• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105110
+
-

پس از برنامه همکاری ایران و چین اتفاق افتاد

افزایش همکاری‌های دوجانبه با روسیه

روحانی در تماس تلفنی با پوتین خواستار همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی شد

افزایش همکاری‌های دوجانبه با روسیه

رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلفنی سال99 خود با رئیس‌جمهور روسیه درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با این کشور، تداوم برجام، نشست صلح سوریه و مبارزه با ویروس کرونا صحبت کرد. این تماس تلفنی حدود 3هفته پس از تأیید برنامه 25ساله همکاری‌های جامع ایران و چین در اول تیرماه برقرار شد. روابط نزدیک‌تر با این 2کشور به‌طور جدی‌تری پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران دنبال شده است. حسن روحانی در تماس تلفنی پنجشنبه‌خود با ولادیمیر پوتین از مواضع روسیه در حمایت از برجام و مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا قدردانی و بر توسعه و تعمیق روابط تهران - مسکو در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
رئیس‌جمهور دوم اردیبهشت‌ماه امسال در نخستین تماس تلفنی خود با پوتین با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین‌المللی پول، گفته بود: «امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند.» براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین پنجشنبه 26تیرماه توسعه همکاری‌های دوجانبه و متوازن با مسکو را در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مورد تأکید قرار داد و از رایزنی‌ها و مذاکرات مسئولان 2کشور برای اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ابراز خرسندی کرد. او در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران 3کشور ایران، روسیه و ترکیه با هدف برقراری صلح و ثبات و آرامش در سوریه، بر ضرورت ادامه همکاری‌های 3کشور در روند آستانه برای تحقق این هدف به‌ویژه در زمینه مسائل انسانی تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و اجرای کامل برجام به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی برای طرفین امضاکننده آن، بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و اقدامات و تلاش‌های اخیر آمریکا برای مقابله با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرد. روحانی همچنین با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران و دیگر کشورهای جهان و اوج‌گیری دوباره این ویروس طی یک‌ماه گذشته، بر ضرورت همکاری 2کشور و تبادل تجربیات در مقابله با این بیماری تأکید کرد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگو در تشریح مواضع این کشور درخصوص برجام گفت: همچون 5 سال گذشته از این سند بین‌المللی حمایت می‌کنیم و بر اجرا و حفظ آن اصرار داریم.
ولادیمیر پوتین همچنین توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: از همکاری با ایران در زمینه مقابله با بیماری کرونا و تبادل تجربیات استقبال می‌کنیم. رئیس‌جمهور روسیه همچنین در این گفت‌وگو بر تداوم حمایت‌های این کشور از مواضع ایران در مجامع بین‌المللی تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید