• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106173
+
-

پیروز حناچی، شهردار تهران:

مردمی‌ترین چهره‌ها، پاکبان‌ها هستند

زحمات قشری که کار جمع‌آوری و دفن زباله‌ها و زباله‌های عفونی را در دوران بیماری کرونا انجام می‌دهند، زیاد دیده نشده است

گزارش 2
مردمی‌ترین چهره‌ها، پاکبان‌ها هستند

محمد سرابی- خبرنگار

ماسک‌های آلوده، دستکش‌های آلوده و تمام زباله‌ای که در مدت انتشار بیماری کرونا در تهران تولید می‌شود، هر روز جمع‌آوری شده و به مجتمع آراد‌کوه انتقال پیدا می‌کند تا در شرایط کنترل‌شده دفن شود. این روند هیچ‌گاه و حتی زمانی که دستگاه‌های دیگر فعالیت خود را به شکل دورکاری یا نیمه‌تعطیل درآورده بودند، متوقف نشد. اکنون استانداری تهران اعلام کرده‌ که اگرچه درباره انتقال مرکز دفن زباله از آرادکوه مطالعاتی انجام شده است، اما این مجموعه به‌این زودی‌ها منتقل نخواهد شد و همچنان پذیرای زباله‌هایی است که خود می‌توانند باعث افزایش ابتلا به کووید-19 شوند. شهردار تهران نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود و زمانی که از او خواسته شد یک چهره مردمی را انتخاب کند، اظهار کرد: «علاوه بر کادر درمانی، یک قشر بودند که معمولا نامی از آنها برده نمی‌شود. پاکبان‌ها و کسانی که زباله‌های عفونی را جمع‌آوری می‌کردند و کسانی که در بخش دفن زباله‌های عفونی کار می‌کنند، این قشر زحمتکش هستند که برای حفظ سلامتی شهر تلاش می‌کنند.»
پیروز حناچی که در برنامه فرمول یک حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اقدامات شهرداری در 5‌ماه گذشته، گفت: «از ۲ اسفند 1398درگیر بیماری کرونا شدیم و بعد از وزارت بهداشت به‌دلیل تنوع ماموریت‌ها، درگیرترین دستگاه بودیم زیرا همه حوزه‌های خدمات شهری به شکلی با این بیماری مرتبط شدند. شرایط‌مان سخت بود و با ورود بیماری کرونا سخت‌تر هم شد اما در این مدت بهشت زهرا، آتش‌نشانی، مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و حتی فضای سبز مأموریت‌های خاص خودشان را انجام دادند.»
شهردار درباره دیگر اقدامات شهرداری برای کاهش بیماری کرونا، اظهار کرد: «بخش‌های اداری شهرداری در این مدت با یک‌سوم یا ۵۰ درصد دورکاری مشغول کار بودند اما بخش‌های خدماتی در اوج انتشار بیماری در سر کار خود حاضر شدند. اوج آمادگی برای خدمات را هم در ۱۳‌فروردین داشتیم که البته در یک اتفاق خیلی نادر، شهروندان همکاری خوبی نشان دادند و حاضر شدند برای جلوگیری از افزایش بیماری از خانه خارج نشوند. ما مردم شریفی داریم که در سخت‌ترین شرایط نشان داده‌اند که اگر صداقت ببینند، پاسخ درخور می‌دهند. وظیفه همه ما‌ست که در این شرایط تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی نامناسب، هر کاری که از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم.»
او در این برنامه که از شبکه یک صدا‌و‌سیما پخش می‌شد، گفت: «آمار زیاد ابتلا به کرونا در بخش اداری شهرداری به‌دلیل مواجهه زیاد با شهروندان بود که خوشبختانه زود کنترل شد. شهرداری نخستین دستگاهی بود که پیشنهاد ماسک اجباری را در ستاد ملی کرونا داد و وزیر بهداشت و درمان هم از آن استقبال کردند. ماسک اوایل اجباری نبود و فراهم‌کردن آن هم آسان به‌نظر نمی‌رسید. اکنون این شرایط را فراهم کردیم که در ایستگاه‌های اتوبوس به قیمت قابل‌قبول ماسک عرضه می‌شود. در کشورهای دیگر هم استفاده از ماسک الزامی شده است.»
حناچی در پایان صحبت‌های خود گفت: «شرایط کرونایی باعث شد قدر دست‌دادن و در آغوش‌کشیدن عزیزانمان را بدانیم. قدر نفس‌کشیدن بدون ماسک، قدر سلامتی و در کنار هم بودن را بیشتر بدانیم. امیدوارم با رعایت محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.»

کیک جشن تولد نبود
تصویری با عنوان بریدن کیک جشن تولد بهشت‌زهرا در فضای مجازی منتشر شده است اما این مراسم جشن تولد نبود. قبل از کرونا و به‌دلیل اینکه در سال ۱۳۴۹ بنیان بهشت زهرا گذاشته شده بود، می‌خواستیم از زحمات کارکنان این مجموعه تقدیر کنیم. آن عکس شاید یک صدم اتفاقی بود که افتاد و بقیه مراسم قدردانی از کسانی بود که با رعایت فاصله اجتماعی حضور داشتند. متأسفانه فضای مجازی اینگونه است که در آن بی‌رحمانه نقد می‌کند و همه‌‌چیز براساس استنباط نخستین کسی است که پیام را می‌فرستد. این پیام هم همیشه پیام درستی نیست. البته می‌توانستیم مراسم را به شکل بهتری برگزار کنیم تا باعث ایجاد این حاشیه‌ نشود. هدف ما تشکر از زحمات کارکنان بهشت زهرا بود که همین الان هم دو‌برابر شرایط عادی در محیط قرنطینه کار می‌کنند و اینکه یادی کنیم از کسانی که سنگ بنای این مجموعه را گذاشتند.




با مؤسس پارک آب و آتش رفاقت داشتیم
با مهندس بهنام اتابکی از سال‌‌‌63 و از زمان دانشگاه و جنگ رفاقت داشتیم. او از اشخاص بسیار زحمتکش و کاردانی بود و مردم تهران وقتی به منطقه گردشگری عباس‌آباد می‌روند، یادگار زحمات ایشان و همکارانشان در بخش‌های مختلف این مجموعه مثل بوستان آب و آتش و بوستان حضرت ابراهیم(ع) را می‌بینند.

کمک به کاهش آلودگی هوای سارایوو
با شهردار سارایوو در مجمع شهرداران و در شرایطی صحبت کردیم که هنوز در تهران وارونگی هوا نداشتیم، ولی خبر زمانی پخش شد که تهران در اوج آلودگی هوا قرار داشت. وقتی شهردار سارایوو گفت که دچار مشکل آلودگی هوا هستند، من تعجب کردم، چون این شهر در دل جنگل قرار دارد اما او گفت که در زمستان از چوب و مازوت به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. با وجود تمام رنجی که مردم شریف تهران از آلودگی هوا می‌برند، درباره کاهش برخی منابع تولید‌کننده آلودگی دستاوردهایی داشتیم. مثلا اگر قرار بود ذرات معلق با شتابی که قبلا داشت افزایش پیدا کند، شرایط آلودگی خیلی بدتر می‌شد. ما در تهران توانستیم برای کنترل برخی از آلوده‌کننده‌های هوا اقداماتی انجام دهیم و پیشنهاد کردیم با استفاده از ظرفیت شرکت کنترل کیفیت هوا، تجربیات خودمان را انتقال دهیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید