• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 شهریور 1399
کد مطلب : 108392
+
-

تعدی به کارگران، ظلم به شهر است

نگاه
تعدی به کارگران، ظلم به شهر است

محمودکلهری- شهردار منطقه17 تهران

پنجشنبه شب گذشته خبر تعدی به 2نفر از کارگران خدوم خدمات شهری حین انجام وظیفه و رفت و روب شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبری دردناک که از یک شکاف عمیق اجتماعی خبر می‌داد. این نخستین‌بار نیست که فردی حین انجام وظیفه مورد تعدی قرار می گیرد اما تعدی به کارگری که در حال جمع‌آوری پسماند است و نه تنهاآزاری برای شهر و شهروندان ندارد بلکه در حال جمع‌آوری پسماندهای باقیمانده از روزمرگی‌هاست، تا شهر ظاهری آراسته داشته باشد، حکایت غریبی دارد و دردی عمیق تر.
به‌راستی کارگران از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند و شهر با تلاش آنها پاکیزه و زیبا می‌شود. ظلم بسیار بزرگی است که پاسخ زحمت و تلاش این عزیزان با چوب و چماق و ضرب و شتم داده شود. ظلمی که نه فقط به فرد بلکه به همه شهر روا داشته می‌شود زیرا این کارگران بیشتر از همه اقشار برای برداشتن زشتی‌ها و پلشتی‌ها از چهره شهر تلاش می‌کنند و اگر نسبت به انجام وظیفه‌شان دلسرد شوند نمی‌توان انتظار شهری آرام و زیبا را داشت.
اگرچه حضور به موقع شهروندان و اعتراض به اراذلی که کارگران را مورد ضرب و شتم قراردادند مانع از بروز فاجعه‌ای بزرگ‌تر شد و بعد از آن با ابراز انزجار عمومی مردم منطقه17، پاسخ این هتک حرمت داده شد اما باید دید چه عاملی سبب می‌شود جوانانی که خود برخاسته از فرهنگ کار هستند دست به چنین اقدامی بزنند.
شاید برخی خارج بودن از حالت طبیعی یا بروز مسئله‌ای شخصی را به‌عنوان دلیل این رفتار ذکر کنند اما باید عمیق‌تر به جریان نگریست.کدام عامل سبب می‌شود عده‌ای به سادگی فردی که مشغول جمع‌آوری پسماند خود ماست را مورد ضرب و شتم قرار دهند و با صورتی خونین و بدنی کبود در گوشه‌ای از خیابان رها کنند؟ چه عاملی سبب می‌شود که حتی بروز یک اختلاف چندثانیه‌ای به ضرب و شتم و چوب و چماق ختم شود؟ سعه صدر و تعامل و گفت‌وگو در کجای مناسبات شهروندی قرار گرفته؟ چرا پاکبانانی که امین مردم محله هستند و صدای جارو و سطل‌های بازیافتشان طنین انداز شب‌های کوچه‌ها و خیابان‌های شهر است مورد تعدی قرار می‌گیرند؟
اینجاست که جای خالی فرهنگسازی و توجه به همنوع بیشتر از قبل احساس می‌شود. اینجاست که نهادهای فرهنگی باید بیشتر از قبل دست به‌کار شوند تا آرامش و امنیت بیشتر از همیشه در رگ‌های شهر جاری شود.اینجاست که خانواده‌ها باید بیشتر از همیشه مهارت گفت‌وگو و تعامل را به فرزندان خویش بیاموزند و ارتباط مؤثرتری با جوانان برقرار کنند. خانواده‌ها باید به فرزندان خود بیاموزند که خودخواهی، خودبرتربینی و غرور و تکبر از بزرگ‌ترین رذایل اخلاقی است و در برابر آن تواضع، تعامل، گفت‌وگو و درک متقابل افراد از برترین فضایل اخلاقی. باید به جوانان آموخت که احترام و درک متقابل بهترین کاری است که می‌توان برای قدردانی و سپاسگزاری از کسانی که برای رفاه و آسایش ما تلاش می‌کنند انجام داد.
ابراز انزجار عمومی از اقدامات اینچنینی نخستین گام برای مقابله با رفتارهایی است که چهره شهر را خشن و روح شهر را می‌آزارد. رفتارهایی که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. مدیریت شهری منطقه17 ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام می‌دارد که با تمامی توان خویش در برابر این رفتار زشت و برای احقاق حقوق کارگران خدوم مضروب ایستادگی می‌کند و با اقدام قضایی و پیگیری مستمر انتظامی با خاطیان برخورد خواهد کرد و برای پیشگیری از بروز دوباره چنین رفتاری، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و پا پس نمی‌کشد.
مدیریت شهری منطقه17 در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، دوستی میان شهروند و شهر را بیشتر از پیش کند تا به‌سادگی افرادی که برای آبادانی، پاکیزگی و زیبایی این شهر تلاش می‌کنند مورد تعدی قرار نگیرند. این موضوع ابعادی فراتر از شخص دارد و محدود به کارگران مضروب نیست. این تعدی و آسیب به کل شهر بازمی‌گردد و همه افراد خدوم را نسبت به فعالیت‌شان دلسرد می‌کنند. باید قدردان کسانی بود که از سلامت و آسایش خویش برای رفاه مردمان این شهر می‌گذرند و برای پاکیزگی شهر تلاش می‌کنند. دست کارگران خدوم این شهر را می‌بوسم و از همه شهروندان عزیز می‌خواهم در این روزها که سوگوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند بیشتر از قبل با پاکبانان مهربان باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید