• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110926
+
-

نامزد نیم میلیارد دلاری

نامزد نیم میلیارد دلاری


ستاد انتخاباتی جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است با 466میلیون دلار پول انتخاباتی وارد‌ ماه سپتامبر شده و به این ترتیب نامزد دمکرات‌ها، با 141میلیون دلار برتری نسبت به دونالد ترامپ، وارد حساس‌ترین مرحله تبلیغات انتخاباتی شده است.
به گزارش نیویورک‌تایمز، برتری چشمگیر مالی بایدن، تغییر اساسی در شرایط او نسبت به ترامپ به شمار می‌رود. در بهار، زمانی که بایدن به‌عنوان نامزد حزب دمکرات انتخاب شد، ستاد او 187میلیون دلار از ستاد رئیس‌جمهور آمریکا عقب بود. ترامپ، بلافاصله بعد از مراسم تحلیفش در سال 2017جمع‌آوری کمک مالی برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را شروع کرده بود، اما ترکیب کاهش هزینه‌ها توسط ستاد بایدن در بهار و جمع‌آوری خیره‌کننده کمک‌های مالی در تابستان، بایدن را از نظر مالی در موقعیتی کاملا برتر نسبت به ترامپ قرار داده است. کمک‌های مالی به بایدن، ‌به‌خصوص بعد از اعلام کامالا هریس به‌عنوان معاون خود، اوج گرفت. دلیل دیگر این فاصله زیاد بین ستاد 2رقیب این است که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با هزینه‌های بسیار زیاد در مراحل اولیه شروع کرد.
تیم مورتا، مدیر ارتباطات ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرده است که این ستاد با 325میلیون دلار پول وارد سپتامبر شده است. ستاد انتخاباتی ترامپ در‌ ماه آگوست (میانه تابستان)، در پی هشدار برخی از اعضای ستاد درباره کاهش شدید منابع مالی در انتهای دوره تبلیغات، از برخی تبلیغات تلویزیونی خود دست کشید. با این حال، برخی اعضای دیگر ستاد معتقدند که با نزدیک شدن به انتخابات، این عقب‌افتادگی مالی با کمک‌های اهدایی حامیان مالی کوچک تامین خواهد شد. 
صرفه‌جویی‌هایی هم که در تابستان انجام شده به‌موقع بوده و به‌نظر آنها ستاد ترامپ، در انتهای کارزار تبلیغاتی ‌با مشکلات عمده مالی مواجه نخواهد شد.



در 4هفته‌ ماه آگوست، ستاد بایدن 65.5میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کرده؛ درحالی‌که ستاد ترامپ، تنها 18.7میلیون دلار در همین بخش هزینه کرده است.
داده‌های کمیسیون فدرال انتخابات نشان می‌دهد که حتی بعد از آنکه ستاد ترامپ هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی را کاهش داده، هزینه‌کرد آن بیشتر از درآمدش بوده است. بر این اساس، در این مدت درآمد ستاد از محل کمک‌های مالی 61.7میلیون دلار و هزینه آن 61.2میلیون دلار بوده، اما درنهایت، ستاد 900هزار دلار در این‌ ماه بدهکار شده است.
پول موجود در ستادهای نامزدها ارزش بسیار زیادی دارد؛ چون براساس قوانین انتخاباتی، برخی از هزینه‌ها، ازجمله تبلیغات تلویزیونی، تنها باید از این طریق پرداخت شود. در دیگر موارد، حزب حامی نامزدها هم می‌تواند کمک‌های مالی مختص به‌خود را به نامزدها اختصاص دهند.
براساس گزارش کمیسیون فدرال انتخابات، ستاد انتخاباتی بایدن در مدت مشابه 212میلیون کمک مردمی دریافت کرده؛ درحالی‌که تنها 130.3میلیون دلار هزینه داشته است. این یعنی آنها در یک‌ماه 80میلیون دلار به‌حساب ستاد سپرده‌اند.
کمک مالی از ستاد نامزد دمکرات‌ها در روزهای اخیر بیشتر هم شده است. در پی درگذشت روث‌بیدر گیتزبرگ، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا، سیلی از کمک به ستاد بایدن سرازیر شده است. پرکردن جای خالی او توسط ترامپ به یک بحران سیاسی در آمریکا تبدیل شده و درحالی‌که دمکرات‌ها صراحتا گفته‌اند جای خالی این قاضی لیبرال باید بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری پر شود، ترامپ گفته است به‌زودی نامزد خود را به سنا معرفی خواهد کرد. جمهوریخواهان سنا هم گفته‌اند که پروسه بررسی نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور را قبل از انتخابات شروع خواهند کرد.
رهبران دمکرات از این اقدام جمهوریخواهان برای ترغیب هواداران حزب خود به حضور در انتخابات استفاده کرده و گفته‌اند که تنها راه برای مقابله با تغییر ترکیب 9قاضی دیوان‌عالی به نفع جمهوریخواهان (درصورتی که نامزد ترامپ در هفته‌های پیش از انتخابات تأیید شود، ترکیب دیوان 6به 3به نفع محافظه‌کاران خواهد شد) شرکت در انتخابات و شکست دادن ترامپ است. در چنین فضایی است که کمک‌های مالی به ستاد بایدن افزایش یافته؛ به‌گونه‌ای که طی 2روز بیش از 100میلیون دلار به ستاد کمک شد.
علاوه بر ستاد بایدن، کمیته ملی حزب دمکرات هم در ‌ماه آگوست با افزایش چشمگیر کمک‌های مردمی مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که مجموع کمک‌های مردمی به ستاد بایدن و حزب، 364.5میلیون دلار بود. پیش از این هرگز هیچ نامزدی در تاریخ انتخابات آمریکا موفق نشده بود که این میزان کمک را در تنها یک‌ماه دریافت کند. در مقابل، ترامپ و حزبش 210میلیون دلار کمک دریافت کردند.
بخشی از این افزایش کمک‌های مالی، ‌در هر دو حزب به کمک‌های بسیار سخاوتمندانه میلیاردرهای حامی هر دو حزب  مربوط می‌شود. اخیرا مایکل بلومبرگ اعلام کرده که در ایالت کلیدی فلوریدا 100میلیون دلار برای حمایت از بایدن هزینه خواهد کرد. بلومبرگ خودش یکی از نامزدهای دمکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی بود، اما در نهایت به نفع بایدن کنار کشید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید