• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106254
+
-

تلاش بی‌ثمر برای تئاتر

مرکز هنرهای نمایشی توان حمایت مادی ازگروه‌های نمایشی را ندارد

نمایش
تلاش بی‌ثمر برای تئاتر


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار

بعد از ۵‌ماه تعطیلی تماشاخانه‌ها و بازگشایی برخی از سالن‌های نمایشی، بالاخره خانه تئاتر دست به‌کار شد و بیانیه‌ای را صادر کرد. در این بیانیه که به‌نظر بعد از دیدار مدیران خانه تئاتری‌ با مدیر مرکز هنرهای نمایشی صادر شده، در ۵بند انتقادات و پیشنهادهایی مطرح شده است. هر‌چند شهرام گیل‌آبادی، مدیر خانه تئاتر می‌گوید: «مرکز هنرهای نمایشی حدتوانی دارد و متأسفانه با توجه به بودجه‌ای که دارد می‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد، در این میان دولتمردان سکوت کرده‌اند و صدای تئاتری‌ها به‌جایی نمی‌رسد.»

چرا دیر جلسه را برگزار کردیم
به گزارش همشهری، خانه تئاتر در 2روز گذشته از قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز دعوت کرد تا درباره شرایط و مشکلات معیشتی هنرمندان صحبت کند. شهرام گیل‌آبادی، مدیر خانه تئاتر درباره آنچه در این جلسه مطرح شده، عنوان می‌کند که این یک جلسه بررسی چند‌ماه اخیر بوده و البته یادآور می‌شود که به‌نظر هیچ اتفاقی از سوی دولت و مرکز هنرهای نمایشی نخواهد افتاد. گیل‌آبادی در پاسخ به این سؤال که چرا این جلسه بعد از ۵‌ماه برگزار شده است، به همشهری می‌گوید: «در این مدت جلسات متعددی را با سیاستگذاران و مدیران دولتی داشتیم و در این میان هماهنگی‌های زیادی هم با مرکز هنرهای نمایشی داشتیم تا اطلاعاتمان دقیق و مبسوط باشد. جلسه‌ای که با مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار کردیم، جلسه بررسی ماه‌های اخیر بوده و اینکه در آینده چه باید کنیم.» 

مرکز توانی ندارد
وی در ادامه با توضیح این مطلب که به‌نظر هیچ اتفاقی از سوی مرکز هنرهای نمایشی نخواهد افتاد، می‌گوید: «مرکز نیز اندازه و حد توانی دارد و به اندازه بودجه خود برنامه‌ریزی می‌کند. هم‌اکنون به ۲دسته پاسخگوست؛ اول اجراهایی که روی صحنه بوده و به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نیمه‌کاره ماندند و دسته دوم گروه‌هایی هستند که اجراهایی دارند که قرار شده مرکز ۵۰درصد کمک هزینه را ابتدا بپردازد و ۵۰درصد کمک هزینه بعد از پایان اجرا ارائه شود و باید بگویم که کمک هزینه با حمایت مادی برای ویروس کرونا متفاوت است. البته دسته سومی هستند که قرار بوده اجرا بروند اما برنامه‌ای تدوین نشده و فقط بازبینی شدند؛ هیچ فکری برای آنها نشده است.» گیل‌آبادی اضافه می‌کند: «هم‌اکنون درباره ۷۰۰گروه صحبت می‌کنیم که در چند ‌ماه تعطیلی اخیر به‌خاطر ویروس کرونا کار نکردند و حالا سه‌ماهه دوم تعطیلات تمام می‌شود و با صحبت‌های وزیر بهداشت هنوز درگیر کرونا هستیم و این فعالیت‌های نیمه‌کاره ادامه دارد و گروه‌های بیشتری امسال و حتی سال آینده درگیر هستند. هیچ اتفاقی به لحاظ حمایتی نیفتاده است.» 

تئاتر با سینما، موسیقی و تجسمی فرق دارد
این مدیر می‌گوید: «شرایط برای هنرمندان تئاتر به شکلی است که دیگر هنرها در این ایام تا حدی توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. سینما با اکران آنلاین و راهکاری چون دی‌وی‌دی و... تجسمی با برگزاری نمایشگاه‌ها و محفل‌هایی که وجود دارد یا موسیقی با اجراهای آنلاین و آلبوم و... اما تئاتر چه وضعیتی دارد؛ هنری که با مخاطبانش نفس به نفس است و با شرط حضور مخاطب اجرا دارد. متأسفانه صدای هنرمندان تئاتر به جایی نمی‌رسد و مرکز هم واقعا توانایی به لحاظ مادی ندارد.» به گفته گیل‌آبادی وقتی از پروتکل‌های بهداشتی صحبت می‌شود، باید پروتکل‌های حمایتی نیز اعلام شود.


صدایی در ۵ بند

در این بیانیه که از سوی خانه تئاتر منتشر شده، در بند اول از مسئولان خواسته شده که نگاه صدقه‌دادن به هنرمندان را نداشته باشند و با محترم‌شمردن حق شهروندی آنان جدا از هنرمند بودن، نسبت به تأمین معیشت آنان بودجه‌ مکفی و در ‌شأن را تخصیص دهند. در بند دوم نیز عنوان شده که با توجه به طولانی‌بودن این بیماری (کرونا)، سند چشم‌انداز کاری هنرمندان ‌با تشکیل شوراهای راهبردی در تمام استان‌های کشور تنظیم، مکتوب و اعلام شود. بند سوم به نظام حمایتی پرداخته است؛ نظام حمایتی روشن از گروه‌هایی که در طول این 6‌‌ماه از اجرای آثارشان بازمانده یا در حال آماده‌سازی بوده و یا در نوبت اجرا به‌ سر می‌بردند. همچنین خانه تئاتر در بند چهارم از مطالباتش آورده است: «تمام شاخه‌های اجرایی اعم از تئاتر بزرگسال، کودک و نوجوان، عروسکی، خیابانی، آزاد، دانشجویی در سرتاسر ایران باید به‌طور یکسان از امکانات و مزایای مدنی مانند بیمه و حمایت‌های معنوی بهره‌مند شوند.» در بند آخر نیز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره شده و اینکه اجرای آنلاین در رأس سیاستگذاری‌ها قرار بگیرد و موانع نظارتی و پشتیبانی‌های‌ حقوقی، مادی و معنوی برای احقاق حق هنرمندان در فروش آنلاین باید به فوریت درنظر گرفته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید