• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104178
+
-

ما برگشتیم

سالن‌های تئاتر انگلیس در حالی بازگشایی می‌شوند که اجرای زنده در آنها ممنوع است

فرهنگی
ما برگشتیم


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

بریتانیا خود را برای تجربه متفاوتی در سیاست‌های فرهنگی آماده می‌کند. دولت بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده بود که بازگشایی مراکز فرهنگی از 14تیر آغاز خواهد شد. بازگشایی سالن‌های سینما در اسکاتلند هم قدری دیرتر در 15ژوئیه(25تیر) انجام خواهد گرفت. در منطقه ولز و ایرلند شمالی نیز همچنان تاریخ بازگشایی سینماها نامشخص است و تصمیمی قطعی در این‌باره گرفته نشده است. کمپانی‌های بزرگ مالک سالن‌های سینما نظیر «سینه‌ورلد» و «ووئه» نیز از تاریخ 31ژوئیه (10مرداد)، سالن‌های خود را بازگشایی خواهند کرد. دولت بریتانیا همچنین مجوز بازگشایی موزه‌ها و گالری‌های هنری در این کشور را صادر کرده و این اماکن فرهنگی مجاز به بازگشایی از روز 4ژوئیه (14تیر) هستند. گالری ملی لندن که پس از شیوع کرونا در این کشور تعطیل شده بود، قرار است روز 8ژوئیه (18تیر) گشایش یابد. آکادمی سلطنتی هنر لندن نیز قرار است 9ژوئیه (19تیر) بازگشایی شود. بازگشایی سینماها و سالن‌های سینما اما طبق ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده توسط دولت بریتانیا شامل یک استثنا خواهد بود؛ طبق دستورالعمل دولت، در هیچ‌یک از اماکن فرهنگی تا اطلاع ثانوی نباید برنامه زنده اجرا شود؛ ازجمله اجرای نمایش‌های تئاتر و کنسرت‌های موسیقی. هم‌اکنون سؤالی اساسی ذهن مدیران و گردانندگان سالن‌های نمایش تئاتر را به‌خود مشغول کرده است؛ اینکه  اگر اجرای برنامه زنده ممنوع است، چرا باید سالن‌های محل اجرای نمایش بازگشایی شوند؟

تغییر کاربری
به گزارش گاردین، آلکس کلیفتون، مدیر سالن تئاتر «استوری هاوس چستر» می‌گوید: برای ما بسته نگه داشتن این مجموعه کمتر هزینه داشت. ما اکنون هزینه‌ای اضافی را جهت تغییر کاربری سالن اجرای نمایش تئاتر این مجموعه و تبدیل موقت آن به سالن سینما متحمل شده‌ایم. در روز 4ژوئیه تماشاگرانی که وارد این سالن شدند، متوجه تغییر کاربری آن از یک سالن محل اجرای نمایش به یک سالن سینما شدند. آلکس کلیفتون می‌افزاید: این سینما به همراه کتابخانه و رستورانش افتتاح خواهد شد اما تعداد تماشاگران حاضر در این مجموعه، بسیار کمتر از ظرفیت واقعی خواهد بود؛ چراکه آنها ناگزیر خواهند بود فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. به گفته کلیفتون مردم می‌خواهند پس از چندین ‌ماه قرنطینه و دوری ارتباط اجتماعی خود را دوباره برقرار کنند. آنها برای این منظور نیاز به مکانی دارند که در آن از نظر بهداشتی احساس امنیت داشته باشند و بتوانند ارتباطات اجتماعی خود را در محیطی سالم برقرار کنند. وظیفه شهروندی ما ایجاب می‌کند که چنین شرایطی را برایشان فراهم کنیم.

برنامه برای آینده
در منچستر نیز مجموعه فرهنگی «هوم» که پنجمین سالگرد گشایش خود را در دوران قرنطینه جشن گرفت، قرار است سالن سینما و رستورانش را در 4سپتامبر (14شهریور) بازگشایی کند. گالری و فضاهای اجرای نمایش در این مجموعه دیرتر و طبق زمانبندی تعیین شده توسط دولت بازگشایی خواهند شد. درواقع فضای اجرای نمایش در این مجموعه زمانی گشایش خواهد یافت که اجازه اجرای برنامه‌ها و نمایش‌های زنده صادر شود. تیم مدیریتی این مجموعه هم‌اکنون در حال ارزیابی این مسئله است که چگونه فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن نمایش تئاتر 500نفره این مجموعه را در زمانی که مجوز اجرای برنامه زنده صادر شد، اعمال کند. یکی از برنامه‌هایی که این تیم در نظر دارد اجرا کند، کاهش ظرفیت پذیرش تماشاگر در این سالن به میزان سه‌چهارم ظرفیت کنونی آن است. این تیم همچنین در نظر دارد، برنامه‌های اجرای نمایش در سالن 150نفره این مجموعه را متوقف کرده و اجراهای برنامه‌ریزی شده در این سالن را در فضایی بزرگ‌تر اجرا کند. دیو موتری، مدیر مجموعه «هوم» در این‌باره می‌گوید: وظیفه شهروندی ما ایجاب می‌کند تا جایی که می‌توانیم فضاهای بیشتری را در این مجموعه بازگشایی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا زندگی را دوباره به شهر بازگردانیم. در زمان بازگشایی سالن‌های سینما در این مجموعه تلاش داریم امکان بلیت‌فروشی آنلاین را ایجاد کنیم که کمترین تماس اجتماعی صورت گیرد.


مسئولیت شهروندی

مدیر مجموعه‌ «ای آر سی» در شهرک «استاکتون آن تیز» در حومه میدلزبورو در شمال شرقی انگلیس نیز می‌گوید: ما بر این باوریم که در قبال مردم و مراجعه‌کنندگان به مراکز فرهنگی مسئولیت داریم. در این مرکز خیلی از هنرمندان کار می‌کنند و همچنین ما در اینجا به افراد دارای معلولیت جسمانی بازیگری و اجرا در نمایش‌های تئاتری را تدریس می‌کنیم. این مرکز، میزبان تعداد زیادی از حرفه‌ای‌های عرصه هنر در این منطقه نیز هست که همه می‌خواهند هر چه زودتر فعالیت‌های هنری خود در مجموعه ‌ای آر سی را دوباره آغاز کنند. ما درصدد هستیم بخش‌های زیادی از این مجموعه را تا ‌ماه سپتامبر بازگشایی کنیم. مدیر ‌ای آر سی همچنین می‌گوید: حمایت مالی دولت سبب خواهد شد که خیلی از هنرمندان بتوانند دوباره فعالیت‌های خود را در این مرکز آغاز کنند. دستورالعمل‌های دولت، سالن‌های تئاتر و اجرای نمایش مستقل را دچار محدودیت‌ کرده؛ چراکه بر این باور است ما نسخه کوچکی از مؤسسات ملی هستیم؛ درحالی‌که عملکرد ما با مؤسسات هنری ملی کاملا متفاوت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :