• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109535
+
-

ساخت مسکن ملی روی زمین‌های ناهموار دولتی

وزیر راه‌‌و‌‌شهرسازی در نشست مجازی با معاونان این وزارتخانه و مدیران کل راه‌و‌شهرسازی استان‌ها، بر تسریع و کیفیت دادن به ساخت‌وسازهای مسکن ملی تأکید کرد و دستور داد تا پایان شهریور، تمامی اراضی مربوط به احداث مسکن ملی، تعیین تکلیف شود. به‌گزارش همشهری، مسکن ملی، طرحی بود که از اوایل سال گذشته برمبنای ساخت  400 هزار واحد مسکونی در اراضی دولتی تدوین شد و جامعه هدف آن نیز طبقه متوسط شهری بود که می‌توانست بی‌اتکا به آورده نقدی و تسهیلات بانکی، هزینه ساخت مسکن در اراضی دولتی را متقبل شود.

 مسکن ملی و زمین دولتی
براساس طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، قرار بود 400هزار واحد مسکونی، با حذف قیمت زمین از هزینه اولیه ساخت، برای متقاضیان مصرفی مسکن تولید شود، اما باوجود الزام قانونی دستگاه‌های دولتی مبنی بر واگذاری زمین‌های شهری به این طرح، عملا استقبال قابل‌قبولی از آن نشد. البته تعهدات این طرح با کمی شعارزدگی در دولت و همچنین با ورود برخی دستگاه‌های عمومی و دولتی به ماجرا، از 400 هزار دستگاه فراتر رفت و در برخی آمارها به یک ‌میلیون واحد نیز رسیده است و برای تأمین زمین مورد نیاز این واحدها، قوانین و قواعد جدیدی به تصویب رسید که در کنار اراضی دولتی، دست وزارت راه‌و‌شهرسازی را نیز برای تملک زمین‌های حومه شهرها و الحاق آنها به مسکن ملی باز می‌کند. حالا اما، در شرایطی که مدت زیادی از عمر دولت دوازدهم باقی نمانده و طبق فرموده مقام معظم رهبری، کاری که در دولت برای مسکن شروع شده باید در همین دولت به اتمام برسد، همچنان موضوع زمین به‌عنوان پاشنه آشیل مسکن ملی مطرح است و وزیر راه‌و‌شهرسازی تلاش می‌کند با دادن ضرب‌الاجل چندروزه به مدیران زیردست، مسائل این حوزه را حل‌وفصل کند.

 خط‌ونشان وزیر راه برای متولیان مسکن
مدیران کل راه‌و‌شهرسازی استان‌های سراسر کشور در جلسه ویدئوکنفرانس با وزیر راه‌و‌شهرسازی و معاونان او، ملزم به تسریع و کیفیت دادن به ساخت‌وسازهای مسکن ملی شده‌اند و طبق دستور محمد اسلامی، تا پایان شهریور مهلت دارند تمامی اراضی معرفی شده برای احداث مسکن ملی را تعیین تکلیف کنند. وزیر راه‌و‌شهرسازی در این نشست که با هدف بررسی پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن برگزار شد، بر تسریع در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تأکید کرد و خطاب به معاونان خود و همچنین مدیران کل ادارات راه‌و‌شهرسازی گفت: «با همت بالا برای تحول بخشیدن به تولید و عرضه مسکن اقدام کنید. باید روند حرکت تولید مسکن سرعت داده شود و تولید مسکن در کشور برای رفع نیازهای متقاضیان واقعی به‌ منصه ظهور برسد.» اسلامی تأکیدات مقام معظم رهبری را، در دیدار با اعضای هیأت دولت، مبنی بر اینکه «کار شروع‌شده دولت درخصوص مسکن باید در همین دولت به اتمام برسد» یادآوری کرد و گفت: اتمام طرح اقدام ملی مسکن و تعهدات دولت، تکلیف شرعی و وظیفه تک‌تک مدیران وزارت راه‌و‌شهرسازی است و رئیس‌جمهوری نیز بر لزوم انجام این تکلیف تأکید دارد. عضو کابینه دولت دوازدهم در بخشی از این دیدار تأکید کرد: مدیران کل راه‌و‌شهرسازی تا پایان شهریورماه مهلت دارند تا زمین‌های اجرای طرح اقدام ملی مسکن را نهایی کنند.

 بی‌انضباطی ممنوع
در آخرین نشست شورای ‌عالی شهرسازی و معماری، اختیار الحاق زمین‌های حومه شهرها به محدوده شهری برای تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تفویض شد و از نظر وزیر راه‌و‌شهرسازی، این تفویض اختیار یک راه میان‌بر است که البته مؤثر واقع شدن آن، شروطی نیز دارد. اسلامی در دیدار با متولیان حوزه راه‌و‌شهرسازی گفت: باید دقت داشته باشید که در این موضوع بی‌انضباطی نشود؛ یعنی مسکن ملی با جانمایی درست و طراحی کارشناسی احداث شود و ساخت‌وسازها، کاری فاخر و ماندگار باشد. وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: درخصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن، کار شتاب‌زده، غیرمتعهدانه و غیرمهندسی به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نیست. بنابراین باید طرح و نقشه خوب و قابل‌قبولی برای آنها انتخاب شود و مشاورانی کار طراحی را بر عهده بگیرند تا کار قابل دفاع باشد.
متن کامل را در  همشهری آنلاین بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید