• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106321
+
-

لیگ کشتی؛ لغو یا برگزاری در فضای باز

سازمان لیگ فدراسیون کشتی به‌دنبال آن است که با وضع برخی مقررات، مجوز‌های لازم را از ستاد مبارزه با شیوع ویروس کرونا بگیرد، مخالفان اما می‌گویند این تصمیم خطرناک خواهد بود

لیگ کشتی؛ لغو یا برگزاری در فضای باز

لیگ برتر کشتی ایران قرار بود اول مرداد‌ماه برگزار شود اما شیوع موج دوم کرونا، آغاز این لیگ را یک‌ماه به تأخیر انداخت. اعلام تاریخ جدید برای شروع لیگ کشتی در شرایطی است که اغلب سالن‌های ورزشی این روزها بسته شده‌اند و نه‌تنها مسابقه که حتی امکان تمرین در آنها هم وجود ندارد.
همه شواهد نشان می‌دهد اغلب کشتی‌گیران، مربیان و حتی مدیران فدراسیون کشتی موافق برگزاری لیگ هستند. آنها معتقدند تعطیلی لیگ علاوه بر تأثیر فنی، یکی از معدود راه‌های درآمدزایی کشتی‌گیران را هم مسدود خواهد کرد.
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، چند روز پیش شرایط این رشته را با فوتبال مقایسه کرده بود. او گفته بود وقتی در اوج شیوع کرونا، بازیکنان پرسپولیس جشن قهرمانی می‌گیرند و از سر و کول هم بالا می‌روند، شاید بتوان برای کشتی هم مجوز گرفت. به اعتقاد دبیر، اگر خطر انتقال ویروس در کشتی 80 باشد، در فوتبال هم دست‌کم 50 است.برخلاف دبیر، امیر توکلیان، سرمربی پیشین تیم ملی کشتی‌آزاد ایران، برگزاری لیگ در شرایط فعلی را بسیار خطرناک توصیف می‌کند. او دیروز به مهر گفت: «حساب ورزش‌هایی مثل کشتی، بوکس، جودو، تکواندو و کاراته که جزو رشته‌های درگیرانه و تن به تن هستند از دیگر رشته‌های ورزشی مثل پینگ‌پنگ و تیراندازی جداست. نباید با توجیه اینکه چرا مسابقات رشته‌های دیگر آغاز شده و چرا کشتی هنوز تعطیل است، به سمت و سوی عادی ساختن شرایط بحرانی کنونی رفت.»
گفته می‌شود در پروتکل پیشنهادی سازمان لیگ کشتی به ستاد مبارزه با کرونا 2 موضوع برجسته شده است: پیشنهاد برگزاری مسابقه‌ها در فضای باز و قرنطینه یک هفتگی تیم‌ها پیش از هر مسابقه.
توکلیان اما همین پیشنهادها را هم راهگشا نمی‌داند: «زمانی که در اردوهای تیم ملی بودیم، یک کشتی‌گیر مبتلا به سرماخوردگی می‌توانست ۵ نفر دیگر را هم مبتلا کند. به‌عنوان مثال در هنگام مشاهده بیماری قارچ پوستی در بین کشتی‌گیران بلافاصله تمرینات قطع می‌شد و کل سالن تمرین را می‌بایست به دقت ضد‌عفونی می‌کردیم. چون تعریق بدن کشتی‌گیران در هنگام تمرین و مبارزه می‌‌تواند عامل بسیار مهمی در انتشار ویروس و بیماری باشد. در این شرایط چطور می‌توانیم ویروس کرونا را یک موضوع عادی جلوه دهیم که تنها می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آن را کنترل کرد؟»
عکس‌هایی که از ثبت‌قرارداد کشتی‌گیران با تیم‌هایشان منتشر شد، نشان داد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی بیرون از تشک کشتی هم غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
در چنین شرایطی تصمیم نهایی فدراسیون کشتی و ستاد مبارزه با کرونا حیاتی خواهد بود. آنها اگر رأی به برگزاری لیگ بدهند، چه بسا سلامت گروه زیادی از کشتی‌گیران و عوامل برگزاری مسابقات را به خطر بیندازند. برگزار نشدن لیگ هم، یک سؤال بزرگ را بی‌پاسخ خواهد گذاشت: تا کی می‌توان کشتی را تعطیل کرد؟ به قول ناصر نوربخش، سرمربی سابق کشتی فرنگی، اگر کرونا چند سال دیگر ادامه داشته باشد، تکلیف چیست؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید