• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101678
+
-

گسترش شورش درآمریکا

اعتراض به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس به درگیری خیابانی مردم خشمگین با پلیس در چندین ایالت منجر شد

گزارش
گسترش شورش درآمریکا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 اعتراض‌های خشونت‌بار به قتل یک مرد سیاهپوست به‌دست یک افسر پلیس در مینیاپلیس، سراسر آمریکا را در‌بر‌گرفته و معترضان خشمگین در دست‌کم 30شهر آمریکا، خواستار اجرای عدالت در این پرونده شده‌ و با پلیس درگیر شده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، دادستانی مینیاپلیس درک چاوین، افسر سفیدپوستی را که با گذاشتن زانویش روی گردن جورج فلوید در نهایت باعث مرگ او شد، به ارتکاب قتل درجه‌3 متهم کرده است. چاوین بازداشت شده و قرار است دوشنبه در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند. او به همراه 3افسر دیگر که در صحنه ارتکاب قتل فلوید حاضر بودند، برکنار شده‌اند. حجم اعتراض‌ها در چهارمین شب ناآرامی در آمریکا به قدری بوده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم مجبور شد صحبت‌های تحریک‌آمیز اولیه خود را اصلاح کند. او در نخستین واکنش‌ها، عملا معترضان را با خرابکاران مقایسه کرده و گفته بود که پاسخ آنها تیراندازی خواهد بود. بخش بزرگی از مردم آمریکا سال‌هاست به کشته‌شدن سیاهپوستان توسط افسران پلیس اعتراض می‌کنند و قتل بی‌رحمانه فلوید بار دیگر زخم‌های عمیق نابرابری نژادی را در این کشور باز کرده است. فلوید بعد از اریک گارنر و مایکل براون جدیدترین قربانی رفتار نژادپرستانه پلیس با رنگین‌پوستان در آمریکاست. همه این افراد بعد از به راه افتادن جنبش «جان سیاهپوستان ارزش دارد» در سال‌2012، جان خود را از دست داده‌اند.




آشوب سراسری
با وجود گسترش اعتراض‌ها به دیگر شهرها و ایالت‌های آمریکا، مینیاپلیس و مینه‌سوتا، همچنان پرآشوب‌ترین شهر و ایالت آمریکا هستند. مقامات در این شهر جمعه و شنبه از ساعت 8شب تا 6صبح حکومت نظامی اعلام کردند، با این حال مردم حکومت نظامی را نادیده گرفتند و برخی از مناطق شهر را به آتش کشیدند.
تیم والتس، فرماندار این ایالت شنبه صبح زود در یک نطق تلویزیونی شرایط را خطرناک و پرآشوب خواند. او گفت که اعزام نیروهای گارد ملی در مینه‌سوتا بی‌سابقه بوده است. آسوشیتدپرس هم دیروز به نقل از برخی افراد مطلع گزارش داد که پنتاگون در اقدامی نادر به چند واحد دژبانی دستور داده تا برای اعزام به مینیاپلیس آماده باشند. این دستور بعد از آن صادر شد که رئیس‌جمهور آمریکا از مایک اسپر خواست تا گزینه‌های نظامی برای مقابله با ناآرامی‌ها در مینیاپلیس را بررسی کند. وضعیت‌ در دیگر شهرهای بزرگ آمریکا هم چندان بهتر نبود و جمعه عصر، معترضان در مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کردند. در تصاویری که منتشر شده، درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان مشاهده شده است. سرویس مخفی آمریکا برای مدتی ورودی‌ها و خروجی‌های کاخ سفید را بست و عملا مقر استقرار ریاست‌جمهوری آمریکا را قرنطینه کرد. مقامات ایالتی در اورگون، در برخی نواحی آتلانتا هم وضعیت اضطراری اعلام کردند. برخی معترضان، به چند ساختمان و چند خودروی پلیس در این شهر حمله کردند. تجمع مردم در محله بروکلین نیویورک، به زد و خورد با پلیس کشیده شد و معترضان به‌ خودروهای پلیس حمله کردند. برخی افسران در این زد و خوردها آسیب دیدند و تعدادی از معترضان بازداشت شدند.  در دیترویت در میشیگان، تیراندازی یک مهاجم ناشناس از درون خودرو باعث کشته‌شدن یک جوان 19ساله شد. در اوکلند کالیفرنیا هم به 2مأمور امنیتی ایالتی تیراندازی شد که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد. در دالاس و فونیکس، پلیس برای مقابله با معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد و در لس‌آنجلس و اوکلند، معترضان جاده‌ها را بستند و شیشه‌ها را شکستند. معترضان روی دیوار، شعارهای تندی مانند «پلیس‌ها را بکشید» نوشتند. سی‌ان‌ان و واشنگتن‌پست گزارش داده‌اند که این اعتراض‌ها، تنها به‌خاطر قتل جورج فلوید نیست و مردم در ابعادی گسترده‌تر، به مدیریت کرونا و بیکاری گسترده در این کشور هم اعتراض دارند.

عقب‌نشینی ترامپ
همزمان با اوج‌گیری خشونت‌ها و اعتراض‌ها در آمریکا، دونالد ترامپ جمعه از دادگستری آمریکا خواست تا درباره مرگ فلوید تحقیق کند. او همچنین قتل فلوید را یک اتفاق بسیار وحشتناک خواند و گفت که با خانواده او صحبت کرده است. او همچنین گفت که نباید اجازه داد که صدای اعتراض‌های صلح‌آمیز را خاموش کنند. او پیش‌تر با لحنی تحریک‌آمیز، آشوبگران و معترضان را اوباش خوانده و گفته بود: «وقتی که غارت شروع شود، تیراندازی هم شروع می‌شود.» این صحبت‌های ترامپ با واکنش بسیار تندی مواجه شد و بسیاری او را به دامن‌زدن به خشونت متهم کردند.


فشار دوگانه به رسانه‌ها 
رسانه‌ها در آمریکا، در اعتراض‌های سراسری مردم خشمگین، هم از سوی دولت و هم از سوی معترضان تحت فشار زیادی قرار دارند. پلیس در آمریکا، در یک مورد خبرنگار سی‌ان‌ان را هنگام اجرای زنده در مینیاپلیس دستگیر کرد و در یک مورد دیگر، پلیس در کنتاکی به یک خبرنگار گلوله پلاستیکی شلیک کرد. اقدامات ضدرسانه‌ای آمریکا، با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد و فرماندار مینه‌سوتا از دستگیری خبرنگار سی‌ان‌ان معذرت‌خواهی کرد. آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل هم در توییتر، بدون اشاره مستقیم به آمریکا، از حمله به خبرنگاران انتقاد کرد. وزارت خارجه انگلیس هم به این رویداد واکنش نشان داد و بر آزادی عمل خبرنگاران تأکید کرد. علاوه بر دولت، ‌معترضان نیز رویکردی متخاصمانه با رسانه‌ها دارند؛ در آتلانتا معترضان خشمگین به دفتر سی‌ان‌ان حمله کرده و ساختمان آن را تخریب کردند.



   نقشه پراکندگی اعتراض‌ها در شهرهای بزرگ آمریکا 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :