• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103410
+
-

تغییر پایتخت صادرات نفت ایران

روحانی: بسته شدن احتمالی تنگه هرمز صادرات نفت ایران را تهدید نمی‌کند

انرژی
تغییر پایتخت صادرات نفت ایران

پایتخت صادراتی نفت ایران از جزیره خارک در خلیج‌فارس به جاسک سواحل مکران در دریای عمان منتقل می‌شود و به این ترتیب خطر محدود شدن خط ترانزیت و صادرات نفت ایران درصورت بسته شدن تنگه هرمز از بین خواهد رفت. اتفاق مهم در تاریخ نفت ایران که روز پنجشنبه با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور شروع شده و انتظار می‌رود اسفند امسال طرح انتقال نفت خام کوره به جاسک به بهره‌برداری برسد. به گزارش همشهری، هدف از اجرای طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام از کوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران است. این طرح راهبردی در حالی به‌دست متخصصان ایرانی اجرایی می‌شود که پیش از این انتظار بر این بود که سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد اما به گفته رئیس‌جمهور، روز اعتماد خریداران نفت ایران فرارسیده و جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود. اشاره روحانی به نگرانی خریداران سنتی نفت ایران ازجمله کشورهای آسیایی بود که مبادا درصورت افزایش تنش در سطح منطقه و اختلال در روند عبور و مرور نفتکش‌ها در تنگه هرمز، روند صادرات نفت ایران به خطر بیفتد. روحانی در مراسم آغاز فعالیت 3طرح ملی در حوزه نفت و پتروشیمی ایران اظهار کرد: تحریم‌ با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور دارد، نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌هاست و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را به دست کارگران، فناوران و محققین خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم. روحانی درباره چرایی استراتژیک بودن خط لوله گوره - جاسک هم توضیح داد: بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت، توانستند راه دومی را برای خودشان ایجاد کنند، تا در شرایط خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفتشان را از طرق دیگر صادر کنند و این نفت را به دریای سرخ، دریای عمان و مدیترانه ببرند.

روحانی با بیان اینکه تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به یک دلیلی بسته می‌شد، صادرات نفت‌اش به‌طور کامل متوقف می‌شد، ایران بود، یادآوری کرد: البته این سخنان که تنگه هرمز در اختیار ماست کاملاً درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیم برای خود ما به‌وجود می‌آمد. ولی ما از این مشکل عبور کردیم. وی ادامه داد: این طرح مهم‌ترین طرح نه‌تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و انرژی است. بنابراین مشتری‌های ما را می‌تواند کاملاً مطمئن کند. آن کسی که از ما نفت می‌خرد می‌خواهد مطمئن باشد در هر شرایطی می‌تواند نفت را برداشت کند، امروز روز اعتماد خریداران ماست.

سواحل مکران آباد می‌شود
روحانی با بیان اینکه سواحل مکران برای ما مهم است، افزود: این ساحل، ساحل بسیار ارزشمندی است. از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر یک ساحل بسیار مهمی است که از این ساحل کمتر استفاده شده است و بکر باقی مانده بود. 
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز از لحاظ امنیت ملی، امنیت اقتصادی و آبادانی سواحل مکران، آبادانی منطقه غرب و شمال غرب کشور، روز بسیار مهمی است، تأکیدکرد: منتها آنچه این روز را تاریخی می‌کند به خاطر طرح سوم است. یعنی طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک که امیدوارم در اسفند امسال افتتاح و بتوانیم روزانه یک میلیون بشکه نفت از آن صادر بکنیم. 
وی ادامه داد:‌ صادرات نفت ما تا‌کنون عمدتا از خارک بوده و امروز در کنار خارک، جاسک هم درست شده که می‌تواند در یک شرایطی آنجا هم فعال باشد و لذا هر دو اسکله هم خارک و هم جاسک فعال خواهند بود. روحانی با مهم ارزیابی کردن امروز و تبریک آن به ملت ایران در پایان اظهار کرد: امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، ‌مخالفین و تحریم‌گران است، آنها بدانند راه به جایی نخواهند برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

     جهش صنعت پتروشیمی

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم از 3 رقمی شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور با تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال۱۴۰۰ خبر داد و تأکید کرد:‌ طرح‌های جهش سوم پتروشیمی کاغذی نیستند. او در آیین بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران با اشاره به اینکه ارزش تولید محصولات پتروشیمی از ۱۲میلیارد دلار در سال۹۲ با بیش از دوبرابر رشد به ۲۵میلیارد دلار تا پایان سال آینده می‌رسد، افزود: ارزش این محصولات تا پایان سال۱۴۰۴ و در جهش سوم صنعت پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید