• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105052
+
-

انقلابی‌ها و امیدی‌ها در مسیر تعامل

رئیس مجلس: به‌دنبال مچ‌گیری نیستیم و نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم به دولت کمک کنیم/ رئیس‌جمهور: قوای سه گانه سه هدف ندارند، یک هدف واحد دارند و آن خدمت به مردم است

انقلابی‌ها و امیدی‌ها در مسیر تعامل

50روز بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم، نمایندگان انقلابی و دولت امید هرچند دل خوشی از مواضع سیاسی یکدیگر ندارند، اما در مسیر تعامل و همراهی هم قرار گرفتند. اگرچه طی روزهای گذشته رودررویی بهارستان و پاستور با کلید زدن طرح استیضاح حسن روحانی در رأس دولت، نقد مستمر اوضاع اقتصادی کشور و زیر سؤال بردن عملکرد دولت در نطق‌های نمایندگان و در هجمه بی‌سابقه جمعی از نمایندگان به وزیر امور خارجه به اوج خود رسیده بود اما 2 روزی می‌شود که نشانه‌های همراهی 2 قوه با هم ظاهر شده‌ و گو اینکه 2 قوه قصد دارند مواضع سیاسی و انتخاباتی‌شان را به همان کارزارهای انتخاباتی محدود کنند و در عمل مکمل هم باشند.روندی که بعد از توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار مجازیشان با نمایندگان مورد توجه قرار گرفته است؛ چنانکه دیروز مجلسی‌ها در بیانیه‌ای خطاب به ایشان اعلام کردند: از حسن توجه و لطف و محبت پدرانه حضرتعالی در حق مجلس یازدهم و نمایندگان مردم شریف عزیز و سربلند ایران در این مجلس صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم در ادامه این مسیر با تأسی به توصیه‌های حضرتعالی بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده عظیمی که در کشور وجود دارد در جهت بهبود زندگی مردم به‌ویژه محرومان و مستضعفان عمل نماییم.در کنار این بیانیه که تبعیت مجلس از توصیه‌های رهبری را هویدا می‌کند سخنان اخیر محمدباقر قالیباف در رأس مجلس از یک سو و منتفی شدن بحث استیضاح روحانی توسط منتقدانش در مجلس از سوی دیگر موید بازسازی مسیر بهارستان حرکتی در قبال پاستور است.قالیباف در نخستین مصاحبه رسانه‌ای خود بعد از نشستن بر کرسی ریاست مجلس در بحث تعامل قوا با هم با تأکید بر اینکه مکلفیم دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف کنیم، گفت: البته من معتقدم که رضایت حضرت آقا در این شرایط این است که غمخوار مردم باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم، رئیس مجلس در ادامه افزود: به‌دنبال مچ‌گیری نیستیم و نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم به دولت کمک کنیم، اما اگر ببینیم کاری روی زمین مانده و گره از مشکلات مردم باز نمی‌شود، مماشات نمی‌کنیم.در بحث استیضاح رئیس‌جمهور هم جواد نیک بین، نماینده کاشمر و از طراحان طرح استیضاح رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه 10نماینده‌ای که پیگیر استیضاح روحانی بودند، از پیگیری طرح اعلام انصراف کردند به تسنیم خبر داده است: با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به دولت برای رفع مشکلات، تصمیم گرفتیم به جای طرح استیضاح، طرح‌های اقتصادی را دنبال کنیم.بهارستانی‌ها در حالی به سمت همراهی و تعامل با دولت تغییر مسیر داده‌اند که پیش‌تر و در روز افتتاحیه مجلس یازدهم حسن روحانی در نطقش اعلام کرد که برای حل مشکلات کشور دست برادری و تعامل دراز می‌کند و خواستار همراهی 2 قوه با هم برای حل مشکلات کشور شده؛ موضعی که از سوی مجلس تا‌کنون نادیده گرفته شده بود.

تفکیک صمت نخستین گام تعامل
ورای انصراف مجلس از فراخواندن روحانی به بهارستان، به‌نظر می‌رسد نخستین گام‌ها برای اثبات همکاری 2 قوه با بحث تفکیک وزارت صمت کلید بخورد و شکستن طلسم این خواسته دولت که قریب به 3 سال است معطل مانده است، از سوی مجلس یازدهمی‌ها کلید بخورد.در همین راستا، دیروز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: منتظر هستیم که نمایندگان مجلس یازدهم، مصوبه مجلس قبلی مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی را تعیین تکلیف کنند و آقای رئیس‌جمهور براساس آن یک یا دو وزیر به مجلس معرفی کند.او افزود: نمایندگان مجلس دهم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را تصویب کردند که در شورای نگهبان نسبت به تبصره یک این طرح ایراد گرفته شد که درصورت تبدیل این طرح به مصوبه و قانون، رئیس‌جمهور باید یک یا دو وزیر معرفی کند.امیری ادامه داد: این طرح اکنون در مجلس شورای اسلامی است و مصوبات مجلس که مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد، مادامی که ایراد آن رفع نشود، در دستور کار مجلس خواهد ماند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من در این‌باره با آقای قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و با رئیس کمیسیون اجتماعی که کمیسیون تخصصی ذیربط است صحبت داشتم و منتظر هستیم این مصوبه در اسرع وقت تعیین تکلیف شود که آقای رئیس‌جمهور براساس آن برای معرفی یک یا دو وزیر تصمیم بگیرد. بحث تعامل دو قوه به رغم جدایی و رودررویی مشی سیاسی‌شان در حالی در دستور کار قرار گرفته است که همچنان جمعی درصدد بر هم زدن این روند هستند و برای جدل و ایجاد مناقشه مجلس و دولت تلاش می‌کنند، چنانچه بعد از نشست سران قوا در پاستور شایعه بگو مگوی قالیباف و روحانی خبرساز شد و چنان بازتاب یافت که سخنگوی دولت را وادار به اظهارنظر و تکذیب شایعه کرد. علی ربیعی در رد این شایعه در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: باکمال ناباوری خبری جعلی از جلسه سران قوا دیدم. از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشته و تمام مذاکرات را نوشته‌ام. 15نفر از 3 قوه در آن جلسه بودیم، حتی یک کلمه از این خبر کذب صحت ندارد. جلسه پر از همراهی و همدلی بود. تردید ندارم جریانی در کمین هرگونه روزنه امیدآفرین در مردم نشسته است.

   قوای سه‌گانه یک هدف واحد دارند
رئیس‌جمهور در تشریح ضرورت‌های همکاری و هماهنگی میان قوا یادآور شد: همه ما می‌دانیم در کشور ما طبق قانون اساسی تفکیک قوا داریم و 3قوه به‌نوعی در فعالیت خودشان در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند اما این تفکیک قوا و این استقلال اولا به‌معنای تعارض قوا نیست و ثانیا به‌معنای اهداف مستقل نیست. بلکه، قوای سه‌گانه هرکدام وظایفی دارند. وظایف خودشان را در قانونگذاری، در نظارت، قضاوت، عدالت، اجرا و بار اجرا را بر دوش گرفتن انجام می‌دهند اما 3هدف ندارند بلکه یک هدف واحد دارند و آن هدف خدمت به مردم است. روحانی با بیان اینکه همه قوای سه‌گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذارند، نه چیز دیگری، تأکید کرد: اگر از تریبون دولت صحبت می‌کنم این امانتی است که مردم در اختیار ما گذاشتند و اگر تریبونی در اختیار مجلس شورای اسلامی است، مردم به امانت در اختیار گذاشتند و اگر در اختیار قوه قضاییه است مردم اینها را به ما امانت دادند. این تریبون‌ها برای این است که درد و مشکل مردم و راه‌حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم و اگر خدایی ناکرده از تریبون بخواهیم به‌عنوان فضای مبارزات حزبی و جناحی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه‌ای به ما نداده‌اند. او ابراز امیدواری کرد «کاملا امیدوارم در جلساتی که با روسای 2قوه دیگر داریم، یک بیان داریم، همه یک هدف داریم و تبیین می‌کنیم و ما باز هم به‌عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قوه قضاییه دست دوستی را دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید