• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103930
+
-

تهویه و انتشار کرونا ویروس

پزشک همشهری
تهویه و انتشار کرونا ویروس

علی ملائکه _  روزنامه‌نگار و پزشک

ادامه شیوع ویروس کرونا در ماه‌های تابستان این پرسش را پیش آورده است که آیا دستگاه‌های تهویه مطبوع (مانند کولر گازی) در فضاهای سربسته می‌توانند انتشار ویروس کرونا را تشدید کنند.
گزارشی که اوایل شیوع کرونا از شهر گوانگ‌ژو در چین منتشر شد، نشان داد که ۹ نفر پس از شام خوردن در میزهایی کنار هم در این شهر دچار عفونت با ویروس کرونا شده‌اند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که یکی از این افراد دچار عفونت بی‌علامت ویروس کرونا بوده است و واحد تهویه مطبوعی که در کنار او بوده است، قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس او را در سراسر اتاق منتشر کرده است.
کارشناسان می‌گویند با توجه به خطر انتشار ویروس کرونا در فضاهای سربسته، ایمن‌ترین راه برای تهویه چنین محیط‌هایی باز کردن پنجره‌هاست. قطرک‌های حاوی ویروس به‌سادگی در مسیر جریان هوا از پنجره بیرون می‌روند و از محیط خارج می‌شوند. اگر باز کردن پنجره ممکن نباشد، در فضاهای سربسته‌ای مانند سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن‌های سینما و سایر ساختمان‌های تجاری سیستم‌های تهویه باید ۱۰۰‌درصد از هوای خارج استفاده کنند که پیش از وارد شدن به ساختمان تصفیه می‌شود‌، نه اینکه هوای موجود درون ساختمان دوباره به گردش درآورده شود. چرخاندن هوای موجود درون ساختمان ممکن است با توجه به‌درصد بالای افراد دارای عفونت بی‌علامت باعث انتقال بیماری درون ساختمان شود. از طرف دیگر فضاهای دربسته‌ای که درست تهویه نمی‌شوند و پنجره بازی هم ندارند، خطر انتقال ویروس را بیشتر می‌کنند. گرمای شدید در چنین فضاهایی هم ممکن است برای افراد آسیب‌پذیر خطرناک باشد. تهویه مناسب، مثلاً باز کردن پنجره، امکان انتقال از طریق قطرک‌های تنفسی یا ذرات ریزتر «هواپخش» حاوی ویروس را در اتاقی که برای مدت طولانی دربسته مانده است، کاهش می‌دهد. همچنین مهم است که دمای ساختمان را خیلی سرد نکنید. بهتر است ترموستات دستگاه تهویه مطبوع را در حد ۲۱ تا ۲۳ درجه سلسیوس نگه دارید. البته عده‌ای از کارشناسان هم می‌گویند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق واحدهای تهویه مطبوع پایین است و بهترین کار برای جلوگیری از انتشار ویروس در مکان‌های عمومی با تهویه مطبوع مرکزی مانند فروشگاه‌های بزرگ این است که فاصله جسمی‌تان را از دیگران حفظ کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید