• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110518
+
-

ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی هشدار داد

حق واکنش متقابل در انفجار نطنز

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: انفجار نطنز خرابکاری بود

هسته‌ای
حق واکنش متقابل در انفجار نطنز

محسن تولایی- خبر‌نگار

انفجار دوماه‌و‌نیم قبل تاسیسات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز، اعتراض رسمی ایران در جلسه شورای حکام را در پی داشت. نهادهای امنیتی کشور در گزارش محرمانه خود از علل و عوامل این حادثه، این انفجار را ناشی از خرابکاری اعلام کرده بودند.
پیکان اعتراض ایران نه‌تنها سایر گمانه‌زنی‌ها در جریان این پرونده را دفع می‌کند، مسئولیت حادثه را به‌طور مستقیم متوجه عوامل خارجی و نفوذی‌ دخیل در این ماجرا می‌کند؛ موضع ایران را هم در حفاظت از تأسیسات و برنامه هسته‌ای خود تقویت می‌کند.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه روز پنجشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «انفجار نطنز یک خرابکاری بود. ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می‌دهیم. این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویا محکوم شوند.»
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در جریان انفجار 12تیرماه نطنز، آن را پروژه‌ای خرابکارانه توصیف کرده و گفته بود: «بررسی‌های امنیتی خرابکارانه‌بودن این اقدام را تأیید می‌کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخ داده است، اما در اینکه این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست را مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.»
این در حالی است که کیوان خسروی، سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی یک روز پس از حادثه اعلام کرده بود: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام‌شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنجشنبه 12تیرماه به وقوع پیوست، به‌صورت دقیق مشخص کرده است. فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد‌شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است. به‌دلیل برخی ملاحظات امنیتی، علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»
غریب‌آبادی، سفیر کشورمان با اشاره به انفجار اخیر نطنز و اینکه این یک خرابکاری در صنعت هسته‌ای ایران از سوی دشمنان کشورمان بوده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران، اهمیت بالایی برای امنیت هسته‌ای قائل است. در این زمینه، توجه شما را به یک موضوع مهم درخصوص انفجار اخیر در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن (نطنز) جلب می‌کنم. همانطور که قبلا اعلام شد، نتیجه خرابکاری بود. ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می‌دهیم. این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویا محکوم شوند.»
سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام با استناد به قطعنامه‌های آژانس نسبت به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو، با یادآوری مسئولیت آنها، گفت: «در قطعنامه‌های مختلف کنفرانس عمومی تأکید شده است «هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای اختصاص داده شده به مقاصد صلح‌آمیز و تحت پادمان، نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و اساسنامه آژانس تلقی می‌شود».
در همین چارچوب، ایران حق خود می‌داند تا ضمن حفاظت از تاسیسات هسته‌ای خود، به هر شیوه‌ای که صلاح می‌داند، واکنش لازم را نیز به این تهدیدات به‌طور مقتضی نشان دهد.» او همچنین تأکید کرد: «چنین اقدامات بدخواهانه، تأثیرات منفی بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد گذاشت، بلکه به‌عنوان انگیزه‌ای برای تسریع پیشرفت‌هایش خواهد بود.»

رافائل گروسی: در سطح همکاری مورد نیاز با ایران قرار دارم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری‌های اخیر آژانس و ایران به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: ما اختلاف‌‌هایی داشتیم. امسال ما مسیر سختی را طی کردیم. چند هفته پیش که در تهران بودم، توانستیم این مسائل را حل کنیم. هم‌اکنون توانسته‌ایم به خوبی فعالیت کنیم. رافائل گروسی درباره این همکاری‌ها توضیح داد: من در سال‌جاری از ایران خواستم که برای بازرسان ما دسترسی به چند محل انجام شود که نشد و این موجب شد که ما در تنگنا قرار بگیریم. مهم بود که ما این مسئله را حل کنیم. ما به‌طور مستقیم با آنها صحبت کردیم و آنها صمیمانه ما را پذیرفتند. من با رئیس‌جمهور روحانی و وزیر امور خارجه ظریف صحبت کردم و توانستیم با هم به توافق برسیم. او همچنین با اشاره به دسترسی بازرسان آژانس به یکی از 2محل تعیین‌شده توسط آژانس که از سوی ایران انجام شد، گفت: این پایان ماجرا نیست، اما درباره دستاوردمان باید بگویم، چیزی که ما به‌دست آوردیم، بازگشت به فعالیت معمول‌مان بود که باید داشته باشیم. ما دوباره فعالیت می‌کنیم. گروسی در پاسخ به این سؤال که آیا سطح همکاری آژانس با تهران را سطح متفاوتی از زمان انجام‌شدن توافق هسته‌ای در نظر می‌گیرد، گفت: اکنون در آن سطح همکاری مورد نیازم قرار دارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید