• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103436
+
-

رؤسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند

پیام از بهارستان به پاستور

رؤسای کمیسیون‌ها خطاب به رئیس‌جمهور: بنای آنچه سابقا با مجلس داشته‌اید را کنار بگذارید

مجلس
پیام از بهارستان به پاستور

مجلس یازدهم در دومین‌ماه فعالیت خود رودربایستی را با دولت دوازدهم کنار گذاشت و رسما از خطی‌مشی‌های مجلس اصولگرای حداکثری مقابل دولت اعتدالگرای تدبیروامید رونمایی کرد. حدود یک‌ماه زمان برای رواداری میان مجلس تازه تشکیل شده و دولت قدیمی کافی بود تا هم ملاحظه دولتمردان شده باشد و هم حامیان رأی اصولگرایان ناامید نشده باشند.

 انواع مشکلات گریبانگیر کشور بهانه نامه‌نگاری روسای کمیسیون مجلس خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور بوده است و ظاهرا در نگارش این نامه از وحدت‌نظر و انسجام دیدگاه همه‌گیر میان خودشان هم برخوردارند. امضای همه روسای کمیسیون‌های منتخب پای این نامه وجود دارد و خیلی صریح از رئیس دولت خواسته‌اند: «بنای آنچه سابقا با مجلس داشته‌اید را کنار بگذارید.» این جواب صریح آنها به درخواست یک‌ماه قبل روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس بود که دست همکاری به سوی آنها دراز کرده بود.
روحانی 7خرداد در صحن مجلس گفته بود: «دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند؛ ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم، همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان ابوت را می‌خواهیم. مطمئن هستم که در این سال سخت به مردم امید بیشتر و یأس بزرگی به دشمنان می‌دهیم و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد.» 12رئیس کمیسیون مجلس یازدهم پیام شفاف و صریح خود را با شعر سعدی مخابره کردند؛ «علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد، دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست؛ به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز، وگرنه سیل چو بگرفت، سد نشاید بست.»

اسامی پای این نامه و سوابق سیاسی عمدتا نزدیک آنها به جبهه پایداری، دولت محمود احمدی‌نژاد و حلقه پرتو نیز خط و ربط‌های نگارش این نامه را آشکارتر می‌سازد. حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر کابینه احمدی‌نژاد، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دوره احمدی‌نژاد، مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و دیگر روسای کمیسیون‌های مجلس یازدهم از مشکلات کشور انتقاد کردند و خطاب به روحانی نوشتند: «آیا از قیمت روز افزون مواد غذایی اطلاع دارید؟ آیا از نسبت حداقل‌های یک سبد غذایی با حقوق یک کارگر، یک کارمند و یک معلم اطلاع دارید؟ افزایش تورم در بخش مسکن اعم از خرید و اجاره به گوشتان رسیده است؟ نرخ رو به فزونی خدمات در بخش حمل‌ونقل و قیمت تهیه خودروی شخصی را می‌دانید؟ اگر می‌دانید از جوان تحصیلکرده بیکار توقع کدام امید را در دولت تدبیر و امید دارید؟ آمار افزایشی طلاق و کاهش ازدواج، کاهش فرزندآوری و روند صعودی آسیب‌های اجتماعی به سمع و نظر شما می‌رسد؟ 
صعوبت و سختی‌های پیش روی کارآفرینان و سنگ‌اندازی در مقابل صنعتگران در ساختار اداری دولت شما با وظایفی که همین دولت در برنامه ششم توسعه برای خود هدف‌گذاری کرده است چه همخوانی‌ای دارد؟ مسئولی که در مقابل سوء عملکرد دستگاه زیرنظر خود به جای اصلاح روندها و عملکردها تأسف می‌خورد چه نسبتی با روحیه جهادی و اسلامی دارد؟ بی‌انگیزگی و رخوت در برخی اطرافیان شما موج می‌زند و این پدیده موجب ایجاد حس رهاشدگی از منظر اقتصادی در بین مردم شده است. این تنها ارزش پول ملی نیست که هر روز رو به کاهش است بلکه امید و آرزوی صدها هزار جوان است که دستخوش ناملایمات و تغییرات مکرر اقتصاد دولت شما می‌شود.»
روحانی اما پیش از این با تأکید بر اینکه امیدوارم در یک سال باقیمانده دولت دوازدهم و آغازین سال مجلس یازدهم بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم، گفته بود: «مبنای ما برای همکاری چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر همه مردم ایران مسئول می‌دانیم. همه فکر‌ها باید برای منافع، مصالح و امنیت ملی و مسائل ملی را بر مسائل حوزه‌های انتخابیه و جناح‌ها ترجیح دهیم؛ چرا که مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن مردم ایران است.» 
روسای کمیسیون‌ها ظاهرا پاسخ همین بخش از سخنان روحانی را یک ‌ماه بعد دادند: «اینکه رئیس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع از آنها با خبر شود و به آنها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟ از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان‌های خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته‌اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی‌نظیرند، سکوت نخواهند کرد.» روسای کمیسیون‌ها ظاهرا قبل از روحانی به‌دنبال القای پیام اطمینان‌بخش به جامعه رأی خودشان بوده‌اند. پیگیری مشکلات معیشتی برنامه نخست آنها در ورود به مجلس بوده است. اینکه رویه‌ها، قواعد همکاری و جایگاه مجلس در مجموعه قوای نظام چه میزان آنها را در تحقق وعده‌های موکلان خود همراهی می‌کند نیاز به زمان طولانی ندارد و طی هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

رؤسای کمیسیون ها خطاب به روحانی نوشته اند:  از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان‌های خود خواهد ایستاد

این خبر را به اشتراک بگذارید