• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105244
+
-

نزول 103هزار میلیارد تومانی بازار سهام

با نزول 32هزار واحدی شاخص بورس در مبادلات دیروز بیش از 103هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و ارزش معاملات هم نزدیک به 36درصد افت کرد.
به‌گزارش همشهری، در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با 32هزارو548واحد کاهش معادل 1.77درصد افت کرد و به یک‌میلیون 809هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این میزان نزول ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس 103هزار تومان کاهش یافت و جمع کل ارزش کل معاملات بورس و فرابورس هم با 36درصد کاهش به 18هزارو164 میلیارد تومان رسید.
پیش از این تحلیلگران بر این باور بودند که به‌دلیل رشد قیمت دلار شاخص کل بورس تهران تا مرز 2میلیون واحد رشد خواهد کرد اما از هفته قبل با افزایش نرخ سود بانکی معادلات تغییر کرد و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل نزول بازار سهام در مبادلات دیروز ناشی از همین موضوع باشد. درادبیات اقتصادی افزایش نرخ سود بانکی یک سیاست انقباضی تلقی می‌شود و می‌تواند جریان ورود نقدینگی به بازار سهام را کند کند. به‌نظر می‌رسد از نظر تکنیکی شاخص کل بورس تهران وارد یک دوره اصلاح شده است. در مبادلات روز گذشته شرکت‌هایی که ظرف چند‌ماه گذشته بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند زمینه‌های نزول شاخص را فراهم کردند و افت ارزش سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، هلدینگ خلیج‌فارس، پالایش نفت تبریز و تاپیکو منجر به افت شاخص بورس به میزان 23هزار واحد شد. در مبادلات روز گذشته ارزش سهام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های خودرو‌سازی‌ که ظرف هفته‌های قبل رهبری بازار را در اختیار داشتند با بیشترین نزول مواجه شدند. دیروز همچنین معاون اقتصادی شرکت راه‌آهن از برنامه‌های این سازمان برای عرضه اولیه ۴شرکت در بورس تا پایان امسال خبر داده است. ایمیدرو نیز اعلام کرد درنظر دارد سهام شرکت‌های آلومینای ایران، جاجرم، فولاد آذربایجان و اپال پارسیان سنگان را در بورس عرضه کند. همچنین آنطور که وزیر راه اعلام کرده است این وزارتخانه درنظر دارد تامین مالی بخشی از پروژه‌های بخش مسکن را از طریق بورس انجام دهد. به گفته محمد اسلامی این وزارتخانه در حال مذاکره با بورس برای تامین مالی 12پروژ زیرساختی است و اولویت نخست در گام اول تامین مالی پروژه‌های آزاد راهی و ره آهن است. قرار است این تامین مالی از طرق صندوق‌های زمین و ساختمان انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید