• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105454
+
-

فعال‌نمایی در اوج کرونا

مدیران ارشد ورزش بدون توجه به خطر شیوع دوباره ویروس کرونا از اردوی ورزشکاران المپیکی بازدید می‌کنند و برای عکس یادگاری در افتتاحیه سالن‌های ورزشی با هم مسابقه می‌دهند

فعال‌نمایی در اوج کرونا

لیلی خرسند

کرونا ورزش را نیمه‌تعطیل کرده است. هر روز یکی از فدراسیون‌های جهانی و آسیایی، از لغو مسابقات خبر می‌دهند، حتی این تردید وجود دارد که بازی‌های المپیک توکیو با وجود تعویق یکساله برگزار نشود اما مسئولان ورزش در ایران، به‌نظر می‌رسد که خیلی این بحران را جدی نگرفته‌اند؛ آنها امروز از یکی دو فدراسیون ورزشی بازدید می‌کنند و فردا قیچی به دست، در یکی از شهرهای ایران روبان آغاز به‌کار پروژه‌ای را می‌برند.
در ایران هم مثل دیگر کشورها بیشتر مسابقات تعطیل شده، بازی‎های لیگ برتر فوتبال بدون تماشاگر برگزار می‌شود، لیگ‌های رشته‌های دیگر نیمه کاره مانده‌اند، اعضای مجامع فدراسیون‌ها غیرحضوری جلسه برگزار می‌کنند، باشگاه‌ها و استخرها به‌جز چند هفته، بیشتر روزهای ماه‌های اخیر بسته بوده‌اند، برخی از اردوهای تیم ملی مجازی برپا می‌شود و... اما هنوز مسئولان ورزش در صحنه هستند.یک نگاه به کانال‌های تلگرامی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، کافی است تا مشخص شود که آنها چه روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند.
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک تا قبل از اینکه پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی به کرونا مبتلا شود، به‌همراه 9نفر از معاونان و مدیران کمیته، بازدیدهایی از فدراسیون‌ها داشت؛ والیبال، قایقرانی، وزنه‌برداری، دوچرخه‌سواری و... این بازدیدها غیراز جلسات حضوری است که در کمیته برگزار می‌شود. بعد از اینکه فخری به بیماری کرونا مبتلا شد و مسئولان ورزش حتی برای بستری شدن او در بیمارستان به زحمت افتادند، مسئولان کمیته هم دیگر بازدیدی نداشته‌اند اما جلسات همچنان در حال برگزاری است.فخری تنها کسی نبود که در کمیته کرونا گرفته. روزهای گذشته گفته شد که چند کارمند و مدیر دیگر هم به کرونا مبتلا شده‌اند.
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش هم روزهای شلوغی را پشت‌سر گذاشته است. او چند روز پیش به همراه معاونان و مدیرانش به خراسان جنوبی رفت تا 13پروژه در این استان را افتتاح کنند. او و معاونانش برای این افتتاح حتی به شهرهای کوچک و روستاها هم رفتند. عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزیر برای افتتاح یک زمین چمن مصنوعی به روستای زول رفته بود.قبل از سفر به خراسان، معاونان وزیر بازدیدهای دیگری هم داشتند. مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی از فدراسیون‌های قایقرانی، والیبال، تیراندازی، اسکیت و... دیدن کرده بودند. حتی کاوه احمدی، مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش هم از این بازدیدها سهم داشت. او در برنامه‌های جداگانه به فدراسیون اسکیت، تیراندازی، قایقرانی، بسکتبال و دوچرخه‌سواری سر زده بود.در وزارت ورزش هم بیماران کرونایی کم نبوده‌اند. گفته می‌شود چند نفر از کارمندان و مدیران وزارتخانه در قرنطینه دوران درمان را سپری می‌کنند. آخرین نفری که خبر ابتلای او به کرونا منتشر شد، جمشید تقی‌زاده، معاون امور حقوقی مجلس و هماهنگی استان‌ها بود. قرار بود او هم به‌همراه وزیر به خراسان جنوبی برود اما در پیامی عذرخواهی کرد که به‌خاطر ابتلا به کرونا نمی‌تواند درجمع تیم همراه باشد.
عکس‌های این بازدیدها و افتتاحیه‌ها در همین کانال‌های تلگرامی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک موجود است، عکس‌هایی که نشان می‌دهد بیشتر تشریفاتی که در روزهای عادی برای استقبال از مسئولان رده بالای ورزش معمول بوده، در روزهای کرونایی هم پابرجاست. استاندار خراسان جنوبی از وزیر و مدیرانش استقبال کرده و یا همه عوامل فدراسیون به پیشواز صالحی‌امیری و همراهانش رفته‌اند. در برخی از عکس‌ها می‌بینیم که پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت نشده‌اند؛ همه در نزدیک‌ترین فاصله کنار هم ایستاده‌اند تا عکس یادگاری بگیرند.
ورزشی‌ها هم ستاد کرونا تشکیل داده‌‌اند، شعار می‌دهند، اطلاعیه صادر می‌کنند اما آیا خود آنها به شعارهایشان پایبند هستند؟ به حتم سلطانی‌فر و معاونانش قبل از اینکه عازم خراسان شوند، جلسه‌هایی با تقی‌زاده داشته‌اند یا صالحی‌امیری، با فخری در ارتباط نزدیک بوده، این دو نمی‌توانند ناقل کرونا باشند؟
از روزهای اولی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، توصیه‌ مهم این بود که رفت‌وآمدها، سفرها و دیدارها به حداقل برسد، دلیل این توصیه جلوگیری از انتقال ویروس بود.
شاید گفته شود مسئولان ورزش برای احترام به مدیران زیرمجموعه‌شان خطر سفر و بیماری را به جان می‌خرند تا پروژه‌ای را در شهری یا روستایی افتتاح کنند یا اینکه احساس مسئولیت می‌کنند و حاضرند برای نظارت بر کار فدراسیون‌ها هر روز از نزدیک، اوضاع را کنترل کنند اما در روزهایی که ورزش تعطیل است، چه عجله‌ای برای افتتاح زمین چمن یا استخر و مجموعه ورزشی است؟ در شرایطی که اردوهای تیم ملی برگزار نمی‌شود، چه ضرورتی است که آنها بخواهند تمرینات تیمی را زیرنظر بگیرند؟
روسای فدراسیون‌ها، نمایندگان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هستند، آیا آنها نمی‌توانند به مدیران بالادستی گزارش کار دهند؟
کانال‌های تلگرامی کمیته و وزارت پر از عکس‌های مدیرانی است که تنگاتنگ هم ایستاده‌اند تا در همین روزهای بحران زده هم نشان دهند که فعال هستند، شاید دلیل این همه فعال‌نمایی، تکمیل همین آلبوم عکس و نوشتن گزارش عملکرد روزانه پربار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید