• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103850
+
-

خطر لیگ کشتی نزدیک است!

با وجود شیوع دوباره کرونا، احتمال ازسرگیری تمرینات و حتی مسابقات کشتی وجود دارد

خطر لیگ کشتی نزدیک است!

در اطلاعیه شماره16 ستاد مقابله با گسترش ویروس کرونا آمده بود فعالیت باشگاه‌های ورزشی در تمامی رشته‌ها غیر از بوکس، تکواندو (کیوروگی یا بخش مبارزه)، کاراته (بخش کومیته یا مبارزه)، جودو، کبدی و کشتی از نهم خرداد‌ماه آزاد است. قرار بود کشتی از اول تیر مجوز بازگشایی بگیرد اما تا امروز این مجوز صادر نشده است.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید قبول دارد که ازسرگیری فعالیت‌های ورزشی به دلایلی غیرقابل اجتناب است. او که در فدراسیون پزشکی ورزشی حاضر شده بود، گفت: «موضوعی که کمتر به آن توجه شده است اثر اقتصادی ورزش است و بخشی از بازگشایی‌ها مربوط به مقوله سلامت و بخش دیگری مربوط به مباحث اقتصادی و معیشتی است.» حریرچی در این نشست در پاسخ به درخواست مشخص علی دبیر، رئیس فدراسیون کشتی برای ازسرگیری تمرینات و مسابقات این رشته گفت: «ما فوتبال را سبک از سر گرفتیم و در ابتدای امر فقط لیگ‌برتر را مورد توجه قرار دادیم، بنابراین فدراسیون کشتی نیز باید پروتکل‌های بین‌المللی و داخلی خود را با همکاری وزارت بهداشت مورد بررسی قرار دهد و کار سبک آغاز شود؛ به‌طور مثال لیگ برتر کشتی را همانند فوتبال مدنظر قرار دهد و با تست‌گیری، فعالیت‌ها پیش برود.»
علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی هم که در جلسه روز گذشته در فدراسیون پزشکی ورزشی شرکت کرده بود، درباره شروع فعالیت فدراسیون کشتی گفت: «قرار شده از وزارت بهداشت پیگیری کنیم تا ببینیم از کجا باید کار را شروع کنیم؛ از باشگاه‌، از لیگ یا از استان‌ها.»
دبیر درباره لیگ کشتی هم گفت: «فکر می‌کنم باید قبول کنیم با کرونا باید زندگی کرد و نباید فراموش کرد که کشتی‌گیران از لیگ هزینه یک‌سال زندگی خودشان را درمی‌آورند.»
   از نظر فنی برگزاری لیگ به صلاح است؟
کشتی هنوز مجوز آغاز به کار را از ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا دریافت نکرده، وزارت ورزش هم تاریخ دقیقی برای بازگشایی این رشته اعلام نکرده، اما هر روز کشتی‌گیران و مربیان با حضور در سازمان لیگ قراردادهای خود را ثبت می‌کنند و در انتها عکس یادگاری دسته‌جمعی می‌گیرند. مسئولان تیم‌های دانشگاه آزاد، ایران‌مال و دریاچه ارومیه تا به حال با حضور در سازمان لیگ با کشتی‌گیران مورد نظرشان قرارداد ثبت کرده‌اند.
لیگ کشتی قرار بود اول مرداد‌ماه برگزار شود که با توجه به گسترش ویروس کرونا به اول شهریور‌ماه موکول شد. همین موضوع، برگزاری لیگ را در شهریور‌ماه هم با اما و اگر روبه‌رو کرده ولی با این حال برخی تیم‌ها ثبت قراردادشان با کشتی‌گیران را ادامه می‌دهند، حتی تعدادی از آنها در یک وزن با 3کشتی‌گیر قرارداد بسته‌اند.
در این میان غلامرضا محمدی با ارائه درخواستی به فدراسیون کشتی اعلام کرد که از حضور مربیان ملی در لیگ جلوگیری شود. به این ترتیب ابراهیم مهربان و عباس حاج‌کناری که دستیاران محمدی در تیم ملی هستند از لیگ کنار کشیدند. آنها پیش از این با بسیاری از کشتی‌گیران مذاکره کرده بودند.
   خطر آسیب‌دیدگی ستاره‌ها
با یک نگاه اجمالی به شرایط کشتی متوجه می‌شویم که اکثر کشتی‌گیران از بهمن‌ماه سال گذشته که باشگاه‌ها بسته شد، تمرینات منظم کشتی نداشته‌اند و فعالیت‌هایشان به تمرین در سالن‌های بدنسازی محدود شده است.
بدون شک برخی تیم‌ها که هزینه بسیاری هم کرده‌اند، بدون توجه به ناآماده بودن ستاره‌هایشان و خطر آسیب‌دیدگی آنها، برای پیروزی با تمام توان رقابت خواهند کرد. سال گذشته در مسابقات لیگ، زانوی علیرضا کریمی دارنده 3مدال مسابقات جهانی در همان کشتی اول آسیب جدی دید و تشک را لنگان‌لنگان ترک کرد ولی در عین ناباوری مسئولان تیم او را به اجبار در کشتی فینال هم به روی تشک فرستادند. در نتیجه آن تصمیم باورنکردنی، کشتی به‌دلیل آسیب‌دیدگی شدید کریمی نیمه‌کاره رها شد. بعد هم معلوم شد رباطش پاره شده و 6‌ماه باید از میادین دور باشد.
  پول تست کرونا را از کجا بیاورند؟
با توجه به صحبت‌های معاون وزیر بهداشت مبنی بر تست‌گرفتن از تیم‌های حاضر در لیگ باید دید آیا تیم‌ها توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند.
براساس شنیده‌ها هزینه تست کرونا برای هر ورزشکار نزدیک به 400هزار تومان خواهد بود. با توجه به ماهیت کشتی که در آن تماس بدنی اجتناب‌ناپذیر است، دست‌کم قبل از هر مسابقه باید کشتی‌گیران این تست را تکرار کنند. به این ترتیب در خوش‌بینانه‌ترین حالت هر تیم با 10کشتی‌گیر و دو سه مربی، باید برای 6مسابقه در مرحله گروهی، نزدیک به 30میلیون تومان هزینه تست کرونا بدهد. این هزینه چنانچه تیم‌ها به نیمه‌نهایی و فینال برسند، بیشتر هم خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید