• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110932
+
-

5شرط سودان برای توافق با رژیم صهیونیستی

منابع رسانه‌ای از تمایل رهبران نظامی سودان به توافق با اسرائیل به‌منظور عبور از بحران‌های مالی این کشور خبر می‌دهند

آفریقا
5شرط سودان برای توافق با رژیم صهیونیستی


همزمان با بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های دولت ترامپ با کشورهای تأثیرگذار در جهان عرب، نظیر عربستان سعودی، کویت و قطر برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 13آبان ماه، فشارها بر «سودان» برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. به ادعای پایگاه اینترنتی اکسیوس، روز یکشنبه نشستی سرنوشت‌ساز میان مقامات عالی‌رتبه سودان با یک هیأت آمریکایی در ابوظبی به‌منظور بررسی آخرین شروط خارطوم برای پذیرش توافق عادی‌سازی با اسرائیل برگزار شده است. ازجمله مقامات حاضر در این نشست، عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت ملی (مجموعه نظامیانی که اکنون قدرت را در دست دارند)، نصرالدین عبدالباری، وزیر دادگستری سودان، ژنرال میگل کوریا، مشاور امور خلیج‌فارس در کاخ سفید و همچنین طحنون بن‌زاید، مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی بوده‌اند. به نوشته اکسیوس، شروط نهایی سودان برای توافق سیاسی با اسرائیل به این ترتیب است:
1ـ حذف اسم سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا
2ـ  حمایت از دولت موقت نظامیان در سودان
3ـ معافیت سودان از بازپرداخت بدهی‌های این کشور به آمریکا
4ـ اعطای کمک فوری 3میلیارد دلاری برای جبران کسری بودجه دولت موقت
5ـ  تعهد آمریکا و امارات برای کمک‌های اقتصادی منظم به سودان طی 3سال آینده
براساس گزارش اکسیوس، درصورت موافقت دولت آمریکا با این شروط، نام سودان به‌زودی به لیست کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند اضافه خواهد شد. این در حالی است که وزیر خارجه دولت موقت سودان، به‌دلیل استقبال از توافق سیاسی امارات و اسرائیل در ابتدای ‌ماه میلادی جاری ناچار به معذرت‌خواهی از افکار عمومی این کشور شده بود. 

پیشینه توافق احتمالی
اگرچه اطلاعات منتشر شده در پایگاه اکسیوس از سوی هیچ‌یک از دولت‌های سودان، امارات، آمریکا یا حتی رژیم صهیونیستی مورد تأیید قرار نگرفته، اما با نگاهی به تحولات علنی و غیرمحرمانه مرتبط با سودان-اسرائیل طی یک سال گذشته می‌توان گفت این اطلاعات چندان دور از واقعیت به‌نظر نمی‌رسد. نقطه آغاز این مسیر بدون شک به ملاقات رسمی عبدالفتاح برهان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه یک اجلاس بین‌المللی در اوگاندا که در سال قبل تشکیل شد بر می‌گردد. در آن زمان، پایگاه میدل‌ایست‌آی در گزارشی اختصاصی مدعی شد ملاقات مذکور با هماهنگی صلاح غوش رئیس سازمان اطلاعات سودان، طحنون بن‌زاید مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی و یوسی کوهن رئیس موساد، با هدف بررسی عادی‌سازی‌ روابط دوجانبه برگزار شده است. در پی این ملاقات، به‌تدریج فعالیت شبکه لابی اسرائیل و امارات در واشنگتن برای بهبود روابط آمریکا و سودان آغاز شد. شبکه الجزیره در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته است: دولت نتانیاهو در چندین نوبت از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواسته با تسریع در روند خروج سودان از لیست تروریسم و همچنین کمک اقتصادی به این کشور، مقدمات عادی‌سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو را فراهم کند. جالب آنکه پمپئو اخیرا در مصاحبه با فاکس‌نیوز، برای نخستین بار احتمال خروج نام سودان از لیست کشورهای تروریستی تا پایان‌ماه اکتبر (پیش از انتخابات) را مطرح کرده است. سودان در دوران عمر البشیر، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، ازجمله حامیان مقاومت فلسطین به شمار آمده و نقش مهمی در ارسال سلاح و تجهیزات به غزه داشت. حالا اما به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن نظامیان نزدیک به امارات و مصر، موضع خارطوم نسبت به مقاومت و مسئله فلسطین شاهد چرخش‌های اساسی باشد.

موضع قاطع رئیس‌جمهور الجزایر
اگرچه جنجال برخی کشورهای عربی بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل، بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای رسانه‌ها داشته اما در مقابل، برخی دیگر از این کشورها نیز همچنان بر مواضع قاطع خود نسبت به مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کنند. عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور جدید الجزایر روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: تبریکی برای اخبار عادی‌سازی روابط عربی با اسرائیل نداریم و هرگز هم در آن مشارکت نخواهیم کرد. تبون تأکید کرد: الجزایر به آرمان فلسطین متعهد است و تا زمان تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967هیچ‌گونه روابطی با رژیم صهیونیستی بر قرار نمی‌کند. الجزایر ازجمله کشورهای عربی است که در تمام جنگ‌های کلاسیک علیه رژیم صهونیستی تا سال 1972با ارسال نیرو و تجهیزات مشارکت داشته است.



   تماس‌ها برای حل بحران قطر ادامه دارد

فشارهای دولت ترامپ بر کشورهای عربی برای خلق دستاوردی دیپلماتیک تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان در جریان است؛ فشارهایی که از یک سو عادی‎سازی روابط عربی با اسرائیل و از سوی دیگر، حل بحران قطر در خلیج‌فارس را دنبال می‌کنند. در جریان آخرین تحولات، نایف فلاح الجحرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در ساعات پایانی روز یکشنبه وارد دوحه شد. به گزارش خبرگزاری دولتی قطر (قنا)، الجحرف در جریان این سفر از پیش تعیین نشده با شیخ عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر درباره ضرورت پایان دادن به اختلافات داخلی شورا و پایان بحران 3ساله این کشور با عربستان سعودی، امارات و بحرین گفت‌وگو داشته است. به گزارش شبکه الجزیره، تمام میانجیگری‌های آمریکا و اروپا برای حل بحران قطر تا‌کنون به‌دلیل مواضع منفی امارات با شکست روبه‌رو شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید