• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110640
+
-

ایجاد تبعیض مثبت در شهر

نگاه
ایجاد تبعیض مثبت در شهر

وحیدرضا محمدی- شهردار منطقه 15

عدالت اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آرمان‌های بشری است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران بوده و در آن منابع یک جامعه منصفانه تخصیص می‌یابد و عدالت برقرار می‌شود. متأسفانه با مورد غفلت قرار گرفتن عدالت اجتماعی طی سنوات گذشته، به ویژه در دهه 40 و 80 شاهد اختلاف طبقاتی و شکاف بین مناطق مختلف هستیم که به‌نحوی مناطق شهری را از نظر امکانات و خدمات متفاوت ساخته و با وجود اینکه امکان توسعه در جنوب شهر تهران وجود داشته، توزیع خدمات و سرانه در شمال و جنوب شهر تهران به درستی انجام نشده و توزیع ناعادلانه‌ای صورت گرفته است. امروز نیز تهران خواسته یا ناخواسته به نماد حال ناخوش شرایط اقتصادی کشور تبدیل شده و واقعیت حاکی از آن است که مناطق بالا از امکانات شهری، مراکز فرهنگی و اجتماعی بیشتر و بهتری به نسبت مناطق پایین برخوردار شدند. شکاف طبقاتی تهران متعلق به زمان حال نیست، این اتفاق در دهه 40 تشدید و شاهد ظهور مناطق شهری کاملا سلطنتی در شمال و طبقه متوسط رو به پایین در تهران قدیم بودیم. در سنوات گذشته نیز تلاش شد تا با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و راحتی دسترسی به نقاط مختلف شهر، گامی به سمت کاهش شکاف طبقاتی برداشته شود، اما این تلاش با تشدید فشارهای اقتصادی نافرجام ماند.
آنچه در سطح شهر تهران مشهود است، خدمات و امکانات عمومی است که به‌صورتی نابرابر پراکنده شده‌اند و در این بین عملکرد مدیران شهری در عادلانه‌تر کردن خدمات و کاهش فاصله طبقاتی مناطق بسیار مهم و اثرگذار است. امروزه مدیریت شهری درصدد است تا با برنامه‌ریزی و بودجه بندی‌های مناسب به‌گونه‌ای رفتار کند که فاصله بین مناطق کاهش یافته و تغییرات در جهت تبعیض مثبت، عدالت اجتماعی و نشاط اجتماعی پیش برود. شهردار تهران نیز بر ضرورت کاهش فاصله بین مناطق شمالی و جنوبی و توجه بیشتر به مناطق محروم در راستای حرکت به سوی تبعیض مثبت تأکید داشته و آن را به یکی از محورهای اصلی فعالیت شهردار تهران تبدیل کرده است. اعتقاد مدیریت شهری براین است که با خدمت صادقانه به مردم می‌توان اعتماد آنان را جلب کرد و از مشارکت‌شان در اداره شهر بهره‌مند شد.
تصویب پروژه ری فورت در منطقه 15یکی از نشانه‌های تبعیض مثبت در شهر است که چندی پیش در کمیسیون ماده 5انجام شد. این پروژه محرک توسعه محور فداییان اسلام است که سال‌هاست با مسائل اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. در این پروژه اراضی بدون‌استفاده و ناسازگار با محیط شهری در محله کیانشهر به توسعه گردشگری و سرزندگی اجتماعی تبدیل می‌شود تا حس امنیت ساکنان محله را افزایش و حس تعلق آنها را تقویت کند.
این پروژه در زمینی به مساحت 14هزار مترمربع با 150هزار مترمربع زیر بنا، 11 طبقه است و با طراحی ویژه و دسترسی‌های مطلوب، در 2 بخش شمالی و جنوبی شامل مراکز خرید، دفاتر اداری، واحدهای تجاری، هتل 5 ستاره، مراکز تفریحی و فرهنگی مانند شهربازی، باغ کتاب، سینما، باغ وحش مینیاتوری، نمایشگاه خودروهای کلاسیک، پارکینگ طبقاتی و... اجرا خواهد شد. این مجموعه ارزشمند را می‌توان ابزاری قدرتمند برای بهبود شرایط اقتصادی در منطقه دانست که هزار و 500فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند و منجر به جذب گردشگران داخلی و خارجی، رشد اقتصادی و نیز توسعه و تسهیل فضای نوین کسب و کار برای شهروندان منطقه خواهد شد. امید است با اجرای چنین پروژه‌هایی در مناطق محروم تبعیض مثبت در شهر ادامه یابد و راه برای ایجاد عدالت اجتماعی و نشاط عمومی هموار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید