• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 شهریور 1399
کد مطلب : 109068
+
-

بازی ترامپ با آتش اعتراض‌های خیابانی

بازی ترامپ با آتش اعتراض‌های خیابانی


دفاع تمام‌قد دونالد ترامپ از تیراندازی هوادارانش به سمت معترضان به مرگ یک جوان سیاهپوست، گمانه‌زنی‌ها درمورد تلاش او برای دامن زدن به آشوب‌های خیابانی را تشدید کرده است؛ سناریویی که طبق آن ترامپ به‌دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از فضای ناامن ایجاد شده در شهرهای مختلف آمریکاست.
او دیروز در نشست خبری هفتگی کاخ سفید، تیراندازی یک جوان 17ساله به سمت معترضان در شهر کنوشا در شمال شرق آمریکا را اقدامی «در دفاع از خود» دانست و آشوب خیابانی معترضان را عامل اصلی وقوع چنین حوادثی اعلام کرد. «کایل ریتنهوس» متهم است که با یک سلاح خودکار 2نفر را کشته است. ریتنهوس که عضو یکی از گروه‌های شبه‌نظامی راست افراطی و از حامیان دونالد ترامپ است، پس از دستگیری به پلیس گفته که در شب حادثه به همراه دیگر اعضای گروه به‌خاطر دفاع از فروشگاه‌ها در برابر آشوبگران و کسب‌وکارهای شهر کنوشا به خیابان آمده بود.
در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کایل ریتنهوس پس از درگیری با تعدادی از معترضان، در حال فرار از دست آنها دیده می‌شود که ناگهان توسط یکی از آنها روی زمین می‌افتد. او سپس به سمت افرادی که اطرافش را گرفته‌اند، چندین تیر شلیک می‌کند. در اثر تیراندازی او، یک نفر هم زخمی شده که وضعیتش وخیم گزارش شده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره این حادثه گفت: «به‌نظر من این نوجوان سعی داشت از معترضان دور شود که زمین خورد و بعد آنها بودند که به شکل خشونت‌آمیزی به او حمله کردند و او می‌توانست کشته شود.» پس از این اظهارنظر ترامپ، وکلای کایل ریتنهوس اعلام کردند که قصد دارند اتهام قتلی را که متوجه او شده با استدلال دفاع از خود رد کنند.
اعتراض‌های خیابانی در شهر کنوشا از حدود 10روز قبل و بعد از آن آغاز شد که نیروهای پلیس هنگام بازداشت یک جوان 29ساله سیاهپوست، 7گلوله به او شلیک کردند و باعث مرگ او شدند. کشته شدن این جوان سیاهپوست، بار دیگر آتش اعتراض‌های خیابانی را در آمریکا شعله‌ور کرده است؛ اعتراض‌هایی که از 100روز قبل و درپی مرگ جورج فلوید در شرایطی مشابه به‌دست نیروهای پلیس شهر مینیاپولیس آغاز شد و سراسر آمریکا را در بر گرفت.
رویارویی هواداران دونالد ترامپ با معترضان به تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان طی روزهای اخیر در شهر پورتلند در شمال غرب آمریکا نیز اتفاق افتاده است. در این شهر، هوادران ترامپ با راه‌اندازی کاروان‌‌‌های خودرویی با پرچم ترامپ، با استفاده از اسپری فلفل و تفنگ‌های رنگ پاش به معترضان حمله کردند. درگیری میان مخالفان و موافقان ترامپ در پورتلند نیز به کشته شدن یکی از اعضای گروه راست افراطی «نجوای وطن‌پرستی» منجر شده که به برتری نژاد سفید و ریاست‌جمهوری ترامپ معتقد هستند.
تاکنون در شهرهای مختلف آمریکا درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس بوده و کشیده شدن رویارویی‌ها به میان مردم، بحران سیاسی-اجتماعی اخیر در آمریکا را وارد مرحله‌ای تازه کرده است. دیروز در نشست کاخ سفید اغلب خبرنگاران انتظار داشتند دونالد ترامپ در قامت رئیس‌جمهور این کشور سخنانی به زبان آورد که به آرام‌تر شدن فضا کمک کند. او اما در یک سوی میدان ایستاد و از هوادارانش حمایت کرد. ترامپ همچنین بار دیگر دمکرات‌ها را متهم کرد که به‌دنبال بحران‌سازی هستند و با هدف تضعیف دولت او به آشوب‌های خیابانی دامن می‌زنند.
ترامپ دیروز با وجود مخالفت بسیاری از چهره‌های سیاسی طبق برنامه‌ به شهر کنوشا رفت. سفر او نه برای دیدار با خانواده جوان سیاهپوست کشته شده، بلکه برای دیدار با نیروهای پلیس این شهر انجام شد؛ اقدامی که بدون تردید به تشدید ناآرامی‌ها در این شهر و احتمالا در دیگر شهرهای آمریکا منجر خواهد شد. دیدار ترامپ با نیروهای پلیس شهر کنوشا که اکنون متهم به قتل یک جوان سیاهپوست هستند، تأکیدی است بر شعار تازه او در انتخابات ریاست‌جمهوری که 2‌ماه دیگر برگزار می‌شود. او اعلام کرده در برابر آشوب کنونی آمریکا، به‌دنبال پیاده کردن «قانون و نظم» است. دمکرات‌ها در مقابل، ترامپ را متهم می‌کنند که به‌دنبال تشدید آشوب و بحرانی است که طی 3‌ماه گذشته اکثر شهرهای آمریکا را فرا گرفته است تا بتواند از خلال آن، شرایط را به نفع خود و با شعار برقراری آرامش در آستانه انتخابات تغییر دهد. تد ویلر، شهردار پورتلند، روز شنبه این موضوع را در نامه‌ای سرگشاده به ترامپ مطرح کرد. او در نامه خود به ترامپ نوشت: «همه می‌دانیم که دامن‌زدن به آشوب‌ و خرابکاری‌، تنها برگ برنده تو در انتخابات ریاست‌جمهوری است.» اصرار ترامپ برای سفر به شهر کنوشا و دیدار با نیروهای پلیس نیز در همین راستا تحلیل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید