• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 مرداد 1399
کد مطلب : 106690
+
-

مشاوران برجامی اوباما در تیم سیاست خارجی بایدن

مشاوران برجامی اوباما در تیم سیاست خارجی بایدن


تیم مشاوران سیاست‌خارجی و امنیت ملی جو بایدن، نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اکنون به فهرستی 2هزار نفره رسیده‌است. این افراد در چارچوب 20کارگروه در حوزه‌های گسترده‌ای چون امنیت ملی، کنترل تسلیحاتی، دفاعی، اطلاعاتی و امنیت داخلی مشغول کار هستند.
 نگاهی به این فهرست و سازمان‌دهندگان اصلی آن می‌تواند نشان دهد که بایدن درصورت رئیس‌جمهور شدن چه سیاست خارجی خواهد داشت. 
شاید محور اصلی سیاست خارجی بایدن، تغییر سیاست‌های جنجالی دولت ترامپ به‌ویژه در حوزه پناهجویان و حقوق زنان در جهان باشد.
این تیم مشاوران پشت صحنه‌ای مانند الی راتنر و دانیل بناییم دارد که اولی کارشناس شرق آسیا و دومی متخصص خاورمیانه هستند و هر 2 روابط بسیار نزدیکی با بایدن دارند. این 2 چهره بخشی از 49نفری هستند که روسای کارگروه‌های سیاست‌خارجی و امنیت ملی تیم انتخاباتی بایدن را تشکیل می‌دهند.
فارن پالیسی در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به این گروه‌های مشورتی نوشته‌است، این افراد در حقیقت بخش رسمی کمپین انتخاباتی بایدن نیستند بلکه به‌صورت موازی با افراد تیم تبلیغاتی کار می‌کنند و مشاوره‌های غیررسمی به او می‌دهند. بسیاری از این افراد نمی‌خواهند به‌صورت علنی شناخته شوند و بیشتر پشت صحنه کار می‌کنند. سابقه کاری این افراد حوزه‌های مختلفی چون بخش‌های دولتی، مشاوره‌ای، اندیشکده‌ها و صنعت دفاعی را شامل می‌شود. نکته قابل توجه اما این است که اکثر این افراد سابقه کاری در دولت اوباما در وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و امنیت داخلی دارند.
هر کدام از این کارگروه‌ها، زیرمجموعه‌های متعددی دارند که موضوعاتی چون فلسطین، کمک‌های انسان‌دوستانه و پناهجویان را شامل می‌شود. مثلا کارگروه دفاعی به ریاست فرانک کندال سوم از معاونان سابق وزارت دفاع، رزا بروکس، از مشاوران ارشد سابق پنتاگون و کریستین وارموت از معاونان سابق وزارت دفاع بر گروهی 200نفره نظارت دارند.
کارگروه اروپا متشکل از 100نفر است که توسط 3 نفر از مقامات امنیت ملی دولت اوباما به نام‌های جولی اسمیت، مایکل کارپنتر و اسپنسر بویر هدایت می‌شود.
ایده‌ها و توصیه‌های این کارگروه‌ها به حلقه کوچک‌تر داخلی از نزدیکان بایدن ارسال می‌شود که شامل آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، آوریل هینز، برایان مک‌کوئن و جولی اسمیت هستند. این افراد مغز متفکر و مورد اعتماد دولت آینده بایدن در حوزه سیاست خارجی و امنیت درصورت پیروزی در انتخابات هستند.
جیک سالیوان که اکنون در هسته مرکزی تیم سیاست خارجی بایدن قرار دارد، یکی از3 نفری بود که در سال 2013و براساس گزارش اسوشیتدپرس ماه‌ها در مذاکرات مخفیانه با ایران درباره احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای حضور داشتند.
 این مذاکرات که دست‌کم در 5نوبت در عمان انجام شد، زمینه را برای دستیابی به برجام فراهم کرد. سالیوان در دولت اوباما مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزیرخارجه (هیلاری کلینتون) بود و بعد از کنار رفتن کلینتون، مشاور ارشد امنیتی جو بایدن، معاون اوباما شد. او در طول مذاکرات هسته‌ای دولت اوباما و ایران، حضور داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید