• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105462
+
-

کرونا؛ عامل شکاف در صف جمهوریخواهان

کرونا؛ عامل شکاف در صف جمهوریخواهان

ناتوانی دونالد ترامپ برای مهار شیوع ویروس کرونا و مقاومتش در برابر اجباری‌کردن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، نه‌تنها اعتراض مخالفانش را به‌دنبال داشته، بلکه باعث دوری برخی اعضای سرشناس حزب جمهوریخواه از او نیز شده است.
طی روزهای اخیر، برخی چهره‌های شناخته‌شده حزب جمهوریخواه، راه خود را از ترامپ به‌خصوص بر سر ماسک‌زدن و توصیه‌های کارشناسان بهداشتی ازجمله دکتر آنتونی فاوچی جدا کرده‌اند. وضعیت در ایالت‌های مختلف آمریکا بحرانی است و دونالد ترامپ در کاخ سفید به دور از مشکلات ایالت‌ها تنها بر انتخابات ریاست‌جمهوری و حمله به رقیب دمکراتش متمرکز شده است؛ رقیبی که در نظرسنجی‌ها دست‌کم 8درصد از ترامپ پیش افتاده و همین به کابوس زودهنگام او تبدیل شده است.
فرمانداران ایالت‌ها، حتی آنها که همیشه ساکت بوده‌اند، یکی پس از دیگری در مورد شیوه مدیریت بحران کرونا نظراتی می‌دهند که درست در نقطه مقابل نظرات و سیاست‌های دونالد ترامپ قرار می‌گیرد. اجباری‌کردن ماسک در اماکن عمومی، مهم‌ترین دستوری است که از سوی بسیاری از آنها طی هفته جاری صادر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی حتی از گفت‌وگوی تلفنی فرمانداران با یکدیگر برای هماهنگی اقدامات اتخاذشده برای مقابله با کرونا خبر داده است؛ اتفاقی که در نبود مدیریت واحد از سوی دولت فدرال برای کنترل بحران، به راهکار تازه‌ای برای اداره امور از سوی ایالت‌ها تبدیل شده است. به نوشته این روزنامه، فرمانداران ایالتی ترجیح می‌دهند مسائل خود را به‌جای آنکه با ترامپ در میان بگذارند، با معاون او یعنی مایک پنس وارد مذاکره شوند. پنس در جریان بحران کرونا هم‌نظر با رئیسش بوده اما به اعتقاد برخی از سیاستمداران، پنس برخلاف ترامپ هنوز گوش شنوا دارد. نیویورک‌تایمز به نقل از دیوید کارنی، مشاور فرماندار تگزاس، نوشته است: «به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور دیگر از ماجرای ویروس خسته شده است.» به گفته او فرماندار تگزاس در طول هفته 2 تا 3مرتبه با مایک پنس در تماس است و مسائل و درخواست‌هایش را از او دنبال می‌کند.
نیویورک‌تایمز به نقل از افراد مطلع نوشته که اعضای جمهوریخواه مجلس سنا در مذاکرات خصوصی خود با مقام‌های دولتی خواستار برگزاری مجدد نشست‌های خبری دکتر آنتونی فاوچی، ویروس‌شناس معروف آمریکایی، در مورد وضعیت شیوع کرونا در آمریکا هستند؛ جلساتی که از چند هفته قبل به دستور ترامپ دیگر برگزار نمی‌شوند. ترامپ دیروز هم در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره دکتر فاوچی گفت: «خب او اشتباهاتی کرد. من با او حرف می‌زنم؛ همین دیروز با او مفصل تلفنی حرف زدم. ولی خب او کمی هم آشوب‌طلب است.» به‌نظر نمی‌رسد دست‌کم طی هفته‌های پیش رو، آمریکایی‌ها بار دیگر بتوانند در نشست‌های توجیهی از توصیه‌های دکتر فاوچی برای مقابله با کرونا بهره بگیرند.
میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا، سرشناس‌ترین جمهوریخواهی است که تاکنون راهش را از ترامپ جدا کرده است. مک‌کانل اعلام کرده که برخلاف نظر ترامپ، کاملا به ماسک‌زدن اعتقاد دارد. او همچنین تأکید کرده که به توصیه‌های دکتر فاوچی به‌طور دقیق عمل می‌کند. مک‌کانل همچنین از مردم آمریکا هم خواسته به‌ نظرات کارشناسی دکتر فاوچی عمل کنند. او در جمع خبرنگاران گفت: «کاملا مشخص است که این ویروس قرار نیست فعلا از بین برود و تا زمان ساخته‌شدن واکسن آن باید با آن کنار آمد و به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد.»
سخنان رهبر اکثریت جمهوریخواه در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ در سخنانش طی روزهای اخیر بارها تأکید کرده که ویروس کرونا به‌زودی شکست می‌خورد و به همین دلیل نباید اقتصاد و کسب‌وکار‌ها را تعطیل کرد. ترامپ افزایش آمار مربوط به مبتلایان در آمریکا را هم به‌دلیل افزایش تست‌های انجام‌شده می‌‌داند. کارشناسان اما معتقدند موج دوم کرونا به آمریکا رسیده و افزایش تعداد مبتلایان و همچنین بالارفتن آمار مرگ‌و‌میرها به‌دلیل آغاز همین موج دوم است. شمار مبتلایان در آمریکا به 4میلیون نفر نزدیک شده و آمار مرگ‌و‌میر هم از 143هزار نفر گذشته است.
گری هربرت، فرماندار جمهوریخواه ایالت یوتا در جنوب غرب آمریکا دیروز به همراه تعداد دیگری از فرمانداران جمهوریخواه در یک نشست ویدئویی با مایک پنس از او خواسته‌اند مانع «بی‌تفاوتی» دولت در قبال بحران کرونا شود. به گفته آنها، درصورتی که ترامپ و دیگر مقام‌های دولتی ماسک بزنند، مدیریت شرایط برای آنها در ایالت‌ها آسان‌تر می‌شود. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که مردم در ایالت‌های مختلف به‌شدت بر سر ماسک‌زدن یا نزدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو دسته شده‌اند. اغلب افرادی که هوادار ترامپ هستند، مثل خود او ماسک‌زدن را بی‌معنی می‌دانند و حتی در مهمانی‌ها و گردهمایی‌ها بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی شرکت می‌کنند. در روزهای اخیر، خبرهای متعددی از درگیری در فروشگاه‌هایی که زدن ماسک برای مشتریان را اجباری کرده‌اند منتشر شده است. اغلب این افراد جزو هواداران ترامپ بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید