• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104253
+
-

افزایش بی‌سابقه آمار فوتی‌‎های کرونا

هشدارها نسبت به وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در کشور در حالی ادامه دارد که در تهران مرگ‌ومیر روزانه بر اثر کووید-19 رکورد شکسته است. ماسک اجباری، تصمیم دیرهنگام دولت بر صورت تعداد زیادی ازمردم نشسته اما آنچه این روزها در بیمارستان‌ها و بهشت‌زهرای تهران می‌گذرد نتیجه عادی‌سازی هفته‌های گذشته است؛ بیماران بدحال، مرگ‌ومیرهای پی در پی و تست‌هایی که یکی پس از دیگری مثبت می‌شوند.
دیروز سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا گفت که آمار فوتی‌های کرونا به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که مقایسه آمار رسمی که روزانه اعلام می‌شود هم گویای آن است که مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در 15روز اول تیر در مقایسه با 15روز اول خرداد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. خبرگزاری تسنیم دیروز این آمارها را روی نمودار آورد و نشان داد افزایش آمار مرگ‌ومیر عددی 132درصدی را نشان می‌دهد؛ در نیمه اول خرداد تعداد فوتی‌های کرونایی 888نفر بوده درحالی‌که در نیمه اول تیر تعداد کل مرگ‌ومیرها به 2064نفر رسیده است. همه اینها در حالی است که مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است که آمار مرگ‌ومیرهای کرونا از این تعداد بالاتر است چرا که برخی افراد بر اثر کرونا جانشان را از دست می‌دهند اما چون بیماری در آنها تشخیص داده نشده و برای مثال پس از مرگ به بیمارستان رسیده‌اند، دلیل مرگشان کرونا ثبت نمی‌شود. هشدارهای دیروز رئیس سازمان بهشت‌زهرا نگران‌کننده است چرا که معروف‌‎ترین قبرستان تهران، یکی از گلوگاه‌هایی است که نبض مرگ‌ومیر کرونا را زیر دستش دارد. سعید خال، رئیس این سازمان می‌گوید که پس از فروکش ۸۰روزه کرونا در تهران، دوباره شمار فوتی‌ها در هر روز افزایش چشمگیری یافته است.
خال گفت: «بیماری کرونا دوباره شایع شده و وضعیت نگران‌کننده‌ای پیش روی ماست. اعداد و ارقامی که برای فوتی‌های کرونا ثبت می‌شود در 75روز گذشته بی‌سابقه بود و اگر پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت نشود تهران به شرایط سخت بازخواهد گشت.»
در ماه‌های گذشته اعلام آمار تفکیکی استان‌ها ممنوع شده است. آمار ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه صرفا به‌صورت کشوری اعلام شده و شدت ابتلا به کرونا در مناطق مختلف کشور از طریق یک طیف رنگی از سفید تا قرمز روی نقشه کشور اطلاع‌رسانی می‌شود. درباره اینکه روزانه چند نفر در تهران بر اثر کرونا جانشان را از دست می‌دهند، اطلاعات شفافی منتشر نشده اما پیگیری‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد این آمار در روزهای اخیر از عدد 50نفر در روز بالاتر رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید