین انجام می‌شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگوریتمی میزان نقدینگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید