• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110167
+
-

فوتبال پخش شد تهدید اما ادامه دارد

در روزهای اخیر فشارهای سیاسی بر ورزش ایران بیشتر شده گفته می‌شود حتی برخی رشته‌های ورزشی تهدید شده‌اند

ورزش
فوتبال پخش شد تهدید اما ادامه دارد

باوجود نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران و تأکید بر لغو قرارداد پخش بازی‌های فوتبال از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه ورزش سیما، دیروز بازی شهرخودرو مشهد با الشباب امارات را زنده پخش کرد. هم مجری و هم گزارشگر بازی با جملاتی مبهم رفتار ای‌اف‌سی را سیاسی خواندند و محکوم کردند، آنها اما توضیح ندادند که با وجود لغو قرارداد، صداوسیما چگونه توانسته به سیگنال‌های تلویزیونی این بازی دسترسی پیدا کند.
گفته می‌شود ممکن است صداوسیما سیگنال‌های این بازی را از مجاری غیررسمی دریافت کرده باشد، کاری که پیش از این یکی از مدیران صداوسیما در گفت‌وگو با همشهری آن را پیش‌بینی کرده بود. او در عین حال گفته بود این رفتار احتمالا جرایمی هم به‌دنبال خواهد داشت.
چند ساعت پیش از این بازی، یک منبع آگاه در صداوسیما، گفته بود که شرکت Lagardère صاحب رایت بازی‌های تحت نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، که اخیرا به sport5 تغییرنام داده است، در نامه‌ای به صداوسیما ضمن اعلام فسخ یکطرفه قراردادش، مدعی شده که به طرفداران فوتبال در ایران این امکان را خواهد داد که بازی‌های شهرخودرو، پرسپولیس، استقلال و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا را رایگان ببینند. ظاهرا در نامه این شرکت توضیح بیشتری داده نشده اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که ممکن است پای تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان وسط بیاید. چنین رفتاری را می‌توان به تلاشی غیرورزشی برای کشاندن مخاطبان فوتبال به سمت تلویزیون‌های ماهواره‌ای تعبیر کرد.
ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم در نامه شرکت مزبور به صداوسیما، تأکید شده که این تصمیم غیرقابل برگشت و غیرقابل چانه‌زنی است.
همزمان با این اتفاقات، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که فشار مدیران کمیته بین‌المللی المپیک و برخی از فدراسیون‌های جهانی بر ورزش ایران بیشتر شده است.
یک منبع آگاه می‌گوید این احتمال وجود دارد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده چند رشته ورزشی ایران از جمله کشتی، شطرنج، والیبال و فوتبال تحت فشار بیشتری قرار بگیرند. بهانه فشار بر برخی از این رشته‌ها، مسائلی مانند عدم‌رویارویی با رژیم‌صهیونیستی در میادین ورزشی خواهد بود.
فردا دادگاه بین‌المللی ورزش (cas) به پرونده‌ تعلیق جودوی ایران رسیدگی می‌کند. تا چند روز پیش مدیران ورزش ایران امیدوار بودند برنده جنگ حقوقی با رئیس فدراسیون جهانی جودو باشند، اتفاقات چند روز اخیر اما امیدواری‌ها را کمرنگ کرده است. حالا بسیاری، از اراده‌ای فراورزشی حرف می‌زنند که مدیران نهادهای بین‌المللی ورزش هم توان مقابله با آن را ندارند. اراده‌ای که می‌خواهد با کشاندن بازی تحریم به زمین ورزش و استفاده ناجوانمردانه از ورزش برای فشار ظالمانه به ایران، در میان جوانان ایرانی که مخاطب اصلی رشته‌های ورزشی هستند، نارضایتی ایجاد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید