• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107258
+
-

در نخستین نشست رسانه‌ای رئیس سازمان سینمایی در سال1399 عنوان شد

تأمین امنیت فیلم‌ها شرط برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر

تأمین امنیت فیلم‌ها شرط برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر

تقریبا یک‌سال و 3‌ماه بعد از آخرین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، ظهر دیروز نخستین نشست رسانه‌ای وی در سال1399 زیر سایه کرونا و بدون حضور خبرنگاران با طرح سؤالات مکتوب و تلفنی به‌صورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش همشهری به نقل از مهر، رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی سال۹۹ با توجه به تداوم شیوع کرونا گفت: حتی در بخش بازار فیلم دوستان ما در فارابی تجربیاتی داشته‌اند. جشنواره‌هایی مثل فیلم کوتاه و مستند که فیلمسازان تلاش می‌کنند کارهایشان دیده شود شاید بشود مسیری برای دیده شدنشان اندیشید ولی برای جشنواره‌های تجاری که امکان دزدیده‌شدن آثار وجود دارد، شاید باید به‌دنبال راهکارهای دیگری باشیم. همچنین وی درباره امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از برگزاری جشنواره‌ها به تعداد تولیدات برمی‌گردد، اما در حوزه نمایشی برای فیلم‌های تجاری اگر بخواهیم نمایش آنلاین داشته باشیم امکان حضور این آثار نیست، چون به سرقت می‌روند. از همکارانم در ستاد صیانت خواهش کرده‌ام راهکارهایی برای این ماجرا پیدا کنند.
انتظامی تأکید کرد: برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم و امنیت آنها تأمین نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر را نداریم.

امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز»
انتظامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در خصوص امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» گفت: مجوز عرضه این فیلم در نمایش خانگی در سال۹۸ صادر شده و عرضه آن به‌صورت آنلاین یا وی‌اودی از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و تصمیم درباره آن برعهده مالکان است مانند همه فیلم‌های دیگری که مجوز نمایش دارند اما بنا به صلاحدید مالکان فیلم در این زمینه تصمیم می‌گیرند. وی تأکید کرد: فارابی تنها یکی از مالکان فیلم رستاخیز است که درمجموع باید مالکان درباره عرضه آن تصمیم‌گیری کنند.

گواهی مالکیت فیلم‌ها
وی درباره ورود سینما به بورس و صدور گواهی مالکیت فیلم‌ها و انتشار فهرست مالکان اظهار کرد: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برندها وارد بورس شوند باید مورد استقبال همه قرار بگیرد، چون ظرفیت بیشتری ایجاد می‌کنند و رقابت‌های مثبت ایجاد می‌شود. درباره لیست گواهی هم باید بگویم مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی داده‌اند و این مجوز برای آنها صادر شده، نه همه فیلم‌ها.
 انتظامی تأکید کرد: تدبیر خوب همکاران ما این بود که اعلام کردند گواهی مالکیت از این به بعد دائمی است. بعضی وقت‌ها مالکیت اثر مربوط به کسانی است اما ممکن است رایت آنها را واگذار کرده باشند که در گواهی‌ها ثبت می‌شود. همه آنها بارکد دارند که اعتبار آنها به‌راحتی قابل راستی‌آزمایی است. بنابراین کسانی که در این لیست نیستند چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست کنند، سهم هرکدام مشخص می‌شود و وقتی مجموع سهام درست تنظیم شد، گواهی صادر می‌شود. اگر کسی ادعایی دارد می‌تواند مراجعه کند و همکاران ما رسیدگی می‌کنند. اگر کسی بیاید و مدعی شود به‌طور خودکار گواهی مالکیت باطل می‌شود.

رسیدگی به تخلفات کرونایی
انتظامی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی هم بیان کرد: ستاد کرونا در سینما اوایل امسال پروتکل تولید فیلم را منتشر کرد. 
از یک طرف تأکید داریم جریان تولید به‌ کار خود ادامه بدهد، اگر تولید متوقف شود اکران متوقف می‌شود و... و خیل قابل توجه سینماگران با مشکلات روبه‌رو می‌شوند. از سوی دیگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌دلیل مهم‌بودن جان انسان‌ها مورد تأکید است، این پروتکل‌ها اعلام شده و از تهیه‌کنندگان خواهش کرده‌ایم به این امر توجه کنند و گروه سازنده چنانچه تخلف صورت می‌گیرد می‌توانند به ما اعلام کنند تا رسیدگی صورت بگیرد.
رئیس سازمان سینمایی درباره تشدید سانسور فیلم‌ها در اکران آنلاین هم اظهار کرد: ما چند‌ماه است در جهت مقررات‌زدایی کسانی که پروانه نمایش برای اکران می‌گیرند، دیگر برای نمایش خانگی آثار آنها پروانه جدیدی صادر نمی‌کنیم و اگر ادعایی در زمینه تشدید ممیزی فیلم‌ها برای اکران آنلاین وجود دارد بهتر است به‌صورت مصداقی مطرح شود.

 با نشریات سینمایی خصوصی رقابت نداریم
انتظامی درباره توقف انتشار نشریات سینمایی در زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی گفت: من یک وجه رسانه‌ای هم دارم و رسانه را می‌فهمم مسیری که برای مجلات سازمان سینمایی طی شد مشخص است ما به‌عنوان دولت و تمام دستگاه‌های دولتی وقتی فعالیت قابل توجه داریم نباید رقیب دیگران شویم. یعنی نباید رقیب بخش خصوصی شویم. همه ادعاهای ما باید بر برنامه منطبق باشد که آن برنامه بر بودجه منطبق است و اگر اینطور نباشد فقط یک‌سری حرف‌های انتزاعی زده شده است.
وی تأکید کرد: ما به دوستان گفتیم خودتان کتاب منتشر نکنید، چون عملا به تعطیلی مجله‌ها و انتشارت دیگر کمک کرده‌اید. اگر می‌خواهیم ترویج علم کنیم باید سفارش بدهیم و مجانی روی سایت بگذاریم و از همه بخواهیم این را مجانا توزیع کنند؛ ما قرار نیست رقیب باشیم. لذا در برنامه‌های فارابی و مرکز گسترش آن ردیف هنوز محفوظ است و انتشار هارد کپی ممنوع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید