• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111051
+
-

سفر 28میلیارد دلاری به ماه

ناسا برآورد هزینه گران قیمتی برای بازگشت دوباره انسان به‌ماه داشته که باید کنگره آمریکا آن را تصویب کند

سفر 28میلیارد دلاری به ماه

ناسا آخرین برنامه‌های ماموریت فضانوردان برای بازگشت به‌ماه را در سال 2024 فاش کرد. به گفته ناسا برای این ملاقات دوباره هزینه‌ای نزدیک به 28میلیارد دلار تخمین زده شده است که از این مبلغ، 16میلیارد تنها برای ساخت فضاپیمای‌ ماه  نشین هزینه می‌شود.
به گزارش اسپیس، کنگره آمریکا مجبور است پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ 3نوامبر، بودجه مالی این پروژه راکه از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت اعلام شده است، امضا کند. «جیم بردنشتاین» مدیر ناسا در یک کنفرانس مجازی با خبرنگاران، درباره ماموریت آرتمیس برای حضور انسان در‌ماه به این نکته اشاره کرد که ریسک سیاسی در برخی موارد بزرگ‌ترین تهدید برای کارهای ناسا است، به‌ویژه پیش از انتخابات تعیین‌کننده ریاست‌جمهوری آمریکا.
«باراک اوباما» ماموریت‌های انسانی مریخ را پس از اینکه همتای پیشین خود میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده بود، لغو کرد. بردنشتاین می‌گوید: درصورتی که کنگره بودجه را تصویب کند، نخستین قسط 2/3میلیارد دلاری در کریسمس به‌دست ما می‌رسد. اگر بخواهیم شفاف باشیم باید بگویم که ما به قطب جنوب خواهیم رفت. جایی که آپولو در خط استوای‌ماه بین 1969و 1972در آنجا فرود آمد. در این‌باره هیچ بحثی نیست.
از سوی دیگر 3شرکت مطرح در حال رقابت برای ساختن یک فضاپیمای ‌ماه نشین که قابلیت حمل 2فضانورد را داشته باشد، هستند.
اولین ماموریت آرتمیس یک برای نوامبر 2021برنامه‌ریزی شده است که بدون سرنشین خواهد بود، موشک غول پیکر SLS هم‌اکنون در فاز آزمایشی قرار دارد و نخستین بار توسط کپسول اوریون پرتاب خواهد شد. پروژه آرتمیس 2در سال 2023فضانوردان را به پیرامون‌ماه می‌برد اما در آنجا به زمین نمی‌نشیند. در نهایت نیز پروژه آرتمیس 3خواهد بود که مشابه پروژه آپولو 11در سال 1969است اما این بار فضانوردان طولانی‌تر و به‌مدت یک‌ماه روی‌ماه خواهند بود و البته شامل 2یا 5فعالیت بیرونی در سطح‌ماه نیز خواهد بود.
بردنشتاین می‌گوید: دانشی که ما در این ماموریت به‌کار گرفته‌ایم، با تمام آنچه پیش از این انجام شده است بسیار متفاوت است. باید یادمان باشد که در دوره آپولو، ما فکر می‌کردیم‌ماه سطح خشکی دارد، اما حالا می‌دانیم که آب‌های یخی زیادی در آنجا وجود دارد و می‌دانیم که در قطب جنوب است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید