• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 106011
+
-

از اتاق تجارت تا راه‌آهن سراسری

وزیر فواید عامه لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس شورای ملی‌ برد

از اتاق تجارت تا راه‌آهن سراسری

علیرضا احمدی   

پس از تصویب ماده واحده انقراض قاجاریه در مجلس شورای ملی در آبان سال1304، رضاخان در 4اردیبهشت تاجگذاری کرد تا فصل جدیدی در حوزه اقتصاد سیاسی کشور و تشکیل دولت مدرن در ایران آغاز شود. اکنون رضاشاه دیگر هماوردی در عرصه سیاسی کشور نداشت و راه را برای تحقق برنامه‌های خود به‌ویژه در حوزه اقتصاد هموار می‌دید.
یکی از مهم‌ترین تحولات اقتصادی سال1305، تشکیل اتاق تجارت ایران بود. در 16مهرماه برای نخستین بار، اتاق تجارت در ایران تشکیل و حاج حسین‌آقا مهدوی (امین‌الضرب) به ریاست اتاق تجارت تهران انتخاب شد. این اتفاق باعث شد تجار به‌صورت متشکل‌تری مشکلات خود را پیگیری کنند و حتی به دیدار رضاشاه بروند و از عدم‌توازن واردات و صادرات و انسداد تجارت شمال گلایه کنند. 
در ادامه تحولات اقتصادی سال، در آبان‌ماه وزارت فواید عامه لایحه واگذاری خطوط اتوبوسرانی در شهر تهران را به یک شرکت دانمارکی، به مجلس شورای ملی تقدیم کرد تا سنگ‌بنای تحول در حوزه حمل‌ونقل شهری نهاده شود. براین اساس شرکت دانمارکی متعهد می‌شد که 7خط اتوبوسرانی در تهران راه‌اندازی کند. اول دی‌ماه نیز اقدام اقتصادی دیگری خبرساز شد که افتتاح بانک رهنی ایران بود. این بانک با سرمایه 450هزارتومان از محل وجوه تقاعد در محل بانک استقراضی روس آغاز به‌کار کرد.
زمستان 1305 با یک تحول تاریخی در حوزه اقتصاد بهار شد. در اول اسفند مهدی‌قلی هدایت، وزیر فوایدعامه لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری را به مجلس شورای ملی‌ برد. 
اگرچه دکتر محمد مصدق در مجلس با این لایحه مخالفت کرد و گفت که راه‌آهن منافع مادی مستقیم ندارد اما این لایحه در 4اسفند از تصویب مجلس شورای ملی گذشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید