• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106274
+
-

زبانی به وسعت شمس

دریچه
زبانی به وسعت شمس


بیست‌وششمین نشسـت از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی، امروز، چهارشنبه ۸ مرداد ساعت ۱۱ صبح با سخنرانی علی‌اصغر ارجی به «زبانی به وسعت شمس» اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.
به گزارش همشهری، شمس تبریزی شبیه هیچ‌کس نیست و در هیچ نحله و عرف و مسلکی و در حصار هیچ واقعیت و تاریخی نمی‌گنجد. تنها بی‌کرانگی واژه و ساحت رمزآلود و عظیم عشق است که این شخصیت شگفت را می‌نمایاند.  همچنین زبان برای شمس عرصه سیال، تازه و آزادی است برای تجربه و کشف و همراه دور و نزدیک در پیچ و تاب‌های سرگردانی، سرکشی، تنهایی و بیان رازهای گنگ.
 مقالات شمس، گنجی است فتاده در کنجی، گوهرهایی نه در رشته و سلک و الماس‌هایی پراکنده، زین سبب معنا در او به ظاهر آشفته و گسسته است. گفتار بلندی که در بند زیورهای بیانی و بلاغی گرفتار نیامده و در اندیشه نظم متعارف و تکلف و تکرار و موعظه نیست.  در این فضا و به‌گونه‌ای خاص و ‌ای بسا متمایز از نثر صوفیانه، ضرباهنگی پرشتاب از ‌بارت‌های کوتاه نغز و شاعرانه، در کنار روایت‌ها و تمثیل‌های استوار و فضاساز با مضامین بکر و ژرف شکل می‌گیرد و ارزش والای عارفانه و جوهر ناب ادبی می‌یابد.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این درس‌گفتار را به‌صورت زنده ببینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید