• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105156
+
-

بحران نظرسنجی‌ها برای ترامپ

بحران نظرسنجی‌ها برای ترامپ


کمتر از 4‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها به هیچ‌وجه خوب نیست و همین موضوع باعث شده او رئیس ستاد انتخاباتی‌اش را برکنار کند تا شاید تغییری در فضای انتخابات ایجاد شود.
فاصله دونالد ترامپ با رقیب دمکراتش یعنی جو بایدن، دست‌کم در 3نظرسنجی معتبر ملی در آمریکا دورقمی شده است. نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک فاصله را 15درصد نشان می‌دهد. در این میان، نمودار نظرسنجی وب‌سایت RealClearPolitics که برایند تمامی نظرسنجی‌های آمریکا در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری است، فاصله را 8.6درصد نشان می‌دهد. به هر حال، با هر متر و معیاری، وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌‌ها به یک وضعیت بحرانی شبیه است؛ چرا‌که به نوشته وب‌سایت خبری-تحلیلی «هیل»، در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد پیروز هرگز در سال انتخابات چنین وضعیتی در نظرسنجی‌ها نداشته است.
اکنون به انتخاب ترامپ، «بیل استیپین» جایگزین «برد پارسکیل» شده تا پنجمین فردی باشد که طی این سال‌ها این سمت را در دست می‌گیرد. استیپین از سیاستمداران جمهوریخواه است و در ستاد انتخاباتی ترامپ، معاون پارسکیل بود. گفته می‌شود اغلب سیاستمداران نزدیک به دونالد ترامپ، حضور برد پارسکیل در رأس ستاد انتخاباتی او را دلیل عقبگردش در نظرسنجی‌ها دانسته‌اند و به همین دلیل پیشنهاد تغییر او را مطرح کرده‌اند. ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ و جرد کوشنر داماد او که هر دو از مشاوران کاخ سفید هستند، ازجمله این افراد بوده‌اند.

شاید به اعتقاد اطرافیان ترامپ چاره کار تغییر رئیس ستاد انتخاباتی باشد، اما به‌نظر می‌رسد واقعیت این است که اوضاع رئیس‌جمهور آمریکا به‌دلیل عملکرد دولتش در ماجرای شیوع ویروس کرونا بحرانی شده است. کرونا جان 140هزار‌نفر را در آمریکا گرفته و هیچ چشم‌اندازی از بهبود وضعیت مقابله با آن هم وجود ندارد. همزمان، اقتصاد آمریکا هم به کما رفته و روزبه‌روز بر شمار بیکاران اضافه می‌شود. فارغ‌ از اینها، جامعه آمریکا به‌شدت به موازات خطوط نژادی چند‌پاره شده است و اعتراضات به رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه سیاهپوستان در اغلب ایالت‌ها همچنان ادامه دارد. غیر از اینها، طی هفته‌های اخیر اتفاقات دیگری هم در فضای سیاسی آمریکا افتاده که هیچ کدام به نفع ترامپ نبوده است. تجمع انتخاباتی ‌ماه قبل هواداران ترامپ برخلاف تبلیغات گسترده‌ای که برای آن شده بود، با استقبال خوبی روبه‌رو نشد. این در حالی است که ستاد انتخاباتی او اعلام کرده بود بیش از یک‌میلیون بلیت فروخته شده است. هفته قبل، دیوان عالی آمریکا هم با صدور حکمی، ترامپ را موظف به تحویل اسناد مالیاتی‌اش کرد. براساس این حکم، اکنون دادستان نیویورک مجاز به بررسی سوابق مالیاتی ترامپ شده است؛ مسئله‌ای که با مخالفت شدید او طی 3سال گذشته روبه‌رو بوده است. چند روز قبل از آن، انتشار کتاب جان بولتون در مورد تجربه حضورش در کنار ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی، لرزه به فضای سیاسی آمریکا انداخت. در این کتاب، بولتون اسراری را فاش کرده که بی‌کفایتی ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهور را اثبات می‌کند. در کنار اینها، انتشار کتاب مری ترامپ، برادرزاده رئیس‌جمهور، را هم نباید از یاد برد. این کتاب که با عنوان «بسیار گفته‌شده اما هنوز کافی نیست؛ چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را پدید آورد» منتشر شده، یک افشاگری بی‌سابقه درباره مسائل خانوادگی دونالد ترامپ است. حدود یک‌میلیون نسخه از این کتاب در روز اول انتشار به فروش رفت. ترامپ سعی کرد جلوی انتشار هر دو کتاب بولتون و برادرزاده‌اش را بگیرد، اما دادگاه نظر دیگری داشت و مجوز انتشار را صادر کرد. موضوع نگران‌کننده برای اطرافیان ترامپ تنها عقب‌افتادن او از بایدن در نظرسنجی‌ها نیست؛ مسئله این است که روند نظرسنجی‌ها به ضرر ترامپ پیش‌ می‌رود و هر روز و هر هفته فاصله او با بایدن بیشتر می‌شود. با این حال، بیل استیپین دیروز با ارسال نامه‌ای به اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ سعی کرد به تقویت روحیه آنها کمک کند. او در نامه‌اش نوشته است: «109روز باقی مانده و ما باید همه این 109روز را ببریم تا در نهایت دونالد ترامپ پیروز انتخابات باشد. همان‌هایی که در سال2016 با نظرسنجی‌های خود تلاش می‌کردند هیلاری کلینتون برنده میدان باشد، امروز هم دست به‌کار شده‌اند؛ اما این کار دیگر جواب نمی‌دهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید